اختصاص  ۲۰ درصد  ظرفيت  مدرسه  به  اتباع  مجاز  است

اختصاص ۲۰ درصد ظرفيت مدرسه به اتباع مجاز است

۱۴۰۳/۰۶/۲۵ - ۰۱:۱۰:۲۶
|
کد خبر: ۳۲۰۷۱۹

سخنگوي وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اختصاص ۲۰ درصد ظرفيت مدرسه به اتباع مجاز گفت

سخنگوي وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اختصاص ۲۰ درصد ظرفيت مدرسه به اتباع مجاز گفت: در برخي نقاط تعداد دانش‌آموزان اتباع بيش از ۲۰ درصد حد مجاز ثبت‌نام اين دانش‌آموزان است.
علي فرهادي اظهار كرد: در سال ۹۲ جمعيت دانش‌آموزي ۱۲ ميليون و هفتصد هزار نفر بود درحالي كه امسال تعداد دانش‌آموزان قريب به ۱۷ ميليون نفر است. رشد تعداد دانش‌آموزان درحالي است كه تعداد نيروهاي فرهنگي تغييري نكرده است. قله تعداد دانش‌آموزان در مهر ۱۴۰۲ بود كه ما براي تامين نيرو در آن مقطع با مشكل مواجه شديم و برخي از كلاس‌هاي درس بدون معلم بودند؛ خوشبختانه اين كمبود معلم تا پايان مهر مديريت شد و همه كلاس‌هاي درس صاحب معلم شدند.
او با اشاره به كاهش تعداد پذيرفته‌شدگان در دانشگاه‌هاي فرهنگيان در دهه ۹۰ گفت: تعداد پذيرفته‌شدگان در دانشگاه فرهنگيان در آن سال‌ها از ۲۵ هزار نفر به ۳۰۰۰ نفر كاهش پيدا كرده بود و همين امر هشدار مقام معظم رهبري را به همراه داشت.

     رصد  تنش‌هاي  مهاجرتي
فرهادي با بيان اينكه ۵ استان را به صورت ويژه رصد مي‌كنيم كه مبادا حتي يك كلاس درس‌شان بدون معلم باشد، گفت: استان‌هاي خراسان‌رضوي، شهرستان‌هاي استان تهران، استان اصفهان، استان كرمان و استان يزد از جمله مناطقي هستند كه تنش‌هاي مهاجرتي در آنها زياد است؛ به عنوان مثال در منطقه‌اي در شهرستان‌هاي استان تهران، براي امسال شاهديم كه جمعيت دانش‌آموزي ناگهان ۳۰۰۰ نفر افزايش پيدا كرده است. علاوه بر بحث مهاجرت‌ها در بحث شهرسازي هم بايد به مدرسه توجه كنيم؛ براساس قانون، انبوه‌سازان به ازاي ساخت ۲۰۰ واحد مسكوني بايد يك واحد مدرسه هم بسازند. در حالي كه در طول اين سال‌ها اين مساله اجرايي نشده است.

     كاهش تعداد دانش‌آموزان كشور
 از  سال   ۱۴۰۸
او با بيان اينكه تامين فضاي آموزشي فقط وظيفه آموزش و پرورش نيست، گفت: واقعا بايد از خيرين مدرسه ساز قدرداني كنيم كه هر آنچه دارند در طبق اخلاص براي مدرسه‌سازي گذاشته‌اند اما خيرين در مناطقي مي‌توانند فعاليت كنند كه زمين مناسب وجود داشته باشد يا مدارس تخريبي وجود داشته باشد كه نيازمند احداث يك مدرسه جديد در همان زمين باشد.
سخنگوي وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اينكه از سال ۱۴۰۸ جمعيت دانش‌آموزي يكسان بوده و پس از آن شاهد كاهش جمعيت دانش‌آموزان كشور هستيم، گفت: از سال ۱۴۱۲ اين شيب كاهش شديدي مي‌يابد كه در آن سال مجددا به عدد ۱۲ ميليون دانش‌آموز مي‌رسيد كه آماري نگران‌كننده است. بر اين اساس طوري برنامه‌ريزي خواهيم كرد كه در سال‌هاي آتي شاهد مازاد نيرو هم نباشيم و ازسوي ديگر براي هر بوم و منطقه معلمي از همان منطقه جذب كنيم.

     ريشه همه بازماندگي‌هاي از تحصيل 
در  آموزش  و  پرورش  نيست
او در پاسخ به اين سوال كه آيا براي مهر امسال شاهد كودك بازمانده از تحصيل خواهيم بود يا خير، گفت: ما آمادگي ثبت‌نام تمامي دانش‌آموزان لازم التعليم را داريم. براساس تاكيد وزير آموزش و پرورش هيچ دانش‌آموزي نبايد از ثبت‌نام باز بماند اما ممكن است دانش‌آموزي بازمانده از تحصيل باشد و علت اين بازماندگي در آموزش و پرورش نباشد. در حال رصد نقطه‌اي مناطق هستيم كه بدانيم يك دانش‌آموز چرا ثبت‌نام نكرده است ولي بايد بدانيم كه ريشه همه بازماندگي‌ها از تحصيل در آموزش و پرورش نيست.
سخنگوي وزارت آموزش و پرورش با ادعاي اين مطلب كه در مقطع ابتدايي چندان با مشكل بازماندگي از تحصيل مواجه نيستيم‌،گفت: در مقطع متوسطه اول و مقطع متوسطه دوم جذابيت‌هاي شغلي وجود دارد كه هم براي دانش‌آموزان و هم براي والدين آنان گزينه‌هاي ديگري به جاي مدرسه رفتن انتخاب مي‌شود، اگرچه ما در اين مقطع هم با تنوعي كه در مدارس ايجاد كرديم و با توسعه آموزش‌هاي فني حرفه‌اي، تلاش كرديم عدد بازماندگي را كاهش دهيم.
فرهادي با تاكيد بر اينكه نظام جمهوري اسلامي ايران براي همه اتباع حق تحصيل را محترم مي‌شمارد، گفت: در برخي نقاط كشور تراكم حضور اتباع بيشتر است. توصيه ما اين است كه دانش‌آموزان اتباع هم مانند همه كشورهاي دنيا در كنار دانش‌آموزان ديگر و در مدارس عادي تحصيل كنند اما در برخي نقاط تعداد دانش‌آموزان اتباع بيش از ۲۰ درصد حد مجاز ثبت‌نام اين دانش‌آموزان است. پايش تعداد دانش‌آموزان اتباع در هر منطقه به كمك وزارت امور خارجه صورت مي‌گيرد.
وي تعداد دانش‌آموزان ثبت‌نام شده در مدارس تا پايان هفته گذشته را ۹۸درصد تعداد كل كودكان و نوجوانان لازم و تعليم دانست و گفت: در برخي استان‌ها اين عدد ۹۹درصد را هم رد كرده است. خوشبختانه با تدابير صورت گرفته، برخلاف تصور برخي افراد در استان سيستان و بلوچستان ميزان ثبت‌نام دانش‌آموزان، ۹۹درصد را هم رد كرده است.
سخنگوي وزارت آموزش و پرورش افزود: در برخي مقاطع مثل ابتداي مقطع دوم متوسطه يعني پايه دهم هنوز آمار ثبت نامي‌ها پايين است كه عمدتا به اين دليل است كه اين دانش‌آموزان هنوز مشغول هدايت تحصيلي و انتخاب رشته هستند. توصيه مي‌كنم حتما در روزهاي شنبه و يكشنبه دانش‌آموزان و والدين آنان هدايت تحصيلي را به پايان برسانند.