میزان بارش‌های کشور به ۴۰۰ میلیارد متر مکعب رسیده است

میزان بارش‌های کشور به ۴۰۰ میلیارد متر مکعب رسیده است

۱۴۰۳/۰۶/۲۷ - ۱۸:۰۰:۰۲
|
کد خبر: ۳۲۰۹۱۲

امروز میز اقتصاد به بررسی راهکارهای جلوگیری از هدر رفت آب و ذخیره بارش با حضور مسئولان سازمان هواشناسی کشور و نماینده وزارت نیرو پرداخت.

امروز میز اقتصاد به بررسی راهکارهای جلوگیری از هدر رفت آب و ذخیره بارش با حضور مسئولان سازمان هواشناسی کشور و نماینده وزارت نیرو پرداخت.

در این برنامه امین فضل کاطمی رئیس اداره پایش خشکسالی  سازمان هواشناسی  با بیان اینکه طبق آخرین گزارش  های دریافت شده تا ۲۵ شهریور  ۴۰۰ میلیاردمتر مکعب بارش داشتیم گفت: طبق آمارهای ارائه شده  دو دهم میلی متر میانگین  بلند مدت  بارش ها بوده که در دید کلان کل کشور بسیار کم بوده است و از سوی دیگر توزیع مکانی بارش ها بسیار نا مناسب بوده به طوری که ما بارش های سیل آسا خارج از موقع داشتیم و در استان های از جمله خراسان جنوبی ، سیستان وبلوچستان ،یزد و زاگرس غربی و چهارمحال بختیاری با کمبود بارش و برف مواجه بوده ایم که زمنیه ساز ایجاد کم آبی در سال های آینده خواهد شد.

وی ادامه داد: بررسی این موضوع که بخواهیم میزان بارش ها رانسبت به سال گذشته ارزیابی کنیم درست نیست بلکه باید بارش ها رانسبت به بلند مدت محاسبه کنیم.
او اظهار کرد: متاسفانه با وجود آنکه در اسفند ماه سال گذشته شاهد حجم زیاد بارش باران بوده ایم اما بسیاری از این بارش های سیل آسا از دست رفته است و پهنه زیادی از مناطق سیستان وبلوچستان  رو به خشکسالی بوده است و آمارها حاکی از آن است که بارش ها  امسال به سمت نرمال و روبه خشک بوده است.

فضل کاظمی  با بیان اینکه محاسبات بارش ها را از اول مهر را شروع می کنیم  و تغییراتی که داشته ایم هم حاکی از آن است که وضعیت بارش ها به سمت نرمال رو به خشکی در حرکت است گفت:در مناطق جنوبی کشور از جمله سیستان وبلوچستان  ۷ میلیارد سیلاب داشته ایم که وارد خلیج فارس شده و از دسترس سرزمین های خشکی وسکونتگاه ها خارج شده است.

در ادامه این برنامه جهانی عضو  پژوهشکده حفاظت خاک با بیان اینکه ما در سرزمین خشک و نیمه خشک قرار داریم گفت: در سال های اخیر با پدیده های دیگر از جمله تغییر اقلیم و افزایش دما روبرو شده ایم و رژیم کشور از برفی بارانی به سمت بارانی شدن در حرکت است.

وی اظهار کرد: در سال های گذشته هم مقدار قابل توجهی از بارش ها به شکل برف بود اما در چند سال اخیر این بارش ها تبدیل به بارش باران وسیل شده شده است که به سرعت ذوب شده و منابع آبی آنها از دسترس خارج می شود.

در ادامه این برنامه بزرگ زاده سخنگوی صنعت آب کشور   گفت: در حال حاضر  ما شاهد افزایش میزان حجم  آب در سدهای کشور  به ویژه سدهای جنوبی کشور هستیم به طوری که  میانگین میزان پر شدگی سدهای به ۹۰ تا ۹۵ درصد رسیده  و ما از طریق سازه های که احداث کرده ایم شاهد افزایش میزان پر شدگی آب های کشور هستیم. ۱۳۰ میلیارد متر مکعب روان آب داریم

سخنگوی صنعت آب میزان پرشدگی مجموع سدهای کشور را حدود ۵۰ درصد اعلام کرد و بیان داشت: میزان ورودی آب سدهای کشور ۴۱ میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب و میزان خروجی سدها نیز ۳۷ میلیارد و ۵۷۰ مترمکعب است.

به گفته بزرگ‌زاده درصد پرشدگی ۱۳ سد ارومیه ۲۰ درصد است که نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد بهتر است. مجموع ۵ سد تهران نیز با ۵۳۵ میلیون مترمکعب آب، دارای ۲۸ درصد پرشدگی است که ۲۴ درصد نسبت به سال گذشته از وضعیت بهتری برخوردار است.

وی گفت: وضعیت سد «دوستی» در خراسان رضوی نسبت به گذشته بهتر است ولی ۱۵ درصد پرشدگی دارد. سدهای زنجیره کارون نیز وضعیتی مشابه سال گذشته دارد؛ سد «دز» ۱۲ درصد نسبت به سال قبل پرشدگی بیشتری دارد و سد «کرخه» نیز با ۵۳ درصد پرشدگی از وضعیت نسبتاً خوبی برخوردار است.

سخنگوی صنعت آب با اشاره به وضعیت سدهای استان سیستان و بلوچستان نیز اظهار داشت: چاه‌نیمه‌های سیستان با ۱۷ درصد پرشدگی نسبت به سال گذشته وضیت بهتری دارد و سدهای جنوب این استان نیز به مدد بارندگی خوب رخ داده، دارای ۹۷ درصدپرشدگی است.