آماده‌باش    اصلاحات   اقتصادي
رييس‌جمهور در جمع خبرنگاران چشم‌انداز اقتصادي و سياسي ايران را ترسيم كرد

آماده‌باش اصلاحات اقتصادي

۱۴۰۳/۰۶/۲۷ - ۰۱:۱۱:۵۸
|
کد خبر: ۳۲۰۸۷۶

رييس‌جمهور چهاردهم در نشست خود با اصحاب رسانه، دورنماي اقتصاد ايران را ترسيم كرد

تعادل | فرشته فريادرس|
رييس‌جمهور چهاردهم در نشست خود با اصحاب رسانه، دورنماي اقتصاد ايران را ترسيم كرد. مسعود پزشكيان معتقد است، اقتصاد ايران بيمار است و مداخلاتي را طلب مي‌كند كه اصحاب رسانه، دانشگاهيان و سياستمداران بايد به كمك دولت بيايند تا روش‌هاي درمان براي اقتصاد ايران اجرايي شود. او مي‌گويد: در همين مدت اندك، عمق قضيه و ناترازي‌ها را بيشتر درك كرده و به دنبال اصلاحات اقتصادي است. اما او نسخه عاجل براي عبور از اين گردنه سخت را «رفع تحريم، حل مساله الحاق به FATF، مراودات سياسي و اقتصادي با دنيا و ايجاد بازار آزاد براي انتقال سرمايه‌هاي خارجي به داخلي و...» مي‌داند. پزشكيان در عين حال اولويت دولتش را جلوگيري از دزدي، رشوه، رانت و قاچاق دانست و ابرپروژه خود را ايجاد اميد و دوباره مردم را به صحنه آوردن عنوان كرد. رييس دولت چهاردهم تاكيد كه بايد اعتماد و اطمينان را براي توليدكنندگان و سرمايه‌گذاران فراهم و به نوآوران و نخبگان فضا  داد.

   نشست خبري  دير هنگام   رييس‌جمهور 
نشست خبري مسعود پزشكيان، رييس‌جمهور دولت چهاردهم، نزديك به 2 ماه پس از آغاز به كارش به عنوان رييس‌جمهور روز گذشته برگزار شد. اين فاصله براي روساي جمهور قبلي كوتاه‌تر بود. مرحوم ابراهيم رييسي، رييس‌جمهور دولت سيزدهم دو روز پس از برگزاري انتخابات در خرداد ۱۴۰۰ كنفرانس خبري داشت. حسن روحاني، رييس‌جمهور دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم پازنزدهم مرداد ۱۳۹۲ و چهار روز پس از روي كار آمدن دولتش اولين كنفرانس خبري خود را برگزار كرد. محمود احمدي‌نژاد، رييس‌جمهور دولت‌هاي نهم و دهم در سال ۱۳۸۴ يك روز پس از اعلام نتايج انتخابات در محل شوراي شهر با خبرنگاران صحبت كرد.  اين نشست خبري تفاوت ديگري هم داشت. خبرنگاران براي اينكه بتوانند سوال‌شان را از رييس‌جمهور منتخب بپرسند بايد قرعه به نامش مي‌افتاد. طيف سوالات هم متنوع و گسترده بود. برخي خبرنگاران از مشكلات اقتصادي گفتند و خواهان پاسخ رييس‌جمهور بودند و برخي هم از چشم‌انداز روابط سياسي ايران با جهان از مسعود پزشكيان سوال كردند. بيشتر سوالات اقتصادي حول محور «مساله ناترازي بود. مثل ناترازي انرژي، ناترازي بودجه، ناترازي بانكي»، «الحاق ايران به اف‌اي اتي اف» و «رفع فيلترينگ» از ديگر مطالبات خبرنگاران از رييس‌جمهور بود. اما سوالات سياسي بيشتر حول محور «مذاكره با امريكا، رفع تحربم‌ها، برقراري و گسترش روابط با كشورهايي چون مصر، عربستان، چين و روسيه و ژاپن» مي‌چرخيد. پزشكيان هم در طول نشست تلاش كرد، پاسخ خبرنگاران را گاهي صريح و گاهي هم با كنايه و خنده بدهد. او از حل اختلافات داخلي با محوريت وفاق ملي سخن گفت و ابر پروژه خود را ايجاد اميد و دوباره مردم را به صحنه آوردن عنوان كرد. رييس دولت تاكيد كه بايد اعتماد و اطمينان براي توليدكنندگان و سرمايه‌گذاران فراهم كنيم  و به نوآوران  و نخبگان  فضا بدهيم.

