هماهنگي‌ براي تأمين سوخت زمستاني كليد خورد
در نشست مديريت تأمين انرژي

هماهنگي‌ براي تأمين سوخت زمستاني كليد خورد

۱۴۰۳/۰۶/۲۷ - ۲۲:۳۹:۵۹
|
کد خبر: ۳۲۰۹۲۶

نخستين نشست مديريت تأمين انرژي در زمستان ۱۴۰۳ با حضور جمعي از معاونان وزيران نفت، نيرو و كشور برگزار شد.
سعيد توكلي در نخستين نشست مديريت تأمين انرژي در زمستان ۱۴۰۳ كه با حضور نايب‌رييس كميسيون اصل ۹۰ مجلس، معاون وزير كشور در عمران و توسعه امور شهري و روستايي، مديرعامل شركت پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران، معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي، مديركل مديريت انرژي معاونت برنامه‌ريزي وزارت نفت و مديران ذيربط شركت ملي گاز ايران برگزار شد، بيان كرد: با توجه به ناترازي موجود در توليد و مصرف انرژي در كشور، همكاري بين سازمان‌هاي متولي اين موضوع مي‌تواند از ايجاد بحران‌هاي آتي جلوگيري كند و به همين منظور هم، تمهيدات و اقدام‌هايي پيش‌بيني شده است.
وي ضمن تشريح وضع موجود در بخش توليد و فراورش گاز و برنامه‌ريزي‌هاي انجام‌شده به‌منظور توليد حداكثري، ادامه داد: همه تلاش مجموعه صنعت نفت و به‌ويژه شركت ملي گاز ايران، افزايش قابليت اطمينان در پالايشگاه‌ها و تأسيسات انتقال گاز است.
معاون وزير نفت در امور گاز با اشاره به تلاش شبانه‌روزي كاركنان در نگهداري و تعميرات به‌موقع تجهيزات و خطوط لوله شركت ملي گاز ايران همسو با خدمت‌رساني مطلوب به همه بخش‌ها در زمستان، اعلام كرد: از آن‌جا كه گاز سهم عمده‌اي در سبد انرژي كشور دارد، ضروري است از همه ظرفيت‌هاي كشور براي توليد پايدار استفاده شود.
توكلي ضمن تشريح اقدام‌هاي كوتاه‌مدت و برنامه‌هاي بلندمدت صنعت گاز براي رفع موانع و مشكلات موجود، تصريح كرد: بهينه‌سازي مصرف گاز در كشور، نيازمند هماهنگي و عزم ملي است كه تنها در سايه مديريت مصرف بهينه گاز در همه بخش‌ها و اجراي دقيق قوانين موجود مانند مبحث ۱۹ مقررات ملي ساختمان، مي‌توان به آن دست يافت.
وي به برگزاري نخستين نشست كميته سوخت زمستاني اين شركت اشاره كرد و گفت: برنامه‌ريزي و هماهنگي براي انتقال حداكثري گاز با رويكرد حفظ پايدار شبكه در دوره سرد سال و افزايش سطح همكاري درون‌سازماني براي پيشگيري از ايجاد موانع در مسير خدمت‌رساني به مردم، از مهم‌ترين سرفصل‌هاي اين نشست بود.
مديرعامل شركت ملي گاز ايران در ادامه، از سه اقدام مهم در زمينه بهينه‌سازي مصرف گاز سخن گفت و اعلام كرد: با راه‌اندازي بازار بهينه‌سازي انرژي و محيط زيست در بورس انرژي و آغاز معاملات گواهي صرفه‌جويي گاز و اقبال سرمايه‌گذاران از اين طرح، اين امكان فراهم خواهد شد تا آنها با آگاهي و اطمينان بيشتري در طرح‌هاي بهينه‌سازي مشاركت و از مزاياي آن بهره‌مند شوند. توكلي در پايان، به همكاري ايران و روسيه در قالب توافق‌نامه انتقال گاز روسيه به ايران نيز اشاره كرد و گفت: عملياتي‌شدن اين توافق‌نامه سبب خواهد شد تا افزون بر افزايش جهشي سهم ايران در تجارت جهاني گاز، ايران در آينده به قطب گازي منطقه تبديل شود. محمدصادق عظيمي‌فر - مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران نيز، با تشريح وضع سوخت مايع در كشور و تأمين انرژي مورد نياز در زمستان، تصريح كرد: پيش‌بيني مي‌شود كه دماي هوا در زمستان امسال نسبت به پارسال كاهش قابل توجهي داشته باشد و طبيعي است كه متناسب با آن، حجم مصرف سوخت در همه بخش‌ها افزايش يابد.
وي تأكيد كرد: با توجه به توليد ۷۰درصد حامل‌هاي انرژي در جنوب كشور و مصرف ۸۰درصد آن در شمال كشور، بايد پشتيباني قابل قبولي براي تأمين و انتقال انرژي در كشور وجود داشته باشد.
