چه کسانی از دولت در شورای حقوق و دستمزد حضور دارند؟

۱۴۰۳/۰۶/۲۷ - ۰۰:۳۶:۱۱
|
کد خبر: ۳۲۰۸۵۸

در جلسه یکشنبه شب هیات دولت سه نفر از وزیران برای حضور در شورای حقوق و دستمزد انتخاب شدند.

در جلسه یکشنبه شب هیات دولت سه نفر از وزیران برای حضور در شورای حقوق و دستمزد انتخاب شدند.
در جلسه عصر یکشنبه؛ ۲۵شهریور ۱۴۰۳ هیئت دولت، وزرای آموزش و پرورش و کشور برای عضویت و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز به عنوان ناظر در شورای حقوق و دستمزد انتخاب شدند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم پیش از این در  جلسه علنی یکشنبه؛ ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ مسلم صالحی را با ۲۲۳ رای و جبارکوچی نژاد را با ۲۰۰ رای به عنوان ناظران مجلس در شورای حقوق و دستمزد انتخاب کرده بودند. به منظور ایجاد هماهنگی در تعیین حقوق و مزایای کارمندان دستگاه‌های اجرایی، شورای حقوق و دستمزد با حضور ريیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، و دو نفر از وزرا که توسط هیات وزیران انتخاب می‌شوند، تشکیل می‌شود. همچنین، دو نماینده از کمیسیون‌های اجتماعی و برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر در این شورا حضور خواهند داشت. تمامی دستگاه‌های اجرایی، چه مشمول این قانون باشند و چه نباشند، موظفند پیش از هرگونه تصمیم‌گیری در مراجع قانونی مربوطه درباره تعیین یا تغییر مبانی و مقررات حقوق و مزایای کارمندان خود یا هر نوع پرداخت جدید، مجوز شورای مذکور را دریافت کنند. مصوبات و تصمیمات این شورا پس از تأیید ريیس‌جمهور قابلیت اجرایی خواهند داشت. بر اساس «تصویب‌نامه جایگزینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان عضو منتخب هیات وزیران در شورای حقوق و دستمزد» مصوب ۲۳ تیر ۱۳۹۵، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جای وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان عضو منتخب هیات وزیران در این شورا منصوب می‌شود. وظایف دبیرخانه شورای حقوق و دستمزد بر عهده سازمان مربوطه خواهد بود. هیات وزیران و سایر مراجع دارای اختیار تنظیم مقررات پرداخت، موظفند قبل از هرگونه تصمیم‌گیری نظر مثبت این شورا را اخذ  نمایند.

بانک مرکزی مسئول کنترل نرخ ارز و تورم است اما باید اختیارات داشته باشد


سید محمد حسین عادلی با بیان این که بیشتر اقدامات منجر به افزایش نقدینگی و تورم، توسط دستگاه‌های دیگر مخصوصا عوامل سیاست‌های مالی انجام می‌شود، گفت: در شرایطی که نرخ ارز یا تورم بالا می‌رود، رییس کل بانک مرکزی به عنوان مسئول اصلی مورد انتقاد قرار می‌گیرد، اما او باید اختیارات لازم را برای مانور در شرایط مختلف داشته باشد و بتواند کنترل‌های لازم را اعمال کند. سیدمحمدحسین عادلی، رییس کل اسبق بانک مرکزی در گفت‌وگویی با مجله تازه های اقتصاد بانک مرکزی با تاکید بر اینکه این بانک با توجه به چالش‌های ماه‌های اخیر، توانسته است آرامش را به بازارها بازگرداند و سیاست‌ها موثر واقع شد، افزود: ثبات بانک مرکزی باید حفظ شود و هر چه بانک مرکزی در وضعیت ثبات بیشتری قرار داشته باشد، به ثبات بازار نیز کمک خواهد کرد. رییس کل اسبق بانک مرکزی در این گفت‌وگو بیان داشت: بیشتر اقدامات منجر به افزایش نقدینگی و تورم، توسط دستگاه‌های دیگر مخصوصا عوامل سیاست‌های مالی انجام می‌شود. بانک مرکزی مانند آتش‌نشانی است که باید آتش را خاموش کند، اما ممکن است یک شیر گاز همچنان باز باشد و شعله را افزایش دهد. عادلی افزود: در شرایطی که نرخ ارز یا تورم بالا می‌رود، رییس کل بانک مرکزی به عنوان مسئول اصلی مورد انتقاد قرار می‌گیرد، اما او باید اختیارات لازم را برای مانور در شرایط مختلف داشته باشد و بتواند کنترل‌های لازم را اعمال کند. وی با اشاره به اینکه بازار به‌ طور طبیعی به اخبار سیاسی واکنش نشان می‌دهد، گفت: ما از بانک مرکزی توقع نداریم که همه مشکلات را به‌ طور کامل حل کند، اما مدیریت بانک مرکزی در بهبود انتظارات نقش داشته است. رییس کل اسبق بانک مرکزی به قرار داشتن بازار ارز در دوره ای از آرامش اشاره کرد و تصریح کرد: بازار به ‌طور کلی متوجه وجود یک پارادایم مثبت در بانک مرکزی شده است که به دنبال کنترل نوسانات است.
عادلی تصریح کرد: اگر بخواهم نظر خود را در یک جمله بیان کنم، انتظار من این است که دولت با شناختی که از شرایط فعلی اقتصاد دارد و با توجه به اینکه مسئولان دو دستگاه کلیدی یعنی وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه، از اقتصاددانان هستند، تلاش کنند تا بانک مرکزی از ثبات نسبی خود خارج نشود و این ثبات ادامه یابد.  وی به این نکته نیز اشاره کرد که هر چه بانک مرکزی در وضعیت ثبات بیشتری قرار داشته باشد، به ثبات بازار نیز کمک خواهد کرد. ثبات و انسجام تصمیمات بانک مرکزی، به خود بانک مرکزی نیز کمک می‌کند .

اجرایی شدن کریدور شمال - جنوب مورد تاکید دولت ایران است

عبدالناصر همتی در دیدار با «ایگور لویتین» دستیار ريیس‌جمهور فدراسیون روسیه در وزارت اقتصاد، بر اجرایی شدن هر چه سریع‌تر پروژه کریدور شمال به جنوب به عنوان یک مسیر ترانزیتی مناسب برای تقویت همکاری‌های میان جمهوری اسلامی ایران، روسیه، هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس تاکید کرد. وزیر اقتصاد کشورمان گفت: انتظار داریم روسیه از پروژه بزرگ کریدور شمال - جنوب به صورت جدی حمایت کند. وی تاکید کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران از سرمایه‌گذاری سایر کشورها در این مسیر حمایت می‌کند و آمادگی دارد با ارائه مشوق‌های خاص سرمایه‌گذاری، مشارکت سایر کشورها در این پروژه را تسهیل کند. همتی گفت: امیدواریم شاهد گسترش سرمایه‌گذاری‌های روسیه در ایران و به خصوص در نفت و پروژه‌های زیر ساخت لجستیکی و ترانزیتی باشیم.