تخصيص ۵۷۱ ميليون دلار براي واردات سه روزه

۱۴۰۳/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۶:۱۷
|
کد خبر: ۳۲۰۶۹۸

بانك مركزي از ابتداي سال جاري تا ديروز ۳۱.۶ ميليارد دلار ارز مورد نياز واردات را تامين كرده كه نشان از تخصيص ۵۷۱ ميليون دلاري ارز در سه روز گذشته دارد.

بانك مركزي از ابتداي سال جاري تا ديروز
 ۳۱.۶ ميليارد دلار ارز مورد نياز واردات را تامين كرده كه نشان از تخصيص ۵۷۱ ميليون دلاري ارز در سه روز گذشته دارد. بانك مركزي از اول فروردين ماه تا ۲۴ شهريور ماه امسال ۳۱ ميليارد و ۶۴۳ ميليون دلار ارز براي واردات كالاهاي اساسي، دارو، كالاهاي تجاري و بازرگاني، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامين كرده است. در اين مدت براي كالاهاي اساسي و دارو ۶ ميليارد و ۷۹۷ ميليون دلار، براي كالاهاي تجاري و بازرگاني مبلغ ۱۶ ميليارد و ۹۶۴ ميليون دلار، براي خدمات ۷۸۰ ميليون دلار و براي واردات در مقابل صادرات ۷ ميليارد و ۱۰۲ ميليون دلار تامين ارز صورت گرفته كه حاكي از تخصيص ۵۷۱ ميليون دلار ارز در قياس با گزارش قبلي (۲۱ شهريور ماه) بانك مركزي دارد. بر اين اساس، طي سه روز گذشته ۸۹ ميليون دلار براي واردات كالاهاي اساسي و دارو، ۲۲۶ ميليون دلار براي واردات كالاهاي تجاري و بازرگاني، ۲۴۸ ميليون دلار براي واردات در مقابل صادرات و هشت ميليون دلار براي واردات ارز مورد نياز خدمات، از سوي بانك مركزي تامين شده است. در اين مدت، بانك مركزي براي واردات كالاهاي اساسي و كشاورزي شامل گندم، دانه‌هاي روغني و نهاده‌هاي دامي ۵ ميليارد و ۲۸۲ ميليون دلار و براي دارو، مواد اوليه دارويي و تجهيزات پزشكي يك ميليارد و ۵۱۵ ميليون دلار ارز تامين كرده است و در مجموع ۶ ميليارد و ۷۹۷ ميليون دلار براي كالاهاي اساسي و كشاورزي و دارو و تجهيزات پزشكي را با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان و با هدف حمايت از مصرف‌كنندگان و دسترسي اقشار جامعه به كالاهاي ضروري با قيمت ارزان‌تر تامين كرده است. در اين بازه زماني، براي كالاهاي تجاري و بازرگاني مبلغ ۱۶ ميليارد و ۹۶۴ ميليون دلار و براي واردات در مقابل صادرات مبلغ ۷ ميليارد و ۱۰۲ ميليون دلار و در مجموع ۲۴ ميليارد و ۶۶ ميليون دلار تامين ارز صنايع صورت گرفته است. تامين ارز نيمايي براي «صنايع حمل و نقل و خودرو» معادل ۲ ميليارد و ۴۶۸ ميليون دلار، «صنايع معدني» يك ميليارد و ۸۰۹ ميليون دلار، «ماشين‌آلات و تجهيزات توليد» معادل يك ميليارد و ۵۸۸ ميليون دلار، «صنايع شيميايي و پليمري» يك ميليارد و ۷۳۱ ميليون دلار، «صنايع و تجهيزات برق و الكترونيك» معادل دو ميليارد و ۶۲ ميليون دلار، «منسوجات و پوشاك» معادل ۸۶۳ ميليون دلار صورت گرفته است. اين گروه‌هاي صنايع همچنين به ترتيب يك ميليارد و ۷۲۰ ميليون دلار، يك ميليارد و ۴۱۷ ميليون دلار، يك ميليارد و ۳۱۰ ميليون دلار، ۵۹۰ ميليون دلار، ۲۴۶ ميليون دلار، ۴۸ ميليون دلار ارز توافقي يا واردات در مقابل صادرات تا پايان روز ۲۴ شهريور ماه سال جاري دريافت كرده‌اند. علاوه بر اين، تا روز ‌۲۴ شهريور ماه‌ ساير صنايع ۶ ميليارد و ۴۴۳ ميليون دلار ارز نيمايي و يك ميليارد و ۷۷۱ ميليون دلار ارز توافقي يا واردات در مقابل صادرات دريافت كرده‌اند. براساس اين گزارش، ميانگين موزون نرخ ارز يك ماهه منتهي به ۲۴ شهريور ماه، ۴۳ هزار و ۱۰۶ تومان براي دلار، ۴۷ هزار و ۷۷۴ تومان براي يورو، ۱۱ هزار و ۷۳۷ تومان براي درهم، ۶ هزار و ۷۷ تومان براي يوآن، ۴۷۳ تومان براي روبل، هزار و ۲۷۰ تومان براي لير تركيه محاسبه شده است. روز شنبه ۲۴ شهريور ماه ۱۴۰۳ در تالار اسكناس ارز مركز مبادله ايران، دلار با نرخ ۴۹ هزار و ۳۸۴ تومان، يورو با نرخ ۵۴ هزار و ۷۳۴ تومان و درهم با نرخ ۱۳ هزار و ۴۴۷ تومان مورد مبادله قرار گرفت. همچنين تالار حواله ارز، شاهد مبادله دلار با نرخ ۴۵ هزار و ۸۵۳ تومان، مبادله يورو با نرخ ۵۰ هزار و ۸۲۱ تومان و مبادله درهم با نرخ ۱۲ هزار و ۴۸۵ تومان بود.

