همچنان به‌صورت غيررسمي به وزارت خارجه كمك مي‌كنم

۱۴۰۳/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۴:۰۰
|
کد خبر: ۳۲۰۶۹۷

معاون راهبردي رييس‌جمهوري گفت: باتوجه به تجربياتم در حوزه سياست خارجي، همچنان به صورت غيررسمي به وزارت امور خارجه كمك مي‌كنم،

معاون راهبردي رييس‌جمهوري گفت: باتوجه به تجربياتم در حوزه سياست خارجي، همچنان به صورت غيررسمي به وزارت امور خارجه كمك مي‌كنم، اما تمركز اصلي‌ام بر مسائل راهبردي و توسعه انساني خواهد بود.
محمدجواد ظريف در جريان بازديد از خانه انديشه‌ورزان و برگزاري مرحله نهايي جايزه ملي سياست‌گذاري، اظهار كرد: من از همان ابتدا انتخاب كردم كه در معاونت راهبردي فعاليت كنم و از معاونت سياسي فاصله بگيرم تا نقش وزير خارجه تحت‌الشعاع قرار نگيرد؛ اكنون نيز باتوجه به تجربياتم در حوزه سياست خارجي، همچنان به صورت غيررسمي به وزارت امور خارجه كمك مي‌كنم، اما تمركز اصلي‌ام بر مسائل راهبردي و توسعه انساني خواهد بود. وي افزود: سياست خارجي يكي از مسائل اصلي كشور است كه بايد به آن توجه جدي شود. ما در روابط با همسايگان با مشكلاتي مواجه هستيم كه وزارت خارجه به‌تنهايي نمي‌تواند آنها را حل كند. نياز به همكاري و هماهنگي بين‌بخشي داريم تا بتوانيم اين مسائل را مديريت كنيم. همچنين، وزارتخانه‌هاي ما بايد به‌جاي راه‌حل‌محوري، مساله‌محور باشند و از تحليل دقيق مشكلات به راه‌حل برسند. ظريف يادآور شد: يكي از مشكلات اساسي ما اين است كه سازمان برنامه و بودجه به جاي برنامه‌محوري به بودجه‌محوري تبديل شده است و مديران بيشتر وقت خود را صرف حل بحران‌هاي مالي مي‌كنند و به مشكلات توسعه‌اي كمتر توجه مي‌شود؛ ما بايد بتوانيم گفتمان توسعه را به‌طور جدي‌تر دنبال كنيم و برنامه‌ريزي را در محور قرار دهيم. معاون راهبردي رييس‌جمهوري با بيان اينكه يكي از وظايف معاونت راهبردي، حفظ ارتباط بين دولت و نخبگان است، ادامه داد: ارتباط موثر با انجمن‌هاي علمي، دانشگاه‌ها و انديشكده‌ها مي‌تواند به دولت در تصميم‌گيري‌ها كمك كند، اين تعاملات باعث مي‌شود تا سياست‌گذاري‌ها با دقت و براساس نظرات نخبگان علمي پيش برود. ظريف تاكيد كرد: ما نياز به ايجاد هماهنگي بين انديشكده‌هاي دولتي و غيردولتي داريم تا از ظرفيت‌هاي آنها به‌طور موثر استفاده كنيم؛ بايد اين نهادها شفاف باشند و نگرش‌هاي فكري خود را اعلام كنند، چرا كه بيان واضح بنيان‌هاي فكري مي‌تواند به ارتقاي سياست‌گذاري‌ها كمك كند.

دريافت  نخستين  سيگنال‌هاي ماهواره  «چمران ۱»

ماهواره تحقيقاتي «چمران ۱» ساخت صنايع الكترونيك ايران وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح صبح شنبه، ۲۴ شهريور  توسط ماهواره بر قائم ۱۰۰ پرتاب و با موفقيت در مدار ۵۵۰ كيلومتري زمين قرار گرفت و نخستين سيگنال‌هاي خود را ارسال كرد. به گزارش وزارت دفاع، ماهواره تحقيقاتي «چمران ۱» ساخت سازمان صنايع الكترونيك وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، توسط ماهواره بر قائم ۱۰۰ پرتاب و با موفقيت در مدار ۵۵۰ كيلومتري زمين قرار گرفت و نخستين سيگنال‌هاي خود را ارسال كرد. ماهواره تحقيقاتي «چمران ۱» توسط گروه فضايي صنايع الكترونيك ايران وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح (صاايران) با همكاري و مشاركت پژوهشگاه هوافضا و شركت‌هاي خصوصي دانش بنيان طراحي و ساخته شده است. اين ماهواره حدود ۶۰ كيلوگرم وزن دارد و ماموريت اصلي آن تست سيستم‌هاي سخت‌افزاري و نرم‌افزاري براي اثبات فناوري مانور مداري در ارتفاع و فاز است. ارزيابي زيرسامانه پيشرانش گاز سرد در سامانه‌هاي فضايي و عملكرد زيرسامانه‌هاي ناوبري و كنترل وضعيت از ماموريت فرعي ماهواره «چمران ۱» به شمار مي‌رود.

ناوگروه   ٩٨  ارتش به كشور   بازگشت

ناوگروه ٩٨ نيروي دريايي ارتش، پس اجراي موفق ماموريت خود در درياي سرخ براي تامين امنيت خطوط مواصلاتي كشتيراني كشورمان، به ميهن بازگشت. ناوشكن تمام ايراني جماران كه با پشتيباني ناو پشتيباني بوشهر در قالب ناوگروه رزمي ٩٨ نداجا بيش از ١٢۶ شبانه‌روز ماموريت تامين امنيت خطوط مواصلاتي كشتيراني كشورمان در خليح عدن و درياي سرخ را با موفقيت پشت سر گذاشته است، صبح روز ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ با استقبال فرماندهان نيروي دريايي ارتش در اسكله منطقه يكم امامت بندرعباس، پهلو گرفت. در آيين استقبال از اين ناوشكن، امير دريادار بلوچ، معاون هماهنگ‌كننده نيروي دريايي راهبردي ارتش، اجراي موفقيت‌آميز ماموريت تامين امنيت خطوط مواصلاتي كشتيراني كشورمان در آب‌هاي دوردست توسط ناوگروه ٩٨ رزمي نداجا را در راستاي لبيك به فرامين فرماندهي معظم كل قوا (مدظله‌العالي) دانست و افزود: با وجود شرايط حساس نظامي حاكم بر خليج عدن و درياي سرخ، ناوشكن جماران با قوت و قدرت تمام، از خطوط مواصلاتي كشتيراني كشورمان و كشتي‌هاي تجاري و نفتكش جمهوري اسلامي ايران حراست و حفاظت كرد. امير دريادار بلوچ در ادامه افزود: هم‌اكنون ناوشكن تمام ايراني دنا با پشتيباني ناوبندر پشتيباني رزمي بوشهر در قالب ناوگروه ٩٩ رزمي نداجا، در حال حراست و صيانت از منافع ملي كشور عزيزمان ايران، در خليج عدن و درياي سرخ مي‌باشند. همچنين امير دريادار دوم جليل مقدم فرمانده قرارگاه مقدم ناوگان جنوب نداجا، در اين مراسم خاطرنشان كرد: حضور مقتدرانه ناوگروه‌هاي نيروي دريايي ارتش در درياهاي دوردست و مناطقي كه ممكن است تهديدي براي امنيت خطوط مواصلاتي كشتيراني كشورمان وجود داشته باشد، تضمين‌كننده امنيت مسير دريايي براي كشتي‌هاي تجاري و نفتكش ايران اسلامي و ساير كشورهاي دوست مي‌باشد.