جزييات تفاهمنامه بورس و اتاق مشترك بازرگاني ايران و آفريقا

۱۴۰۳/۰۶/۲۶ - ۰۱:۵۴:۳۹
|
کد خبر: ۳۲۰۷۸۵

مدار اقتصادي| اميرحامد رضايي، مشاور بازرگاني بين‌الملل اتاق مشترك بازرگاني ايران و آفريقا در خصوص اهميت و جزييات تفاهمنامه شركت بورس تهران و اتاق مشترك بازرگاني ايران و آفريقا گفت: با وجود اينكه ارزش شركت‌هاي بورسي حدود 50 درصد GDP كشور است اما آمارها نشان مي‌دهد از كل مجموع صادرات ايران به قاره آفريقا، تقريبا خبري از شركت‌هاي بورسي نيست و اين در حالي است كه بازار بزرگ اين قاره فرصت مهمي براي توليدكنندگان حاضر در بازارسرمايه و كل اقتصاد كشور است. او افزود: اين شرايط باعث شد تا اتاق ايران و آفريقا و شركت بورس تهران از سال گذشته مذكرات تخصصي خود را براي تقويت صادرات شركت‌هاي بورسي به آفريقا آغاز كنند و هدف اين مذاكرات، كمك، افزايش آگاهي و تسهيل و تشويق ناشران  بورسي  براي  حضور در  بازار  بزرگ  آفريقا  بود.
مشاور بازرگاني بين‌الملل اتاق مشترك بازرگاني ايران و آفريقا ادامه داد: واقعيت اين است كه حضور تجاري در بازار آفريقا به عنوان قاره‌اي با 55 كشور و جمعيتي حدود 1.5 ميليارد نفر، به علم، دانش و تخصص نياز دارد.
او با بيان اينكه صادرات شركت‌هاي بورسي به آفريقا بدون توانمندسازي و آگاهي ميسر نيست، افزود: باتوجه به اساسنامه بورس تهران كه در آن به ارتقاي توانمندسازي ناشران بورسي تاكيد شده و از آنجا كه ما 42 رشته فعال در بورس تهران داريم كه محصولات همه آنها در آفريقا داراي بازار و مشتري است، اين برآيند حاصل شد كه در قالب يك تفاهمنامه همكاري با اتاق مشترك ايران و آفريقا به توانمندسازي شركت‌ها براي حضور در اين بازار كمك كنيم. مشاور بازرگاني بين‌الملل اتاق مشترك بازرگاني ايران و آفريقا ادامه داد: از طرف ديگر انتقال تجربيات و دانش بورس تهران به عنوان يكي از اعضاي مهم و بزرگ فياس به 35 بورس آفريقايي به ويژه در حوزه ابزارهاي مالي نوين و اسلامي يكي ديگر از مفاد اين تفاهمنامه است.