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران به مساله ضرورت تقويت ناوگان حمل و نقل سوخت در كشور اشاره كرد و گفت: برنامه‌ريزي براي جبران اين كمبودها انجام شده است و براي رفع اين مشكل نيازمند همكاري همه بخش‌هاي مسوول هستيم. عظيمي‌فر در پايان، به تأثير وسايل نقليه در آلايندگي محيط زيست اشاره كرد و يادآور شد: متأسفانه عمده آمار آلايندگي هوا مربوط به نحوه و حجم مصرف سوخت در وسايل نقليه موتوري در كشور است و مراجع ذيصلاح بايد با جديت نسبت به حل اين مشكل اقدام كنند.
حسينعلي حاجي‌دليگاني، نايب‌رييس كميسيون اصل ۹۰ مجلس نيز در اين نشست برگزاري نشست هماهنگي تأمين سوخت زمستاني از سوي مديرعامل شركت ملي گاز ايران را اقدامي ارزشمند برشمرد و بر اطلاع‌رساني شفاف و صحيح درباره جايگاه گاز در كشور و تأثير آن بر معيشت هموطنان تأكيد كرد.
وي با اشاره به اهميت برنامه‌ريزي و هماهنگي فرادستگاهي در اين حوزه گفت: هماهنگي فرادستگاهي و برگزاري نشست به‌ويژه بين وزارتخانه‌هاي نفت و نيرو به نمايندگي از قوه مجريه با اعضاي كميسيون‌هاي ذيربط در مجلس براي تأمين و حفظ پايدار توليد حداكثري گاز در زمستان بسيار ضروري است.
نايب‌رييس كميسيون اصل ۹۰ مجلس شوراي اسلامي افزود: اطلاع‌رساني شفاف در خصوص وضع مصرف انرژي به‌ويژه گاز در كشور و اهميت آن در زندگي و اقتصاد هموطنان بسيار مهم است و بايد ضمن توزيع عادلانه انرژي در كشور، فرهنگ‌سازي لازم براي مصرف بهينه انرژي نيز انجام شود.
حاجي‌دليگاني با اشاره به اهميت دقت نظر به كنترل مصرف انرژي در اداره‌ها و مراكز دولتي بر توجه به اجراي تكاليف مصرح در قانون برنامه هفتم تأكيد كرد و يادآور شد: در اين برنامه رهنمودها و دستورهاي مشخصي براي بخش‌هاي مختلف به‌منظور مقابله با بحث ناترازي انرژي در كشور تدبير شده كه از جمله آن موضوع سرمايه‌گذاري در حوزه ذخيره‌سازي گاز است.
براساس اين گزارش، سعيد توكلي همچنين در نخستين نشست كميته سوخت در اين شركت در سال ۱۴۰۳ كه صبح روز دوشنبه (۲۶ شهريور) و حدود ۳ ماه زودتر از روال گذشته با حضور اعضاي اين كميته، در ستاد شركت ملي گاز ايران برگزار شد، با تأكيد بر ضرورت حفظ جريان پايدار گاز در كشور، اعلام كرد: هدف از برگزاري اين نشست‌ها، پيش‌بيني و شناسايي چالش‌ها و ارايه راهكار براي حفظ پايدار جريان حداكثري گاز در زمستان و تعامل و هم‌افزايي درون‌سازماني به منظور ارتقاي عملكرد است.
وي افزود: همه بخش‌ها از پالايش، انتقال و توزيع بايد ضمن بررسي موانع و اصلاح اساسي فرآيندها نسبت به اجراي اقدام‌هاي اساسي براي تسهيل گازرساني حداكثري به هموطنان و بخش مولد اقتصاد در ماه‌هاي سرد سال همت گمارند؛ ضمن آنكه بايد اشكالات پيشين كه در سال‌هاي گذشته سبب توقف فرآيند تأمين گاز شد، در بخش‌هاي مختلف عملياتي بررسي و رفع شود.
معاون وزير نفت در امور گاز در ادامه، به بررسي وضع توليد گاز و بخش پالايش در مجتمع گاز پارس جنوبي پرداخت و گفت: انتقال حداكثري گاز با رويكرد پايداري شبكه در دوره اوج مصرف در زمستان وظيفه‌اي ملي و حياتي است و مديران مربوطه در همه بخش‌ها، حسب دستورات صادره در اين نشست، موظفند با برنامه‌ريزي منسجم نسبت به افزايش قابليت اطمينان تأسيسات اقدام كنند. براساس اين گزارش، اعضاي كميته نيز در اين نشست ضمن ارايه توضيحاتي درباره اقدام‌ها و برنامه‌هاي پيش‌بيني شده در حوزه عملكردي خود، از آمادگي مديريت ذيربط به‌منظور خدمت‌رساني مطلوب به هموطنان خبر دادند.