   بايد  FATF  و  برجام   را  حل كنيم
نخستين نشست خبري رييس‌جمهور با اصحاب رسانه‌هاي داخلي و خارجي از ساعت ۱۵ آغاز شد. خبرنگاران نيز براساس قرعه‌اي كه به نام‌شان افتاده بود، يكي يكي پشت تريبون قرار گرفتند و سوالات خود را از رييس‌جمهور منتخب پرسيدند. مسعود پزشكيان درگام نخست درباره بحث‌هايي كه حول محور برجام و مساله الحاق ايران به «اف‌اي‌تي‌اف»وجود داشت، توضيحاتي داد و عنوان كرد كه با مسائل خود را در اين زمينه با دنيا كنيم. بنابراين چاره‌اي جز حل FATF نداريم و حتما در اين باره نامه‌اي به مجمع تشخيص مي‌نويسم تا اين مساله دوباره در دستور كار اين مجمع قرار بگيرد تا بتوانيم حلش كنيم. رييس‌جمهور تاكيد كرد: لازمه رشد اقتصادي ايجاد بازار آزاد براي انتقال سرمايه‌هاي خارجي به داخلي است، حتما بر مبناي حكمت و مصلحت اقدام مي‌كنيم. «دستيابي به اهداف برنامه هفتم و حل مشكل ناترازي‌ها» موضوع ديگر مهم مورد بحث در اين نشست بود كه پزشكيان در پاسخ به آن گفت: در زمينه رونق توليد قدم اول آزاد كردن و ايجاد بستر مناسب براي توليدكنندگان داخلي است‌. اكثر آنان گلايه دارند كه چون FATF نيست مشكل دارند و در نظر داريم كه اين مشكلات را حل كنيم تا ارتباطات با دنيا هم تسهيل شود. ادامه روند امروز كه ناترازي در برق و گاز و بنزين است وضعيت را روز به روز بدتر مي‌كند. بايد به حل ناترازي‌ها عمل كنيم. او در بخش ديگري از اظهاراتش تاكيد كرد كه در دولت و به‌ويژه در كميسيون اقتصادي براي حل ناترازي‌ها برنامه‌ريزي‌ها و تلاش مي‌كنيم كه قوت زندگي مردم به مشكلي نخورد.

