معرفي ۱۰ موتور رونق بازار سرمايه

۱۴۰۳/۰۶/۲۶ - ۰۱:۵۳:۳۳
|
کد خبر: ۳۲۰۷۸۴

امير تقي‌خان تجريشي، كارشناس بازار سرمايه در پاسخ به پرسشي مبني بر اين كه، دولت چهاردهم براي رونق دوباره بورس به عنوان دماسنج‌ اقتصاد مي‌بايست چه تصميماتي اتخاذ كند، گفت: بررسي اين موضوع نيازمند ارزيابي مولفه‌هاي اثرگذار بر بازار سرمايه در سه بخش كوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلندمدت است. او تاكيد كرد: با توجه به تصدي‌گري دولت و وزارتخانه‌هاي مختلف در شركت‌هاي بورسي، اعمال مقررات حاكميت شركتي در بنگاه‌هاي تحت مديريت دولت و انتصاب مديران صاحب صلاحيت در شركت‌هاي زير مجموعه‌ دولت، به ويژه در نهادهاي مالي و ناشران بورسي، در بازگرداندن اعتماد سرمايه‌گذاران به بازار سرمايه نقشي مهم ايفا مي‌كنند. تجريشي با اعلام اينكه براي بهبود اوضاع بورس در كوتاه‌مدت، نيازمند انتخاب افراد مناسب هستيم، گفت: در اين زمينه بايد افرادي انتخاب شوند كه داراي يك چارچوب ذهني منسجم، به همراه علم به مسائل و موضوعات كليدي بازار سرمايه با ظرفيت شنوندگي و جمع‌بندي ديدگاه‌هاي متنوع در قالب چارجوب ذكر شده باشند. اين افراد با توجه به گستردگي موضوعات اقتصادي مرتبط به وزارت اقتصاد، بايد بتوانند با همراهي ساير وزارتخانه‌ها، نسبت به جلب حمايت‌هاي لازم براي بهبود وضع بازار سرمايه اقدام كنند. عضو هيات‌مديره و معاون سرمايه‌گذاري گروه مالي فيروزه با اعلام اينكه در ميان مدت اثر حل مساله نرخ بهره در بهبود وضع بازار سرمايه بسيار كليدي است، گفت: اصلاح ساختار نظام بانكي و كنترل كسري بودجه هم مي‌تواند در حل چالش نرخ بهره و در نتيجه رونق بورس موثر باشد. او گفت: مولفه ديگري كه در ميان مدت بر بهبود روند بورس موثر خواهد بود، اصلاح وضع تامين مالي است كه در زير مجموعه اصلاح نظام بازار پول قرار دارد. تجريشي، تلاش دولت و نهادهاي حاكميتي در كاهش مجموع ريسك‌هاي سياسي و اقتصادي كشور را به عنوان ديگر عامل تاثيرگذار در بازگشت رونق به بورس اعلام كرد و گفت: هر چند مسير كاهش اين ريسك‌ها زمانبر است اما دولت و حاكميت مي‌توانند با انجام اقدامات مثبت، تعهد خود را براي كاهش ريسك‌ها و تصميمات خلق الساعه نشان بدهند. عضو هيات‌مديره و معاون سرمايه‌گذاري گروه مالي فيروزه تاكيد كرد: حذف قيمت‌گذاري دستوري در نرخ ارز نيما و همچنين در تعيين نرخ محصولات و خدمات شركت‌ها را مي‌توان به عنوان ديگر اقدام اقتصادي بسيار موثر بر روند بورس معرفي كرد كه در كوتاه‌مدت باعث بهبود وضعيت جريان نقدي شركت‌هاي  بورسي  و سود آنها  مي‌شود.
او حل بحران ناترازي انرژي را به عنوان ديگر عامل مهم، در رونق بازار سهام، در ميان‌مدت، معرفي كرد و افزود: تامين انرژي برق و گاز در همه ۱۲ ماه سال براي بسياري از شركت‌هاي بورس دشوار شده است. برنامه‌ريزي حاكميت براي حل اين ناترازي انرژي مي‌تواند اقدامي اثرگذار بر وضع توليد، فروش و در نهايت بهبود وضع بورس و رشد اقتصادي باشد. تجريشي تاكيد كرد: ديگر عامل موثر در رونق بورس، در ميان مدت، اقدام دولت به پرداخت مطالبات شركت‌هاست. اين امر به بهبود وضع نقدينگي شركت‌هاي بورسي و سرمايه در گردش آنها منجر مي‌شود، اتفاقا بخشي از اين مطالبات، مربوط به بازار انرژي است، رفع اين چالش مي‌تواند كمكي در حل ناترازي انرژي باشد.
عضو هيات‌مديره و معاون سرمايه‌گذاري گروه مالي فيروزه با اعلام اينكه در بلندمدت نيز بايد بهبود وضعيت رشد اقتصادي مورد هدف قرار بگيرد، توضيح داد: هر كشوري نيازمند رشد اقتصادي است كه اين اتفاق در بلندمدت از طريق تصميمات درست محقق مي‌شود.
او گفت: اين امر نيازمند سرمايه‌گذاري، تجهيز منابع داخلي و بين‌المللي، همچنين تحقيق و توسعه داخلي و ورود تكنولوژي بين‌المللي از بيرون است، دستيابي به اين هدف  در  بلندمدت  ميسر  است .