رييس اتاق تهران: با تعطيلي پنجشنبه‌ها به رشد 8 درصدي بعيد است

انتقاد اتاق از تعطيلي پنجشنبه

۱۴۰۳/۰۶/۲۷ - ۰۱:۱۴:۳۶
|
کد خبر: ۳۲۰۸۷۷

رييس اتاق تهران در ادامه از تصويب تعطيلي روز پنجشنبه در مجلس گلايه كرد و گفت:

رييس اتاق تهران در ادامه از تصويب تعطيلي روز پنجشنبه در مجلس گلايه كرد و گفت: وقتي دولت از تعطيلي پنجشنبه صحبت مي‌كند اين امر در وضعيت كسب و كار‌ها هم تاثير مي‌گذارد و اين براي توليدكنندگان بخش خصوصي ايجاد هزينه مي‌كند.
محمود نجفي عرب، رييس اتاق بازرگاني تهران صبح امروز در صد و شانزدهمين شوراي گفت‌وگوي دولت و بخش خصوصي استان تهران شرحي از وضعيت اقتصاد كشور ارائه كرد و گفت: دولت و مجلس در برنامه هفتم توسعه رشد 8 درصدي را تعريف كردند و اين امر براي اجرا هم ابلاغ شد، از اين 8 درصد ۵.۲ درصد از رشد سرمايه و ۲.۸ نيز از بهره وري بايد حاصل مي‌شد. اما بايد ديد با شرايط كنوني كشور تحقق رشد 8 درصدي ممكن است؟
وي افزود: براساس داده‌هاي مركز آمار در برنامه‌هاي چهارم تا ششم، رشد توليد ناخالص داخلي كشور حدود ۳.۵ درصد بوده است و ما در اين سه برنامه به رشد 8 درصد نرسيديم و ميانگين رشد اقتصادي در اين سه برنامه ۱.۸ درصد بوده است.
رييس اتاق تهران ادامه داد: آنچه مانع دستيابي به رشد مطلوب شده كمبود منابع ارزي، ضعف شديد جذب سرمايه‌گذار داخلي و خارجي، نامساعد بودن فضاي كسب و كار، ناترازي آب و برق و گاز، كمبود منابع مالي و استهلاك سرمايه و منفي بودن نرخ سرمايه‌گذاري در ۱۱ سال گذشته بوده است.
وي يادآور شد: براي رسيدن به رشد اقتصادي 8 درصدي نياز به حداقل ۱۰۰ ميليارد دلار سرمايه خارجي است، اما با توجه به تحريم و شرايط اقتصادي سياسي و اجتماعي جذب اين رقم بعيد به نظر مي‌رسد. همچنين در برنامه هفتم توسعه به سرمايه‌گذاري براي ۳۰هزار مگاوات برق نياز داريم تا ناترازي برق را جبران كنيم اين برابر با صرف هزينه ۳۵ ميليارد دلاري است.
رييس اتاق تهران اظهار كرد: براساس اعلام بانك مركزي رشد سرمايه در سال ۱۴۰۱ به قيمت ثابت ۱۳۹۵ برابر با ۲۷۵ همت بوده كه اين در ايران برابر با نرخ استهلاك است، همچنين خالص سرمايه ارزي كشور در سال گذشته منفي ۱۵ ميليارد دلار بوده است و كشور رتبه خوبي در جذب سرمايه خارجي ندارد.
نجفي عرب در ادامه به موضوع بهره وري پرداخت و گفت: در زمينه بهره وري هم اوضاع خوبي نداريم و بنا بر اعلام وزارت جهاد كشاورزي در حوزه آب به ازاي هر مترمكعب آب يك و نيم كيلو محصول توليد مي‌كنيم اين رقم در كشور‌هاي پيشرفته معادل سه كيلوگرم است. در برنامه چهارم قرار بود ۲.۵ درصد سهم ما از بهره وري در رشد اقتصادي باشد، در برنامه پنجم اين رقم ۲.۶۴ درصد و در برنامه ششم ۲.۶۸ درصد و در برنامه هفتم هم ۲.۸ درصد باشد، اما هيچ كدام از اين رقم‌ها محقق نشد و رشد بهره‌وري حتي به يك درصد هم در اين سال‌ها  نرسيد.
وي تصريح كرد: وضعيت كشور وضعيت مطلوبي نيست و همين رويه دارد ادامه پيدا مي‌كند و سهم بخش خصوصي از اقتصاد بيشتر از ۱۲ درصد  نيست.
رييس اتاق تهران در ادامه از تصويب تعطيلي روز پنج شنبه در مجلس گلايه كرد و گفت: وقتي دولت از تعطيلي پنجشنبه صحبت مي‌كند اين امر در وضعيت كسب و كار‌ها هم تاثير مي‌گذارد و اين براي توليدكنندگان بخش خصوصي ايجاد هزينه مي‌كند.
وي افزود: همه كشور‌هاي دنيا غير از جيبوتي كه جمعه تعطيل است، شنبه و يكشنبه تعطيل هستند حتي افغانستان و عراق هم جمعه و شنبه تعطيل هستند و اتاق بازرگاني هم تعطيلي شنبه را پيشنهاد كرد، اما در نهايت در مجمع تشخيص مصلحت صراحتا به ما اعلام كردند كه تعطيلي شنبه ممكن نيست و ما هم گفتيم پس پنجشنبه را تعطيل نكنيد و مجمع هم نپذيرفت و شوراي نگهبان هم دو دليل براي رد تعطيلي شنبه آوردند؛ يكي تعارض با سياست‌هاي ابلاغي و ديگري هم به دليل تعارض با شرع  مقدس.
وي يادآور شد: تعطيلي دو روز در هفته باز هم به مجلس بازگشت و با وجود استدلال‌هاي اتاق بازرگاني در كميسيون اجتماعي بر عدم تعطيلي پنجشنبه اين امر تصويب شد و البته گمركات و سازمان ملي استاندارد و وزارت بهداشت از تعطيلي پنجشنبه استثنا شده‌اند.
رييس اتاق بازرگاني تهران تاكيد كرد: دستگاه حاكميت اصلا حرف بخش خصوصي را گوش نمي‌دهد، 10 سال است كه نفهميديم چرا رابطه بانكي ما با جهان قطع است با اين حال نااميد نيستيم و بايد اين مملكت را بسازيم، اما با اين روند بعيد به نظر مي‌رسد به رشد 8 درصدي برسيم.