   اقتصاد  ايران  نيازمند  درمان  دارد
پزشكيان درباره وضعيت نامساعد اقتصاد ايران نيز گفت: در حال حاضر و در همين مدت اندك، عمق قضيه و ناترازي‌ها را بيشتر درك كرديم. براي كسي كه بيمار است مانند اقتصاد ما، دارو، جراحي و حتي بيهوشي لازم است. اقتصاد ايران مداخلاتي را طلب مي‌كند كه شما به عنوان رسانه، دانشگاهيان و سياستمداران بايد به ما كمك كنند تا بتوانيم روش‌هاي درمان را براي اقتصاد ايران اجرايي كنيم. او با تاكيد بر اينكه درمان اقتصاد بيمار به نفع محرومان و خود اقتصاد كشور است، بيان كرد: ممكن است اين دارو تلخ باشد اما نگوييم چرا به مردم داروي تلخ مي‌دهيد. بپذيريم اگر اين مداخله انجام شود به نفع آن محروم و به نفع اقتصاد است. اگر لازم شد يك مداخله انجام دهيم بپذيريم كه آينده را بهتر مي‌كند. اين به كمك خبرگزاري‌ها و رسانه‌ها و دانشگاهيان سياستمداران و وحدت با آنها مي‌توان آن را به بهترين شكل انجام داد.
   اولويت  دولت  چيست؟ 
رييس‌جمهور همچنين در لابه لاي صحبت‌هايش با خبرنگاران، اولويت دولتش را جلوگيري از دزدي، رشوه، رانت و قاچاق دانست. او عنوان كرد كه با مشخص شدن اهداف دولت طبق برنامه هفتم توسعه، مسوولان اجرا را مشخص مي‌كنيم بعد چگونه اجرا كردن و چگونه پاسخ دادن را تعيين مي‌كنيم. رييس‌جمهور در پاسخ به سوالاتي درباره «گشت ارشاد، فيلترينگ، همسان‌سازي حقوق‌ها و اتباع خارجي» نيز توضيحاتي داد. او گفت: قرار نبود گشت ارشاد برخوردي داشته باشد و دادستاني اعلام كرد حق برخورد ندارند. درباره «فيلترينگ» نيز وزير ارتباطات در حال پيگيري است و صحبت‌هايي داشته‌ايم. پزشكيان با اشاره به ساماندهي اتباع خارجي هم اين‌طور گفت: ۳ جلسه در شوراي عالي امنيت گذاشتيم، يك عده پاسپورت دارند و طبيعتا بايد با آن يك مدل برخورد شود و يك عده بدون پاسپورت آمدند و بايد چارچوب قانون را رعايت كنند. او درباره همسان‌سازي حقوق بازنشستگان هم توضيح داد: يك مقدار از بدهي‌ها پرداخت شده كه بالاي ۷۰ همت است اما قانون ۲۰ همت گفته است. پيگيري مي‌كنيم كه ۵۰ همت را از كجا پيدا كنيم، ۵۰ هزار ميليارد تومان پول گندم، پرستار و دارو است، يك توقعي ايجاد كرديم اما منابع تامين آن را نداريم. از رهبري اجازه گرفتيم كه مقداري ارز از صندوق برداشت كنيم و در جاهايي كه امكان دارد جبران كنيم. ما حقوق مصوب بازنشسته را نمي‌دهيم اما اين طرف يكي برق و گاز و بنزين انرژي مصرف مي‌كند، تا دلت بخواهد پول مي‌دهيم. ۵ ميليارد براي واردات بنزين هزينه كرديم، اگر اين را نمي‌داديم پول بازنشسته‌ها و معلم‌ها و پرستارها را مي‌شد، پرداخت كرد.

   ما  با  كسي دعوا  نداريم
در بخش ديگري از اين نشست، سوالاتي حول محور مذاكره با امريكا و رفع تحريم‌ها پرسيده شد، كه پزشكيان در پاسخ به آنها گفت: ما با كسي دعوا نداريم. كاري كه اسراييل با ترور اسماعيل هنيه در ايران شكل داد، آنها مي‌خواهند ما را به يك جنگ منطقه‌اي بكشند. ما تا حالا خويشتنداري كرديم ولي حق دفاع را براي خود در زمان و مكان مشخص با روش‌هاي مشخص محفوظ مي‌دانيم. او افزود: ما هر راهي امكان داشته باشد تا بتوانيم موانع را‌برداريم پيش مي‌گيريم. تلاش مي‌كنم ارتباطات خود را با همسايگان قوي‌تر و صميمي‌تر كنيم. تلاش مي‌كنيم روند اقتصادي، فرهنگي، سياسي و امنيتي را بهبود ببخشيم. با امريكا و اروپا در چارچوب‌هايي كه توافق كرديم پايبند هستيم. در مقابل قدرت بايد قدرت داشته باشيم. براي حفظ امنيت مردم نياز به قدرت دفاعي داريم. رييس‌جمهور درباره اينكه پيام مشخص دولت چهاردهم به دولتمردان امريكا چيست، گفت: پيام صريح ما براي دولتمردان امريكا اين است كه به حقوق مردم ما احترام بگذارند و براي كشور ما توطئه نچينند. وي افزود: ما نه در فكر كشورگشايي و نه در فكر صدور انقلاب‌مان  به جايي  هستيم.

