در نشست روساي كميسيون‌هاي اتاق ايران مطرح شد

تهديد بازار ايران در عراق از سوي رقبا

۱۴۰۳/۰۶/۲۶ - ۰۲:۱۵:۳۰
|
کد خبر: ۳۲۰۷۹۶

نشست شوراي روساي كميسيون‌هاي تخصصي اتاق ايران با حضور رييس و اعضاي هيات رييسه اتاق ايران با دستور كار واگذاري مديريت نمايشگاه‌ها به اتاق ايران و همچنين مطالبه بخش خصوصي درباره انتخاب رايزنان اقتصادي از بين فعالان اقتصادي برگزار شد.
صمد حسن‌زاده، رييس بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي اتاق ايران در نشست اخير شوراي روساي كميسيون‌هاي تخصصي اتاق تاكيد كرد: با توجه به رقبايي كه در بازار عراق داريم، صادركنندگان درباره كيفيت محصولات دقت و نظارت لازم را داشته باشند تا باعث بدنامي كالاي ايراني در اين كشور نشود. او گفت: اكنون محصولات ايراني با كيفيت و استانداردهاي خوبي توليد مي‌شوند اما تبليغات سوئي عليه كالاهاي ايراني وجود دارد و كشورهاي تركيه، هند، مصر، عربستان و چين براي تصاحب بازار عراق در حال سرمايه‌گذاري هستند. نكته ديگري كه در مورد تجارت دو كشور وجود دارد عدم توازن در تراز تجاري با عراق است كه البته عبدالناصر همتي وزير اقتصاد ايران اخيرا گفت: يكي مسائلي كه در سفر رييس‌جمهور به عراق مورد بحث قرار گرفت ايجاد توازن در تراز تجاري با عراق است.
در جريان اين سفر طلب 900 ميليون دلاري 40 شركت ايراني كه پس از حمله داعش، عراق را به دليل عدم امنيت ترك كردند و هنوز موفق به وصول طلب‌شان از عراقي‌ها نشده‌اند، مورد بحث قرار گرفت. رييس اتاق ايران در اين باره گفت: در سفر اخير به عراق درباره طلب 900 ميليون دلاري ايرانيان مذاكره صورت گرفت و قرار شد كه كميته 3 نفره‌اي از عراق و ايران براي بررسي و وصول مطالبات اين شركت‌ها تشكيل شود.
  مديريت نمايشگاه‌ها با اتاق ايران باشد
در ادامه موضوع برعهده گرفتن مديريت نمايشگاه‌ها توسط اتاق ايران، در اين نشست مورد بحث و بررسي قرار گرفت. پيام باقري- نايب‌رييس اتاق ايران- در اين زمينه با اشاره به جلسه هيات رييسه اتاق ايران با محمد اتابك - وزير صمت- يادآور شد: از مطالبات ما اين بود كه مديريت فرايندهاي نمايشگاهي با اتاق بازرگاني باشد و اتاق ايران به نوعي مديريت حوزه نمايشگاهي را بر عهده بگيرد كه وزير نيز از اين مساله استقبال كرد.
حسين پيرموذن، نايب‌رييس اتاق ايران هم گفت: خروجي جلسه با وزير صمت مثبت بود و در اين جلسه اشاره كردم تا زماني كه وزير جديد مديران مياني را عوض نكند، چيزي تغيير نمي‌كند. سادينا آبايي رييس كميسيون فناوري اطلاعات و ارتباطات اتاق ايران هم در اين زمينه با اشاره به اينكه در اين زمينه با تعدد مجوزها، تعدد مراكز تصميم‌گيري و تعدد نمايشگاه‌ها مواجه هستيم، خواستار ساماندهي اين مساله شد و عنوان كرد: اتاق ايران يكي از سازمان‌هايي است كه مي‌تواند اين چالش را رصد و به مسير درست هدايت كنند. محمود تولايي، رييس كميسيون ماليات اتاق ايران، هم با تاييد مقاومت مديران مياني، گفت: به بهانه ترافيك، نمايشگاه را تا ساعت ۳ عصر مي‌گذارند اما ساعت ۵ كنسرت برگزار مي‌كنند. معتقدم وزير صمت بايد ساعت برگزاري نمايشگاه را تغيير دهد و ساعت پاياني آن را ۷، ۱۰ و حتي ۱۱ شب بگذارد. اين مشكل حل شود، بقيه معضلات را مي‌توان حل كرد. محمدعلي رضايي - رييس كميسيون كشاورزي اتاق ايران هم عنوان كرد: از زمان گرفتن كرسي اتاق در بخش برگزاري نمايشگاه‌ها، سازمان توسعه تجارت همكاري نمي‌كند و نمايشگاه‌ها با رانت برگزار مي‌شود و بايد به سمتي برويم كه مديريت برگزاري نمايشگاه‌ها در اختيار اتاق ايران قرار بگيرد.
موضوع انتخاب رايزنان اقتصادي از بين فعالان اقتصادي نيز در اين نشست مورد بررسي قرار گرفت. رييس اتاق ايران با اشاره به اينكه درباره رايزن‌ها مشكل بزرگي داريم، گفت: فعالان اقتصادي براي كسب اطلاعات از فرصت‌هاي تجاري از سفارتخانه‌ها با جواب‌هاي مايوس‌كننده‌اي روبرو مي‌شوند و آنها مي‌گويند كه ما به اين مسائل ارتباط نداريم. حسن‌زاده اظهار كرد: بايد با تدبيري براي حل مشكل رايزن‌هاي اقتصادي برنامه‌ريزي اساسي داشته باشيم تا اين مشكل برطرف شود. نايب‌رييس اتاق ايران هم در اين باره گفت: رايزن‌هاي بازرگاني بايد مورد تأييد بخش خصوصي يا معرفي شده يا فعالان اقتصادي حاضر در آن بازار باشند و بايد از طريق اتاق معرفي شوند. باقري افزود: در اين باره پيشنهاد اتاق ايران درباره ساز و كار، روش ماموريت‌ها و انتظاراتي كه از رايزن‌ها وجود دارد، بايد تنظيم و در اختيار دولت قرار داده شود. پيرموذن هم با اشاره به اينكه رايزن‌ها، رديف بودجه حقوقي مشخص ندارند و همين مساله سبب شده اين جايگاه نتواند تاثيرگذاري لازم را داشته باشد، افزود: وزير صمت همواره بر معرفي و تاييد رايزن‌ها توسط بخش خصوصي تاكيد كرده و در اين باره نگاه مثبتي وجود دارد.