بازار ۹۹ پيشخور كرده بود؟

۱۴۰۳/۰۶/۲۵ - ۰۰:۲۲:۳۶
|
کد خبر: ۳۲۰۷۰۷

باتوجه به روزهاي سختي كه بازار سرمايه در تابستان ۱۴۰۳ تا اين لحظه سپري كرده، به نوعي مي‌توان گفت كه تابستان پر حاشيه‌اي براي اين بازار بوده است.

باتوجه به روزهاي سختي كه بازار سرمايه در تابستان ۱۴۰۳ تا اين لحظه سپري كرده، به نوعي مي‌توان گفت كه تابستان پر حاشيه‌اي براي اين بازار بوده است. مهم‌ترين معضل بازار بيچاره سرمايه اين است كه هنوز تكليف سياست‌گذار با اين بازار مشخص نيست و فقط در حد شعار از اين بازار حمايت مي‌كند. معضلي كه از سال ۹۸ گريبانگير اين بازار بوده و استخوان‌هايش را شكسته است. در روزهايي كه بحث دريافت وام ميلياردي اعضاي هيات‌مديره سازمان بورس تيتر يك تمام رسانه‌ها شده بود، حرف و حديث‌هاي زيادي در مورد استعفاي مجيد عشقي، رييس سازمان بورس و اوراق بهادار به ميان آمد و سرانجام در روز ۱۷ شهريور ماه ۱۴۰۳ خبر استعفاي او به‌طور رسمي اعلام و درنهايت با آن موافقت شد. براساس گزارش صداي بورس، مجيد عشقي از مهر ماه ۱۴۰۰ تا شهريور ۱۴۰۳ سكاندار سازمان بورس بود و براساس آمارهاي موجود در اين بازه زماني بازدهي طلا ۲۱۳ درصد، سكه ۲۶۹ درصد، مسكن ۱۶۸ درصد و دلار ۱۱۸ درصد بوده است. در حالي كه در همين مدت زماني شاخص كل بازدهي ۵۰ درصدي از خود ثبت كرده است. در اين ميان برخي از فعالان بازار سرمايه معتقدند كه اگر بازدهي بازارهاي مالي را از سال ۹۸ تاكنون در نظر بگيريم، بازدهي بازار سرمايه خوب بوده است. البته در مقابل عده ديگر از صاحبنظران اين نظر را رد مي‌كنند و مي‌گويند بازدهي بازار متعادل بوده است. بر اين اساس نگاهي داشتيم به بازدهي بازارهاي مالي از سال ۹۸ تا ۵ ماهه سال ۱۴۰۳.
دلار كه در سال ۹۸ كار خود را با محدوده ۱۲ هزار تومان آغاز كرد، در انتهاي سال به محدوده ۱۴ هزار تومان رسيد و بر اين اساس بازدهي ۱۵ درصدي را ثبت كرد. طلاي ۱۸ عيار هم در ابتداي اين سال در محدوده ۴۰۰ هزار تومان معامله شد و در پايان سال به محدوده ۶۰۰ هزار تومان رسيد، در اين راستا بازدهي ۴۱ درصدي داشت. معامله سكه بهار آزادي هم از ابتداي سال با محدوده ۴ ميليون تومان آغاز شد و در محدوده ۵ ميليون تومان سال را به پايان رساند، بر همين مبنا بالغ بر ۳۳ درصد بازدهي كسب كرد.
درخصوص مسكن هم براساس آمارهاي بانك مركزي در ابتداي سال ۹۸ متوسط قيمت خريد و فروش يك متر مربع واحد مسكوني در تهران محدوده ۱۱ ميليون تومان بوده و در پايان سال ۹۸ برابر متوسط قيمت خريد و فروش برابر ۱۴ ميليون تومان و تعداد معاملات انجام شده در پايان ماه سال ۱۳.۳ هزار فقره بوده است. طبق اين اطلاعات بازدهي مسكن در تهران در طول ۱۲ ماه، ۲۹ درصد بوده است. اما در اين ميان، بازدهي شاخص كل بازار سرمايه در ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۱۸۶ درصد بوده است. در سال ۹۹ دلار بازدهي ۶۰ درصدي از آن خود كرد به‌طوري كه ابتداي سال معاملات آن در محدوده ۱۴ هزار تومان شروع شد و در پايان سال به محدوده ۲۳ هزار تومان رسيد. طلاي ۱۸ عيار هم در اين سال با حدود ۶۱۸ هزار تومان كار خود را آغاز كرد و در انتهاي سال ۹۹ به محدوده يك ميليون تومان رسيد و بر اين اساس بازدهي ۷۶ درصدي را ثبت كرد. سكه بهار آزادي هم در ابتداي سال حدود ۶ ميليون تومان بود و در پايان عدد ۱۰ ميليون تومان را ثبت كرد، بر همين مبنا بازدهي سكه بهار آزادي در سال ۹۹ بالغ بر ۸۱ درصد بوده است. مسكن هم طبق آمار بازدهي ۸۳ درصدي كسب كرد. در سال ۱۴۰۰ بورس و دلار بازدهي چندان رضايت بخشي نسبت به ۲ سال قبلي كسب نكردند. به‌طوري كه دلار در اين سال با ۲۵ هزار تومان كار خود را آغاز كرد و در محدوده ۲۶ هزار تومان سال را به پايان برد. بر اين اساس تنها توانست بازدهي ۴ درصدي از آن خود كند. در اين ميان بازدهي طلاي ۱۸ عيار و سكه بهار آزادي به ترتيب ۱۴ درصد و ۱۰ درصد بوده است. به‌طوري كه معاملات طلاي ۱۸ عيار در اين سال با حدود يك ميليون تومان آغاز شد و در محدوده يك ميليون و ۲۰۰ به پايان رسيد. سكه بهار آزادي هم كه در ابتداي سال در محدوده يك ميليون تومان معامله شده، در پايان سال به محدوده يك ميليون و ۲۰۰ تومان رسيد. در همين مدت زماني مسكن به بازدهي ۱۰/۲۷ درصد و شاخص كل بورس به بازدهي ۴/۴ درصد رسيدند. با نگاهي به بازدهي بازارها در سال ۱۴۰۱ متوجه مي‌شويم كه سكه بهار آزادي سال را در محدوده ۱۲ ميليون تومان آغاز كرد و در محدوده ۲۸ ميليون تومان دفتر معاملات آن بسته شد، بنابراين باتوجه به اين آمار توانست بازدهي ۱۳۶ درصدي را كسب كند. دلار هم در محدوده ۲۶ هزار تومان سال معاملاتي خود را آغاز كرد و در ارتفاع ۴۸ هزار تومان بسته شد، بر اين اساس بازدهي ۸۳ درصدي را كسب كرد. طلاي ۱۸ عيار هم به بازدهي ۱۱۱ درصدي رسيد، به‌طوري كه در ابتداي سال قيمت آن حدود يك ميليون و ۲۰۰ تومان بود و در انتهاي سال به محدوده دو ميليون و ۶۰۰ هزار تومان رسيد. مسكن هم طبق آمار بازدهي ۷۵ درصدي را كسب كرد. اين در حالي است كه شاخص كل بورس در ۱۲ ماهه ۱۴۰۱ بالغ بر ۴۱ درصد بازدهي داشت.
در سال ۱۴۰۲، طلا بهترين بازدهي را در ميان ساير بازارها داشت. در اين سال طلاي ۱۸ عيار معاملات خود را در محدوده قيمتي دو ميليون و ۶۰۰ هزار تومان آغاز كرد و در انتهاي سال به سه ميليون و ۲۵۰ هزار تومان رسيد، بر همين مبنا بازدهي ۲۳ درصدي كسب كرد. دلار هم در ابتداي سال حدود ۵۰ هزار تومان بود و در پايان سال دفتر معاملاتي‌اش در محدوده ۶۰ هزار تومان بسته شد. در اين راستا توانست به بازدهي ۱۹ درصدي برسد. سكه بهار آزادي و مسكن هم هر كدام به ترتيب ۲۲ درصد و ۱۶.۸ درصد بازدهي كسب كردند. به‌طوري كه معاملات سكه با قيمت ۲۹ ميليون تومان آغاز شد و در محدوده ۳۶ ميليون تومان به پايان رسيد. اما در اين ميان شاخص كل بورس در همين مدت زماني تنها ۱۰ درصد بازدهي ثبت كرد. در اين مدت تنها طلاي ۱۸ عيار توانست بازدهي قابل قبولي نسبت به ساير بازارها كسب كند. در ۵ ماهه ابتدايي سال جاري معاملات طلا در محدوده قيمتي سه ميليون و ۲۷۰ تومان آغاز به كار كرد و مرداد را با قيمت سه ميليون و ۵۷۵ هزار تومان به پايان برد و بر همين مبنا به بازدهي ۹ درصدي رسيد.