معاون اول رييس‌جمهور خبر داد

احياي مصوبه تبديل زندان اوين به دانشگاه

۱۴۰۳/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۲:۰۷
|
کد خبر: ۳۲۰۶۹۶

معاون اول رييس‌جمهور، از احياي مصوبه تبديل زندان اوين به دانشگاه و واگذاري آن به دانشگاه شهيد بهشتي و دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي خبر داد.

معاون اول رييس‌جمهور، از احياي مصوبه تبديل زندان اوين به دانشگاه و واگذاري آن به دانشگاه شهيد بهشتي و دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي خبر داد. محمدرضا عارف در اجلاس روساي دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالي، پژوهشي و فناوري كشور كه در دانشگاه شهيد بهشتي در حال برگزاري است، اظهار كرد: در آستانه هفته وحدت هستيم، وحدت رمز اصلي پيروزي و ماندگاري انقلاب و رمز حل چالش‌هاي امروز ما است. قطعا همبستگي و وحدت و انسجام نيروهاي نخبه و پرتلاش كشور نويدبخش حل مشكلات است. وي با اشاره به درخواست رييس دانشگاه شهيد بهشتي براي احياي مصوبه واگذاري زندان اوين به اين دانشگاه به دليل مشكل كمبود فضاي فيزيكي براي دانشگاه شهيد بهشتي و عدم تحقق اين مصوبه، يادآور شد: در دوره قبل اين تصميم گرفته شد كه با توجه به فرهنگي بودن انقلاب ما، مخوف‌ترين زندان قبل از انقلاب را تبديل به دانشگاه كنيم و جمع‌بندي خوبي داشتيم. در دولت هم تصويب شد كه زندان اوين به دانشگاه شهيد بهشتي و دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي واگذارشود. عارف افزود: البته اين تصميمات اگر با پيگيري جدي همراه شوند، حل مي‌شوند. مصوبه دولت قانوني بود و منابعي براي آن گذاشتيم اما اجرايي نشد اما ما آمادگي احياي آن مصوبه را داريم. اين اقدام پيام خوبي به دنيا مي‌دهد كه زندان را به دانشگاه تبديل مي‌كنيم. معاون اول رييس‌جمهور همچنين ادامه داد: از عمر آن مصوبه ۲۱ سال گذشته است و از نوجواني خود عبور كرده است. ان‌شاءالله به پيري نرسد و اجرايي شود. وي در بخش ديگر سخنان خود خطاب به دانشگاهيان حاضر در اجلاس، خاطرنشان كرد: آيا امكان اظهارنظر و طرح بي‌حاشيه مسائل مختلف در دانشگاه را داريم يا خير؟ چقدر به كرسي آزادانديشي كه مورد اهتمام مقام معظم رهبري است، عمل كرديم؟ انتظار ما از اين نشست‌ها اين است كه به مسائل كلان در زمينه اقتصاد و مسائل اجتماعي و فرهنگي پرداخته شود. روساي دانشگاه‌ها در دو دهه گذشته بسيار محافظه‌كار شده‌اند. عارف ادامه داد: هنر ما تاكنون برخوردهاي امنيتي بوده است. فضايي كه در چند سال اخير بر دانشگاه‌ها حاكم بود اين‌گونه بوده است كه دانشگاه به جاي اينكه مركز تمدن و فرهنگ باشد در تلاش بوده كه با نيروهاي غيردانشگاهي و فضاي امنيتي دانشگاه را آرام كند كه به درد نمي‌خورد. آرامشي كه ما به دنبال آن هستيم همان راهبردي است كه به پيروزي انقلاب منجر شد. معاون اول رييس‌جمهور در بخش ديگر سخنان خود تصريح كرد: ذهنيتي براي جذب اساتيد به ويژه در بين استادان جوان وجود دارد كه گويي جدب براي‌شان يك لولو است. چرا ما اين كار را كرديم؟ اگر جذب طبق قانون باشد نبايد كسي از جذب ترسي داشته باشد. محافظه‌كاري بي‌جايي در بين جوانان هيات علمي ايجاد شده است كه بايد رفع شود و در شأن كشور ما نيست. بايد به اين امر رسيدگي جدي شود و اصلاح ساختاري جدي مي‌خواهد. وي همچنين درباره ضرورت رفع امور دانشگاهي توسط دانشگاه و نه نيروهاي خارجي تاكيد كرد: دانشگاه حق ندارد به محض اينكه با كوچك‌ترين مساله روبه‌رو شد به دليل بي‌تجربه بودن رييس دانشگاه به نيروهاي خارج از دانشگاه متوسل شود. دخالت در دانشگاه بايد در سطح بالاتر تاييد شود. اين وظيفه را بايد روساي دانشگاه‌ها خودشان انجام دهند. حل مسائل دانشگاه بر‌عهده مديريت دانشگاه است، ارجاع كار به بيرون دانشگاه هنر نيست؛ بلكه نهايت بي‌هنري و ضعف رييس دانشگاه است. عارف درباره برخوردهايي كه با برخي دانشجويان در سال‌هاي اخير شده است، توضيح داد: تعدادي از اساتيد و دانشجويان در سال‌هاي اخير مسائلي داشتند كه احساس مي‌كنند فرا قانوني يا سليقه‌اي با آنها برخورد شده است. خواهش دارم سريع‌تر مساله روشن و بسته شود. نبايد كش‌دار بماند. اگر احيانا برخورد سليقه‌اي شده سريع مساله حل شود، ما به ايجاد فضاي صميمي و فرهنگي در دانشگاه نياز داريم دانشگاه بايد با نشاط و دانشجو بايد فعال باشد، دانشجو فعال پرخاش هم مي‌كند؛ چراكه عين دختر و پسر ماست. معاون اول رييس‌جمهور درباره آسيب محافطه كاري روساي دانشگاه‌ها توضيح داد: چقدر ماندگاري در يك پست براي‌مان مهم شده است كه وظايف ذاتي و اجتماعي خود را كنار بگذاريم؟ دانشگاه هنوز مرجعيت خود را بين مردم از دست نداده و اعتماد به استاد و دانشگاه مايه افتخار همه ما دانشگاهيان است. چقدر از اين امر ما استفاده كرديم؟ آيا اگر غفلت كرده و تعلل كنيم و محافظه‌كار شويم، اين جايگاه حفظ مي‌شود؟ قطعا خير، قداست دانشگاه براي مردم ما بسيار بالاست و بايد قدر اين پتانسيل و ظرفيت را بدانيم. اين قداست مسووليت ما را دو چندان مي‌كند. پژوهش و مقاله بخشي از وظيفه دانشگاه است، دانشگاه وظايف ديگري هم دارد. عارف خطاب به حاضرين در اين اجلاس عنوان كرد: وفاق يك واژه عمومي است كه بايد راهبرد همه دستگاه‌ها و بخش‌ها باشد، در ماه‌هاي اول اجراي برنامه پيشرفت هفتم و مشغول نوشتن آيين‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها هستيم. شما بايد در اين مسير كمك كنيد؛ چراكه سمت و سوي قانون را آيين‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها نشان مي‌دهند. وي درباره تغيير اعضاي هيات امناي دانشگاه‌ها با تغيير دولت‌ها نيز هشدار داد: امروز هيات امنا در دانشگاه نقش اصلي را بايد داشته باشد. اينكه وزير بايد مصوبات هيات امنا را تاييد كند آيا به اين معناست كه بايد همه مثل هم فكر كنند؟ خير اما به اشتباه عموما همين بوده است. مصوبات هيات امنا مثل هم بوده است. اين ديگر چه هيات امنايي است؟‌ بي‌ثباتي در اعضاي هيات امنا گِله‌اي است كه من در اينجا مطرح كنم بد نيست. 
