كلاهبرداري با نام فروش ليزينگي؛ حواله‌هايي كه خودرو نمي‌شود

۱۴۰۳/۰۶/۲۷ - ۰۱:۱۶:۲۳
|
کد خبر: ۳۲۰۸۷۸

با وجود آنكه چند سالي است بحث فروش خودرو در ليزينگ‌ها و نمايشگاه‌هاي غيرمجاز خودرو مورد انتقاد جدي قرار مي‌گيرد

با وجود آنكه چند سالي است بحث فروش خودرو در ليزينگ‌ها و نمايشگاه‌هاي غيرمجاز خودرو مورد انتقاد جدي قرار مي‌گيرد، متأسفانه همچنان اين افراد مردم را گمراه مي‌كنند و خودروهاي داخلي را كه وجود خارجي ندارند، با قيمت ارزان به‌فروش مي‌رسانند. 
به گزارش تسنيم، بازار خريد و فروش خودرو هميشه با حاشيه‌هاي مختلفي روبروست كه همين امر باعث شده است مردم در معاملات خود محتاط عمل مي‌كنند تا شايد متحمل ضرر نشوند، با وجود اين همچنان دلالان و فروشندگان متخلفي در بازار هستند كه شگردهاي جديدي را براي خريداران ارايه و در نهايت سود بسيار بالايي را از معاملات صوري خودرو كسب مي‌كنند. به عنوان نمونه با وجود آنكه چند سالي‌است بحث فروش خودرو در ليزينگ‌ها و نمايشگاه‌هاي غيرمجاز خودرو مورد انتقاد جدي قرار مي‌گيرد و حتي در قالب اطلاعيه‌هاي مختلف آگاهي‌هاي لازم به مردم جهت جلوگيري از خريد خودرو از اين مراكز غيرمجاز مطرح مي‌شود اما متأسفانه همچنان اين افراد مردم را گمراه و سودهاي بالايي كسب مي‌كنند.
خريداران خودرو بايد توجه كنند «تحويل چندساعته خودرو» يا «تحويل در بيشتر از يك هفته» بايد شما را به شك بيندازد؛ چون هردوي آنها به ‌معني كلاهبرداري است.
كرمي، رييس اتحاديه نمايشگاهداران خودرو در اين ارتباط به تسنيم مي‌گويد: بعضا ديده شده برخي از افراد نمايشگاه‌هاي بزرگ با موقعيت‌هاي مناسب را سه‌ماهه كرايه مي‌كنند و با رنگ و لعاب دادن به طرح‌هاي خود محصولات داخلي و حتي مونتاژي را با قيمت‌هاي پايين به مردم مي‌فروشند اما در زمان تحويل خبري از خودرو نيست.
وي افزود: اين افراد خودروهاي داخلي را با 50 تا 60 ميليون زير بازار به مردم مي‌فروشند در برخي از قراردادها فقط 10 درصد قيمت خودرو باقي مي‌ماند كه مشتري بايد در زمان تحويل آن را پرداخت كند، اما متأسفانه خبري از تحويل خودرو نيست و آنها ظرف دو ماه دوهزار ماشيني را كه وجود خارجي ندارد،  فروختند.
رييس اتحاديه نمايشگاه‌داران خودرو تأكيد كرد: به خريداران خودرو اعلام مي‌كنيم حتماً در مراجعه به شركتهاي ليزينگ و نمايشگاه‌هاي خودرو پروانه كسب واحدها و مجوز آنها را مشاهده كنند و بدانند وقتي قيمتي پايين‌تر از قيمت بازار به آنها اعلام مي‌شود معامله صوري است و خبري از خودرو  نيست.
به‌گفته كرمي، حواله براي مردم سند و ماشين نمي‌شود و در صنف ما پيش‌فروش وجود  ندارد.
وي اضافه كرد: در بخش خودروهاي جانبازان نيز فضاي دلالي رونق دارد و هر كس براي خريد حواله‌هاي جانبازان رقم‌هاي مختلفي را اعلام مي‌كند غافل از اينكه جانباز هنوز خود اطلاعي از زمان تحويل خودرو و قيمت آن ندارد و فقط براي اينكه بتواند حواله را تبديل به پول نقد كند گرفتار دلالان مي‌شود.
به گزارش تسنيم، كلاهبرداران معمولا از طريق درج آگهي در معابر يا فضاي مجازي، افراد را با وعده فروش فوري خودروي اقساطي فريب مي‌دهند و نسبت به نوع و مدل خودرو، مبالغي را از متقاضيان خريد خودرو دريافت مي‌كنند و به‌بهانه تحويل خودرو در آينده‌اي نزديك، با ترك دفتر شركت متواري مي‌شوند.
شركت‌هاي ليزينگ خودرو بايد داراي دو مجوز تأسيس و فعاليت باشند. طبق مقررات، شماره ثبت شركت‌هاي فروش خودرو براي فعاليت در حوزه كافي نيست و متقاضيان مي‌توانند اسامي شركت‌هاي مجاز را در سايت بانك مركزي به‌نشاني (C.B.I.ir) مورد استعلام قرار  بدهند.
پس از ورود به سايت بانك مركزي، ابتدا لازم است گزينه بانك‌ها و نهاد‌هاي پولي مجاز انتخاب و در انتها نيز با مراجعه به قسمت شركت‌هاي واسپاري (ليزينگ)

فهرست مشخصات و آدرس شركت‌هاي مجاز را مشاهده كنند.افزايش 20  درصدي قيمت  شير‌ خام 

قيمت هر كيلوگرم شير خام براي سال ۱۴۰۳ به‌طور رسمي ۱۸ هزار تومان تعيين شد. اين نرخ پس از ماه‌ها انتظار و پيگيري‌هاي انجمن صنفي گاوداران اعلام شد.
در هفته‌هاي اخير شاهد اعتراضات پي‌درپي دامداران به عدم ابلاغ نرخ جديد شير خام بوديم. به گفته دامداران با وجود اينكه نرخ نهاده‌ها تغييري نداشته است، اما ساير هزينه‌هاي دامداران در سال جاري افزايش يافته بنابراين بايد براي سال جاري نرخ جديد براي شيرخام اعلام شود.
با توجه به اعتراضات دامداران امروز «سيداحمد مقدسي» رييس انجمن صنفي گاوداران ايران درباره وضعيت قيمت شيرخام اعلام كرد، در نخستين جلسه تنظيم بازار دولت چهاردهم قيمت شيرخام بررسي و به قيمت هر كيلوگرم ۱۸ هزار تومان تعيين  و  اعلام  شد.
رييس انجمن صنفي گاوداران ايران اظهار داشت: قيمت جديد شيرخام نسبت به سال گذشته حدود ۲۰ درصد افزايش داشته است.
سال گذشته قيمت مصوب هر كيلوگرم شير خام ۱۵ هزار تومان تعيين و از كشاورزان خريداري مي‌شد، اما در سال جاري شاهد افزايش 20 درصدي قيمت شيرخام بوده‌ايم كه اين افزايش طبيعتا روي قيمت محصولات لبني  اثرگذار  خواهد  بود.