پايان دستكاري بورس

پايان دستكاري بورس

۱۴۰۳/۰۶/۲۴ - ۲۳:۵۲:۵۷
|
کد خبر: ۳۲۰۶۹۳

در خصوص انتخاب رييس جديد سازمان بورس بايد گفت كه تحصيلات و تجربيات وي در حوزه بازار سرمايه در حد قابل قبولي است

فردين آقابزرگي

 

در خصوص انتخاب رييس جديد سازمان بورس بايد گفت كه تحصيلات و تجربيات وي در حوزه بازار سرمايه در حد قابل قبولي است. بايد توجه داشت كه به هر حال رييس يا هيات مديره سازمان بورس به تنهايي اين خواسته را تامين نمي‌كند كه ما يك تغيير چشمگير در حوزه بازار سرمايه ببينيم به خصوص اينكه بسياري از مسائل خارج از بورس اين بازار را تحت تاثير قرار مي‌دهد.
برخلاف انتظاري كه در سه سال گذشته داشتيم، در دوره مجيد عشقي انتظارات تا حدود زيادي كاهش پيدا كرد و بازار عمق پيدا نكرد. حداقل انتظاري كه براي پيگيري مطالبات سهامداران خرد مي‌رفت، انجام مي‌شد و نزديكي خيلي مشهودي بورس را با دولت ديديم؛ يعني آن همكاري و همسويي بدترين آسيب و افتي بود كه در سه سال گذشته مشاهده كرديم و شايد اين زمينه بود كه دولت به هر شكل ممكن تصميمات را به نفع خودش اتخاذ مي‌كرد‌ كه آخرين مورد نرخ بهره بود كه به حمايت از بازار پول به ضرر بازار سرمايه تمام شد و مسوولان سازمان بورس در زمان وقت واكنشي نشان ندادند‌.
از رييس و هيات‌مديره و بعضا مديران مديراني انتظار داريم كه يك تحول و اتكاي قابل توجهي را نسبت به قبل يعني سه سال گذشته كه هيچ كاري انجام نشده بود، انجام شود و حداقل گرايش به بخش خصوصي را مشاهده كنيم. چند روزي است كه تفاوت فاحشي را ميان شاخص كل و هم‌وزن مشاهده مي‌كنيم. شاخص كل منفي و شاخص هم‌وزن به ‌شدت مثبت بود. به عقيده من برخي افرادي كه در زمان رياست مجيد عشقي سعي مي‌كردند شاخص را به نوعي كنترل كنند و از افزايش و كاهش بي‌رويه جلوگيري مي‌كنند؛ اما در حال حاضر اين سيستم را رها كردند و شاهد اين هستيم كه شاخص كل منفي است و در مقابل بطن بازار منفي نيست و شرايط بهتري دارد.
در مجموع در حال حاضر انتظار فعالان بازار اين است كه مطالبه‌گر خواسته‌هاي سهامداران باشد. به عبارتي انجام وظايف ماده ۷ قانون اوراق بهادار بند ۸، ۹ و ۱۱ كه پيشگيري از وقوع تصميماتي است كه برخلاف سهامداران است، جلوگيري كند. انجام اين عمل مي‌تواند بهترين و شايسته‌ترين عمل انجام شده باشد.
همچنين از رييس سازمان بورس جديد انتظار داريم از اين دوره كه كدرترين دوران بورس بود، پند بگيرند و نقاط ضعف را به جديت و اهتمام قاطع پوشش دهند. رييس سازمان بورس وكيل مدافع سهامداران خرد است نه وكيل مدافع بازيگر بزرگ بازار كه دولت باشد. بزرگان بازار خودشان حق صحبت و لابي دارند، رييس و هيات‌مديره بورس مبتني بر ماده ۷ قانون بازار بايد صيانت‌كننده از حقوق سهامداران خرد باشند.