با تغيير دولت عموما اعضاي هيات امنا را عوض مي‌كنند؛ در‌حالي كه نبايد اين‌گونه باشد. عارف در بخش ديگر سخنان خود درباره جايگاه علمي كشور براساس آنچه در سند چشم‌انداز پيش‌بيني شده بود، توضيح داد: شاخصي كه ما بسيار روي آن مانور مي‌دهيم، مقالات است. بايد ببينيم بين ۵۰۰ دانشگاه بزرگ چه جايگاهي مي‌خواهيم داشته باشيم؟ بين سه شاخص رتبه ما در بين ۵۰۰ دانشگاه برتر خيلي پايين بود، پنج يا شش دانشگاه ما در بين ۵۰۰ دانشگاه برتر قرار داشتند و آن‌هم در رده‌هاي آخر و رتبه ۳۰۰ و ۴۰۰ هستند. اين در‌حالي است كه برنامه هفتم به ما تكليف كرده حداقل بيست دانشگاه ما در اين بين باشند. شيب رشد مقالات در پنج، شش سال اخير كاهش پيدا كرده است و اين شاخصي بود كه هميشه پُز آن را مي‌داديم كه رشد ما در اين حيطه در رتبه اول در دنيا است؛ اما در پنج سال اخير متوسط رشد ما در اين حيطه زير ۱۰درصد بوده است. معاون اول رييس‌جمهور با بيان اينكه بايد نقشه جامع علمي كشور را اجراي كنيم، ادامه داد: از نظر اسناد بالادستي چيزي كم نداريم و آنچه مهم است تقسيم كار ملي است. براي اين خواهش داريم شوراي عالي عتف فعال شود. قانون تاسيس وزارت علوم يك بار بازنگري شد كه در آن زمان چالش‌هاي فراوني وجود داشت و درنهايت به شوراي عالي عتف رسيديم. خواهش داريم آقاي سيمايي صراف گزارش كتبي از اين موضوع داشته باشند تا شوراي عالي عتف را فعال كنيم. قانون نوشته نشده است تا انشاي خوب بنويسيم. شوراي عالي عتف قرار بود نقش نوآوري را در كشور برعهده داشته باشد. گاهي در جلسات آن، دو، سه وزير بيشتر شركت نكرده است. وي خاطرنشان كرد: شوراي عتف بايد تقسيم كار ملي كند تا سهم و نقش آموزش عالي و سهم هر دانشگاهي مشخص شود، وقتي بحث مشكلات كشور و مطالبات ملي مي‌شود بايد تقسيم كار ملي داشته باشيم. بدانيم براي مثال اگر قرار است روي مساله تورم بحث كنيم، بايد كدام دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشي روي اين مساله كار كنند. در قانون برنامه ديده شده است كه رتبه جهاني ما در توليد علم ۱۴ يا بالاتر شود و بايد سعي كنيم اين امر عملياتي شود. افزايش توليدات و اختراعات ثبت شده و اصلاح نظام آموزشي هدف مهمي است. عارف با بيان اينكه اصلاح نظام تامين مالي تحقيقات بايد در دستور كار وزارت علوم باشد، گفت: رشد قرارداد پژوهشي بايد سالانه حداقل ۲۰درصد باشد. بايد رويكرد به گونه‌اي باشد كه دانشگاه در مديريت خود آزاد باشد، بعضا با تكاليف فراقانوني و سليقه‌اي چه‌ها به روز دانشگاه آورده‌ايم. خيلي از اختيارات وزارت علوم گرفته شده است و بايد تلاش شود اين وزارتخانه در جايگاه خود قرار گيرد تا واسطه بين دانشگاه‌ها و قواي مختلف باشد. بايد وزارت علوم تسهيل‌گر باشد، در نتيجه خواهش داريم با نقد عملكردها، شعاري برخورد نكنيم كه اگر شعاري شروع به تغييردادن كنيم، فردا آن امر هم تغيير داده مي‌شود. معاون اول رييس‌جمهور درباره لزوم نوسازي تجهيزات دانشگاهي نيز توضيح داد: برنامه جامعي درباره چگونگي بازسازي بايد ديده شود. برنامه ملي رشد مهارت‌هاي ديجيتال كشور كه در قانون برنامه آمده است، بحث جدي است كه دانشگاه‌ها كمتر وارد اين مقوله شده‌اند. خواهش داريم بحث ديجيتال شدن مهارت‌ها را دنبال كنيم. روي پارك‌هاي علم و فناوري كه خوشبختانه دستاوردهاي ارزشمندي داشتند و روي اقتصاد دانش‌بنيان‌ها بايد كار كرد. قانون خوبي تصويب شده است در اين زمينه كه بايد دانشگاه‌ها از آن استفاده كنند. ما در انتقال تجارب خوب يك پارك علم و فناوري به ديگر پارك‌ها مشكل داريم. در آموزش‌هاي مهارتي و حرفه‌اي در همه زيرنظام‌هاي آموزشي، گرچه شعار داده‌ شده است، اما با كمال معذرت وضعيت نامطلوب است و بايد اصلاح شود.