شرايط جديد انتشار اوراق مرابحه براي شركت‌هاي كوچك

۱۴۰۳/۰۶/۲۵ - ۰۰:۲۱:۰۶
|
کد خبر: ۳۲۰۷۰۶

وحيد روشن‌قلب، مدير نظارت بر بازار اوليه سازمان بورس و اوراق بهادار درباره آخرين جزييات از اصلاحات صورت گرفته

وحيد روشن‌قلب، مدير نظارت بر بازار اوليه سازمان بورس و اوراق بهادار درباره آخرين جزييات از اصلاحات صورت گرفته در دستورالعمل انتشار اوراق مرابحه با هدف تامين مالي شركت‌هاي كوچك اعلام كرد: طبق دستورالعمل‌هاي موجود، فرآيند انتشار اوراق براي مبالغ كوچك تفاوتي با انتشار اوراق با مبالغ بزرگ‌تر نداشت، بر اين اساس فرآيندها و نيز الزامات در نظر گرفته شده براي انتشار اين اوراق يكسان بودند.
او گفت: الزام متقاضيان انتشار اوراق با مبالغ كم نسبت به رعايت الزامات انتشار اوراق با مبالغ بالاتر باعث شد تا انتشار اين اوراق در مبالغ كوچك چندان به صرفه نباشد.
روشن‌قلب به تسهيلات در نظر گرفته شده براي افزايش سرعت انتشار اوراق با مبالغ كوچك‌تر اشاره كرد و افزود: اين اقدام در نظر گرفته شد تا شركت‌هايي كه عموما براي تامين سرمايه در گردش خود نيازمند مبالغ كوچك‌تر هستند، بتوانند با سهولت بيشتري اقدام به انتشار اوراق كنند. به گفته مدير نظارت بر بازار اوليه سازمان بورس و اوراق بهادار، براساس تغييرات دستورالعمل انتشار اوراق مرابحه كه به تصويب هيات‌مديره سازمان بورس رسيده، مقرر شد تا شركت‌هايي كه درخواست انتشار اوراق مرابحه با مبالغ حداكثر ۲۰۰ ميليارد تومان و با سررسيد حداكثر ۱۸ ماهه دارند، بتوانند از شرايط جديد انتشار اوراق برخوردار شوند. او با اشاره به شرايط جديد انتشار اوراق مرابحه براي شركت‌هاي كوچك اعلام كرد: شركت‌ها مي‌توانند علاوه بر امكان ارايه تضامين قبلي، از ضمانتنامه تعهد پرداخت شده توسط بانك‌ها يا ضمانتنامه‌هاي تعهد پرداخت صادر شده توسط صندوق‌هاي پژوهش و فناوري و صندوق نوآوري و شكوفايي به عنوان تضمين انتشار اين اوراق استفاده كنند روشن‌قلب اعلام كرد: همچنين اگر اين شركت‌ها از سهام به عنوان وثيقه براي انتشار اوراق استفاده كنند، مي‌توانند با رتبه اعتباري مناسب از يك سهم به جاي پرتفوي سه سهمي براي وثيقه اوراق استفاده كنند.
روشن‌قلب تاكيد كرد: تاكنون مجوز انتشار همه اوراق به صورت عرضه عمومي بود اما با توجه به تسهيلات در نظر گرفته شده در قانون تامين مالي توليد براي انتشار اوراق به صورت عرضه خصوصي، امكان عرضه خصوصي اوراق مرابحه در اين فرآيند پيش‌بيني شد. مدير نظارت بر بازار اوليه سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام كرد: بر اين اساس شركت‌هايي كه بخواهند اين اوراق را به صورت عرضه خصوصي منتشر كنند بايد در زمان ارايه درخواست، ليست خريداران را معرفي و با موافقت خريداران اين اوراق بدون ركن متعهد پذيره نويسي و بازارگردان منتشر خواهد شد، اين موضوع مي‌تواند منجر به كاهش قابل ملاحظه زمان فرآيندهاي انتشار اين اوراق براي شركت‌ها باشد. او تاكيد كرد: در انتشار اوراق به صورت عرضه خصوصي، با اعلام موافقت همه خريداران، اين اوراق بدون تضمين منتشر مي‌شود اما با اين اتفاق، صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مجاز به خريد اين اوراق نخواهند بود. مدير نظارت بر بازار اوليه سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: با توجه به تغييرات ايجاد شده، شركت‌ها مي‌توانند تامين مالي تا مبالغ ۵۰ ميليارد تومان را از طريق تامين مالي جمعي انجام دهند و براي مبالغ بالاتر اقدام به انتشار اوراق كنند.
او گفت: جامعه هدف تغييرات ايجاد شده در اين اوراق براي مبالغ بالاي ۵۰ و كمتر از ۲۰۰ ميليارد تومان است.