ریه سالم این ویژگی‌ها را دارد؛ روشی ساده برای تشخیص ریه سالم

ریه سالم این ویژگی‌ها را دارد؛ روشی ساده برای تشخیص ریه سالم

۱۴۰۳/۰۶/۲۵ - ۲۰:۴۰:۰۲
|
کد خبر: ۳۲۰۷۵۷

ریه ها اندام های مرکزی در سیستم تنفسی هستند و در میان چندین عملکرد حیاتی، کار ضروری انجام «تبادل گاز» را بر عهده دارند.

ریه ها اندام های مرکزی در سیستم تنفسی هستند و در میان چندین عملکرد حیاتی، کار ضروری انجام «تبادل گاز» را بر عهده دارند.

به  گزارش سلامت نیوز به نقل از columbiadoctors، ریه ها اندام های مرکزی در سیستم تنفسی هستند و در میان چندین عملکرد حیاتی، کار ضروری انجام «تبادل گاز» را بر عهده دارند.

در طی تبادل گاز، ریه اکسیژن را به جریان خون منتقل می کند تا بتوان آن را به تمام بافت ها و اندام های بدن که از آن به عنوان سوخت استفاده می کنند، منتقل کرد. ریه ها همچنین از شر دی اکسید کربن خلاص می شوند، گازی که توسط سلول های ما در حین انجام عملکرد طبیعی خود ایجاد می شود.

ریه ها برای حفظ سلامتی شما چه می کنند؟

علاوه بر تبادل گاز، ریه های شما با قلب شما کار می کنند تا جریان خون مناسب به بقیه بدن را تضمین کنند. آنها با کلیه ها همکاری دارند تا تعادل pH بدن شما را حفظ کنند که تضمین می کند سلول ها به خوبی کار می کنند.  ریه ها با سیستم ایمنی شما فعالیت مشترک دارند و به عنوان یک مانع و دفاع در برابر مواد مضر و میکروب ها (از جمله ویروس ها) که ممکن است استنشاق کنید عمل می کنند.

چگونه می دانید ریه های شما سالم هستند؟

اگر تنفس شما طبیعی است، به راحتی انجام می شود و اجباری نیست، ثابت است و احساس خوبی به شما می دهد یا آنقدر منظم است که اصلا متوجه آن نمی شوید، به احتمال زیاد ریه های شما سالم هستند.

داشتن یک سبک زندگی سالم، حفظ وزن طبیعی همراه با رژیم غذایی مناسب و ورزش مکرر و پرهیز از قرار گرفتن در معرض دخانیات یا استنشاق دود آن و سایر مواد استنشاقی، برای سلامت تنفسی ضروری است.

با این حال، در برخی موارد، بیماری ریوی می تواند قبل از ایجاد علائم ظاهر شود. معاینات سالانه می تواند بیماری ریوی را که بلافاصله علائم ایجاد نمی کند، تشخیص دهد. 

علائمی که میگوید ریه های شما سالم نیست

شایع ترین علائم بیماری ریوی، تنگی نفس و سرفه است، اگرچه بسیاری از بیماری های دیگر نیز این علائم را دارند. مهم است که به پزشک خود اطلاع دهید که آنها را تجربه می کنید تا در صورت لزوم از نظر بیماری ریوی مورد ارزیابی قرار بگیرید.

آیا یک فرد عادی نیاز به انجام تمرینات تنفسی ریه دارد؟

پاسخ کوتاه خیر است.

اگر سابقه بیماری ریوی ندارید، ورزش منظم (به ویژه ورزش های قلبی عروقی) و پرهیز از مصرف استنشاقی مانند تنباکو تمام چیزی است که برای حفظ ریه های سالم نیاز دارید. برنامه های ورزشی تخصصی برای بیماران مبتلا به بیماری های تنفسی وجود دارد، اما فقط در شرایط خاص انجام می شود.

