پيش‌بيني ناترازي ۲۶ هزار مگاواتي برق در سال آينده

۱۴۰۳/۰۶/۲۵ - ۰۰:۱۱:۵۷
|
کد خبر: ۳۲۰۷۰۰

رييس هيات‌مديره انجمن صنفي نيروگاه‌هاي ايران گفت: طبق برآوردهاي صورت گرفته درصورتي كه تدبيري براي سال آينده اتخاذ نشود،

رييس هيات‌مديره انجمن صنفي نيروگاه‌هاي ايران گفت: طبق برآوردهاي صورت گرفته درصورتي كه تدبيري براي سال آينده اتخاذ نشود، با ناترازي ۲۶ هزار مگاواتي در پيك سال آينده مواجه خواهيم بود و براي گذر از اين شرايط و حفظ ناترازي موجود نياز به ۹۰۰ تا يك ميليارد دلار بودجه است.
به‌گزارش ايسنا، علي نيكبخت، با اشاره به وضعيت ناترازي برق در كشور، اظهار كرد: براي امسال ناترازي ۱۹ تا ۲۰ هزار مگاواتي پيش‌بيني مي‌شد اما متاسفانه از قبل از پيك تدابير لازم انديشيده نشده و كشور گريبان‌گير ضرر و زيان‌هايي در اين بخش شد؛ بايد گفت اگر براي سال آينده نيز از هم‌اكنون تدبير نشود، با ناترازي ۲۶ هزار مگاواتي روبه‌رو خواهيم بود.
وي با تاكيد بر اينكه عمده هزينه‌هاي يك نيروگاه ارزي است و حدود ۱۸۰ ميليارد تومان هزينه براي نگهداري يك واحد نيروگاهي لازم است، گفت: نيروگاهي كه اكنون به دليل تعميرات متوقف شده در ايجاد ناترازي موثر است، بايد براي آن تدبير و از دو سال قبل قطعات آن سفارش داده مي‌شد كه اين اتفاق نيفتاده است و همين موضوع به ناترازي برق دامن زده است.
به گفته رييس هيات‌مديره انجمن صنفي نيروگاه‌هاي ايران به دليل بارش باران امسال ۶۰۰۰ مگاوات از نيروگاه‌هاي برق آبي استفاده كرديم كه هيچ تضميني براي وجود اين پتانسيل در سال آينده وجود ندارد، با فرض اينكه هيچ نيروگاهي از مدار خارج نشود، بين هشت تا ۹ ماه فرصت براي تدبير و برنامه‌ريزي درست براي پيك سال آينده وجود دارد كه بايد از همين امروز جلسات فشرده در همين زمينه برگزار شود.
نيكبخت با بيان اينكه براي ايجاد بستر توليد بين دو تا سه سال زمان لازم است، اظهار كرد: با بهينه‌سازي و ارتقاي راندمان و توان نيروگاه‌ها مي‌توان بخشي از ناترازي برق را جبران كرد، گفت: متوسط عمر نيروگاه‌ها در دنيا بين ۳۰ تا ۵۰ سال است، اين ميزان در ايران بين نيروگاه‌هاي گازي ۲۵ تا ۳۵ سال و در نيروگاه‌هاي بخاري ۳۰ تا ۵۰ سال است.
وي افزود: درحال حاضر ظرفيت كل نيروگاه‌هاي كشور بالغ بر ۹۲ هزار مگاوات است، در نيروگاه‌هاي بخاري از ۱۵ هزار مگاوات تا ۱۲ هزار مگاوات بالغ بر ۳۰ سال عمر دارند و در بين نيروگاه‌هاي گازي ۲۷۰۰ مگاوات عمرشان به بالاي ۳۰ سال مي‌رسد.
رييس هيات‌مديره انجمن صنفي نيروگاه‌هاي ايران در خصوص ميزان سرمايه‌گذاري لازم براي گذر از اين شرايط، گفت: اگر وزارت نيرو نسبت به انجام پروژه‌ها اقدام كند، به ۹۰۰ تا يك ميليارد دلار بودجه براي گذر از اين شرايط لازم است تا حداقل افزايش رشد مصرف جبران شود. و بتوانيم ناترازي فعلي را حفظ كنيم.
نيكبخت با ارايه راهكار براي گذر از اين شرايط، گفت: با اضافه‌شدن واحدهاي جديد توليد و توسعه نيروگاه‌هاي تجديدپذير كه در كل دنيا مرسوم شده است، مي‌توان شرايط را تغيير داد، ايران پتانسيل بالاي در حوزه تجديدپذيرها دارد كه با توسعه آن مي‌توان چالش‌ها را تا حد زيادي برطرف كرد.
همچنين در اين نشست عباس كريمي - نايب‌رييس هيات‌مديره انجمن صنفي نيروگاه‌هاي ايران با بيان اينكه امسال ميزان مصرف برق به ۷۹ هزار مگاوات رسيد و ناترازي ۲۰ هزار مگاواتي را تجربه كرديم، گفت: اگر قرار است شرايط فعلي حفظ شود، نياز است تا فوري‌ترين اقدامات درنظر گرفته شود و از اكنون خود را براي گذر از پيك سال آينده آماده كنيم، به تعميرات نيروگاهي بيش از هر زماني مي‌بايست توجه شود.
وي با بيان اينكه در بدترين حالت ۶۱ مگاوات توليد برق خواهيم داشت كه با اين حساب ميزان ناترازي برق از ۲۵ هزار مگاوات نيز عبور خواهد كرد لذا لازم است مديريت مصرف و توجه به تعميرات نيروگاهي در دستور كار قرار بگيرد.