آسيب‌پذيري‌هاي NFT‌ها در برابر پولشويي

۱۴۰۳/۰۶/۲۵ - ۰۰:۱۶:۳۶
|
کد خبر: ۳۲۰۷۰۳

استفاده از فناوري‌هاي بيومتريك، شناسايي از طريق مدارك هويتي ديجيتال، و ديگر روش‌هاي احراز هويت مي‌تواند به كاهش ناشناس بودن كاربران كمك كرده

استفاده از فناوري‌هاي بيومتريك، شناسايي از طريق مدارك هويتي ديجيتال، و ديگر روش‌هاي احراز هويت مي‌تواند به كاهش ناشناس بودن كاربران كمك كرده و پولشويان را از فعاليت در اين بازارها بازدارد.
3-استفاده از قراردادهاي هوشمند قراردادهاي هوشمند (Smart Contracts) در بلاك‌چين مي‌توانند براي اجراي قوانين و مقررات ضدپولشويي مورد استفاده قرار گيرند. اين قراردادها به‌صورت خودكار مي‌توانند تراكنش‌هاي مشكوك را مسدود كرده يا به مقامات گزارش دهند. همچنين، قراردادهاي هوشمند مي‌توانند براي اطمينان از اينكه NFTهاي ايجاد شده اصيل و قانوني هستند، مورد استفاده قرار گيرند.
4- توسعه پلتفرم‌هاي شفاف و امن يكي از راه‌هاي جلوگيري از پولشويي، توسعه پلتفرم‌هاي شفاف و امن براي خريد و فروش NFT است. اين پلتفرم‌ها بايد داراي مكانيزم‌هايي براي رديابي تراكنش‌ها، شناسايي مشتريان و گزارش‌دهي به نهادهاي نظارتي باشند. استفاده از فناوري‌هاي رمزنگاري پيشرفته نيز مي‌تواند امنيت و شفافيت تراكنش‌ها را افزايش دهد.
نتيجه‌گيري: با توجه به افزايش محبوبيتNFTها، بازارهاي ديجيتال بايد خود را براي مقابله با چالش‌هاي جديد مانند پولشويي آماده كنند. استفاده از راهكارهاي قانوني مانند مقررات ضدپولشويي (AML) و همكاري‌هاي بين‌المللي، همراه با فناوري‌هاي نوين مانند تحليل بلاك‌چين و قراردادهاي هوشمند، مي‌تواند نقش كليدي در جلوگيري از پولشويي از طريق NFT ايفا كند.
در نهايت، براي مقابله با پولشويي در فضاي NFT، نياز به همكاري گسترده ميان دولت‌ها، بازارهاي ديجيتال و نهادهاي نظارتي است. اين همكاري‌ها بايد به گونه‌اي طراحي شوند كه علاوه بر حفظ ويژگي‌هاي مثبت و نوآورانه NFTها، از سوءاستفاده‌هاي مالي و جرايم مالي جلوگيري كنند.

گلوگاه‌هاي فساد!

اول) تخصص و تجربه افراد نسبت به حوزه مسووليت
دوم) پاك‌دستي؛ 
چون به فرض اينكه يك مسوول شخصا سالم بوده ولي بدون تسلط بر حوزه مسووليت، امكان تباني در معاملات و صدور مجوزها و رانت‌خواري توسط زيرمجموعه كماكان ادامه خواهد داشت.
 رتبه ايران در زمينه «سلامت اداري» در جهان بسيار بد و شرم‌آور است؛ 
آيا نظام حكمراني به اهميت موضوع و تهديد‌هاي آن واقف شده تا براي آن چاره‌انديشي كند؟