آیا آلرژی به ریه ها آسیب می رساند؟

آلرژی‌ها می‌توانند بر افرادی که بیماری‌های راه هوایی ریه مانند آسم و بیماری انسداد مزمن ریه (COPD) دارند، تأثیر بگذارد. التهاب ایجاد شده توسط آلرژن ها می تواند باعث سفت شدن راه های هوایی شود (فرآیندی به نام برونکواسپاسم). اگر از این شرایط رنج می برید، اجتناب از آلرژن های شناخته شده و استفاده از داروهایی که التهاب ایجاد شده توسط آلرژن ها را کاهش می دهند ضروری است.

ویپینگ با ریه های شما چه می کند؟   

درست مانند سیگار کشیدن، استعمال دخانیات پتانسیل این را دارد که عملکرد طبیعی ریه شما را کاهش دهد و منجر به تنگی نفس، سرفه مزمن و بیماری انسدادی ریه شود. 
ویپینگ اثرات مضر متعددی دارد. دود تولید شده از احتراق مواد و مواد شیمیایی را حمل می کند که می تواند باعث التهاب غیر طبیعی در مجاری هوایی شود. این ذرات کوچک می توانند در ریه ها رسوب کنند و به طور بالقوه باعث آسیب دائمی شوند که ممکن است بعداً در زندگی مشکل ساز شود.

روشی ساده برای آزمایش سلامت ریه 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از vinmec، یکی از راه های بررسی سلامت ریه عبارتند از:

روش 1) ارزیابی عملکرد ریه با بالا رفتن از پله ها: این روش با طی کردن پله ها از طبقه 1 به طبقه 3 با سرعت کم و معمولی انجام می شود. اگر مجبور نیستید برای استراحت بایستید یا در پایان تمرین به نظر نمی رسد که نفس شما تنگ شود، ریه های شما در سطح ثابتی قرار دارند. برعکس، اگر در هنگام بالا رفتن از پله ها احساس تنگی نفس می کنید و نیاز به توقف و استراحت چندین بار دارید، ممکن است عملکرد ریه شما ضعیف یا ناپایدار باشد.

روش 2) ارزیابی عملکرد ریه با فوت کردن شمع: ابتدا باید یک شمع آماده کنید و آن را روشن کنید. در مرحله بعد، شمع را در موقعیتی در حدود 15 سانتی متر از وضعیت ایستاده قرار دهید، همسطح محدوده دمیدن خود. سپس اقدام به فوت شمع ها می کنید. اگر برای خاموش کردن شمع فقط به یک نفس نیاز دارید، عملکرد ریه شما ثابت است. اگر چند بار دمید و شمع هنوز خاموش نشد، می تواند نشانه ای از مشکلات ریوی باشد.

روش 3) با دویدن در محل، سلامت ریه های خود را بررسی کنید: می توانید این کار را با دویدن در محل با سرعت متوسط ​​انجام دهید تا زمانی که احساس خستگی کنید و مجبور به توقف شوید. پس از حدود 5-6 دقیقه توقف، بدن می تواند به حالت عادی بازگردد، این نشانه سالم بودن ریه ها است. اگر مدت زمان بیشتری طول بکشد تا به حالت عادی برگردید، می تواند نشانه ضعف ریه باشد.

روش 4) ارزیابی توانایی ریه ها برای ذخیره اکسیژن و گاز: ابتدا یک نفس عمیق بکشید و در عین حال شکم خود را منبسط کنید، سپس نفس خود را حبس کنید و مراقب باشید که نفس از بینی و دهان خارج نشود. اگر بتوانید نفس خود را برای 30 ثانیه نگه دارید، عملکرد ریه بسیار خوب است. اگر فقط بتوانید نفس خود را کمتر از 20 ثانیه نگه دارید، ممکن است عملکرد ریه شما خوب نباشد یا ممکن است مشکل سلامتی داشته باشید.