بر‌گزاري  هفدهمين  حراج  سكه

سخنگوي مركز مبادله ارز و طلاي ايران از برگزاري حراج هفدهم سكه طلا در مركز مبادله در ۲۶ شريورماه خبر داد و گفت: عودت و استرداد وجه براي متقاضيان شركت در حراج، تنها از طريق ثبت شماره شباي بانك ملي متقاضيان، امكان‌پذير است. اصغر بالسيني، سخنگوي مركز مبادله ارز و طلاي ايران از برگزاري هفدهمين جلسه حراج سكه طلا در مركز مبادله خبر داد و گفت: روز دوشنبه ۲۶ شهريور ماه هفدهمين جلسه حراج سكه طلا در مركز مبادله ارز و طلاي ايران برگزار مي‌شود كه امكان ثبت سفارس براي هر سه نوع ربع، نيم و تمام سكه براي متقاضيان وجود دارد.  وي در رابطه با بازه زماني ثبت سفارش خاطرنشان كرد: براي حراج روز دوشنبه، دو تغيير ايجاد شده است كه بايد متقاضيان حراج سكه حتما به آن توجه داشته باشند. در مورد اول، واريز وجه‌الضمانه متقاضيان از ساعت ۱۴ روز ۲۴ شهريور ماه آغاز و تا ساعت ۲۳ روز ۲۵ شهريور ماه، زمان واريز وجه وجود دارد و كساني كه متقاضي شركت در حراج هستند، بايد صرفا در اين زمان براي واريز وجه اقدام كنند. بنابراين، پس از اين بازه زماني امكان واريز وجه براي متقاضيان شركت در حراج وجود ندارد و متعاقب آن امكان شركت در حراج پس از ثبت سفارش در اين بازه زماني وجود ندارد.  سخنگوي مركز مبادله ادامه داد: در مورد دوم تاكيد مي‌شود، كساني كه قصد شركت در حراج سكه را داشته، حتما بايد شماره شبا نزد بانك ملي را در سامانه حراج سكه معرفي كنند و امكان استرداد و عودت وجه متقاضيان شركت‌كننده در حراج، صرفا از طريق شماره شباي بانك ملي امكان‌پذير است. بنابراين لازم است در اين بازه زماني، كساني كه قصد شركت در حراج را داشته، اگر شماره شباي غير از بانك ملي را در سامانه حراج سكه ثبت كرده‌اند، اين شماره ثبت شده را تغيير و يك شماره شباي ملي را در سامانه حراج سكه معرفي كنند تا پس از پايان حراج امكان استرداد وجه ميسر باشد.  بالسيني در پايان تاكيد كرد: متقاضيان، هنگام ثبت‌سفارس سكه لازم است در انتخاب نوع سكه و قيمتي كه قصد خريد آن را دارند دقت كافي داشته باشند، چراكه امكان شركت در حراح با قيمت خارج از قاعده وجود ندارد و بي‌شك متقاضيان در صورت ثبت سفارش با نرخي خارج از قاعده نمي‌توانند در اين حراج موفق به خريد شوند.