   دعوت  از  وليعهد  عربستان
رييس‌جمهور چهاردهم درباره ارتباط ايران با ديگر كشورها اين‌طور گفت: ايران همواره ارتباط ايران با روسيه و چين خوب بوده و با قدرت ادامه مي‌دهيم. مطمئنم اگر ما در بريكس و منطقه با هم تعامل كنيم تحريم‌هاي ناجوانمردانه اثرگذار نيست. ما دوست نداريم با آنها قطع ارتباط كنيم، اما دوست نداريم كسي به ما زور بگويد و ما زير بار زور نمي‌رويم. او درباره از سرگيري رابطه با كشور مصر هم گفت: در در اولين فرصت با مسوولان مصري گفت‌وگو مي‌كنيم. 
پزشكيان در پاسخ به پرسشي درباره تقويت روابط با عربستان هم گفت: در گفت‌وگوي تلفني با وليعهد عربستان از ايشان دعوت كرديم تا به ايران بيايند. او افزود: تلاش مي‌كنيم روابط خود را با عربستان، مصر و  اردن  تقويت  كنيم. 

   جلوي   پرونده‌سازي‌ها   را   مي‌گيريم
بالاترين مقام اجرايي دولت چهاردهم، درباره برگزاري كرسي‌هاي آزاد نشيني، عنوان كرد: كرسي آزادانديشي اين نيست كه اگر حرفي بزنيم ضد انقلاب شويم و ما را از پُست و شغل‌مان بيرون كنند. به دستور رهبر معظم انقلاب از كرسي‌هاي آزادانديشي حمايت خواهيم كرد و جلوي پرونده‌سازي عليه منتقدان را خواهيم گرفت. رييس‌جمهور تاكيد كرد: در بررسي پرونده و برگرداندن دانشجويان اخراجي تأكيد داريم. منظور اين نيست كه توطئه‌گر برگردد؛ توطئه‌گر بايد توسط قوه قضاييه محاكمه شود. رييس‌جمهور همچنين درباره پاسخ به پرسشي مبني بر قهر سياسي مردم با صندوق راي و احتمال جراحي‌هاي سنگين اقتصادي و فقدان سرمايه اجتماعي بيان كرد: وفاق در بالا به تنهايي شكل نخواهد گرفت كه اگر چنين شود، تحكيم از بالاست، اگر‌موفق نشويم، همه ضرر خواهيم كرد. توسعه‌يافتگي يكي از مباحثش احترام به فرهنگ جامعه است. اگر به جايي نرسيم، همه ضرر خواهيم كرد. من نمي‌توانم در جامعه‌اي كه سرمايه اجتماعي وجود ندارد، ادامه حيات دهم. در ادامه اين نشست وقتي از رييس‌جمهور درباره ميانگين بالاي سني وزراتخانه‌ها سوال شد و اينكه آيا از نيروهاي جوان در بقيه مناصب دولتي استفاده خواهد شد يا خير؟ گفت: كاري كه از اين پس ادامه مي‌دهيم اين است كه حتما از نخبگان و جوانان در كنار خودشان داشته باشند تا طي اين مدت در كنار معاونان دستگاه‌ها تجربه كسب كنند. حتما از جوانان، بانوان و مذاهب بر اساس شايستگي‌ها در مناصب دولتي استفاده مي‌كنم. نخستين نشست خبري رييس‌جمهور با حضور بيش از ۳۰۰ رسانه داخلي و خارجي 26 شهريورماه در محل اجلاس  سران  برگزار  شد.