همكاري استارت‌آپ امريكايي و آرامكو عربستان براي تاسيس يك مركز هوش مصنوعي

۱۴۰۳/۰۶/۲۷ - ۰۱:۰۹:۲۰
|
کد خبر: ۳۲۰۸۷۵

استارت‌آپ هوش مصنوعي Groq با همكاري آرامكو عربستان، غول نفتي خاورميانه، براي ساخت يك ديتاسنتر عظيم در عربستان سعودي تلاش مي‌كند

استارت‌آپ هوش مصنوعي Groq با همكاري آرامكو عربستان، غول نفتي خاورميانه، براي ساخت يك ديتاسنتر عظيم در عربستان سعودي تلاش مي‌كند و طرفين اميدوارند اين ديتاسنتر به مركزي براي اجراي سيستم‌هاي هوش مصنوعي در خاورميانه، آفريقا و هند تبديل شود. به گزارش پيوست به نقل از بلومبرگ، استارت‌آپ مستقر در كاليفرنياي امريكا اداره بزرگ‌ترين مركز استنباط هوش مصنوعي را با برآورد اوليه ۱۹ هزار واحد پردازنده زباني برعهده مي‌گيرد و آرامكو نيز هزينه توسعه آن را كه «نه رقمي» برآورد شده است تامين مي‌كند. راس جانتان، مديرعامل Groq، در مصاحبه‌اي در رياض گفت اين ديتاسنتر تا انتهاي سال جاري ميلادي آماده و فعال مي‌شود و مي‌توان آن را براي پوشش ۲۰۰ هزار واحد پردازش زباني توسعه داد. شركت گروك در اين اقدام با واحد ديجيتال آرامكو وارد همكاري شده است. اين واحد ديجيتالي قرار است به بهره‌برداري از هوش مصنوعي در حوزه انرژي و تسهيل استفاده از آن در ديگر شركت‌ها كمك كند. راس گفت، آرامكو «در تلاش است تا سرمايه زيادي را به اين كار اختصاص دهد و [اين پروژه] راهكاري براي تنوع اقتصادي و فاصله گرفتن از نفت است.» گروك با ساخت ديتاسنتر در عربستان مي‌خواهد از هزينه پايين انرژي، ‌زمين‌هاي ارزان و دسترسي به ۴ ميليارد نفر با پينگ ۱۰۰ ميلي‌ثانيه استفاده كند. عربستان سعودي نيز در تلاش است تا به مركزي براي صنايع فناورانه از جمله هوش مصنوعي تبديل شود و براي مدرن‌سازي اقتصاد و تقويت بخش‌هاي غيرنفتي تلاش مي‌كند. با اين حال محدوديت‌هاي صادرات امريكا براي چيپ‌هاي هوش مصنوعي و در نتيجه عدم دسترسي به جديد‌ترين چيپ‌هاي انويديا باعث شده تا برخي از طرح‌هاي توسعه با مشكل مواجه شوند. گروك مي‌گويد در مسير توسعه خود در عربستان انتظار هيچگونه محدوديتي را از سمت امريكا ندارد. اين شركت دفتر مركزي منطقه خود را نيز در عربستان احداث مي‌كند. راس گفت: «ما با وزارت بازرگاني درمورد ميل به حضورمان در اينجا رو راست بوده‌ايم. ما داوطلبانه تصميم گرفتيم تا حتي پيش از فشارهاي اخير هم به هيچ شركت يا نهاد چيني فروش نداشته باشيم.» 

اپل هزينه تعويض باتري‌آيفون۱۶ پرو  را  ۲۰  درصد گران كرد

صفحه وب تعمير و خدمات آيفون اپل نشان مي‌دهد اين شركت هزينه تعويض باتري براي سري آيفون ۱۶ را نسبت به سري قبل افزايش داده است. به گزارش مهر به نقل از گيزموچاينا، طبق اطلاعات موجود در اين صفحه هزينه تعويض باتري آيفون ۱۶ پرو و پرومكس كه به تازگي معرفي شده‌اند ۱۱۹ دلار است. اين رقم حدود ۲۰ درصد افزايش قيمت تعويض باتري مدل‌هاي آيفون ۱۵ پرو است. اگر فرتي خدمت AppleCare+ را داشته باشد و ظرفيت باتري آن كمتر از ۸۰ درصد مقدار اصلي باشد، وي مي‌تواند بدون هيچ هزينه اضافه‌اي باتري را جايگزين كند. اما كاربران بدون سرويس مذكور بايد براي تعويض باتري هزينه‌اي بپردازند. افزايش هزينه تعويض باري مدل‌هاي آيفون ۱۶ پرو به چند عامل مربوط است. تصاوير فاش شده از چند منبع حاكي از وجود قاب فلزي براي دستگاه‌هاي آيفون ۱۶ است كه از مدت‌ها قبل روي باتري موبايل‌ها ديده نشده است. اين ويژگي مديريت گرماي دستگاه را ارتقا مي‌دهدو احتمالا طول عمل باتري را مي‌افزايد. همچنين اپل تجهيزات داخلي سري آيفون ۱۶ را دوباره طراحي كرده تا تعويض باتري آسان‌تر شود.