سدهاي تهران در آستانه ورود به سال آبي جديد

۱۴۰۳/۰۶/۲۷ - ۲۲:۴۸:۵۳
|
کد خبر: ۳۲۰۹۲۸

سال آبي جاري در حالي تا چند روز ديگر براي حوضه‌هاي آبريز تهران شروع مي‌شود كه درصد پرشدگي فعلي آنها فقط ۲۷ درصد است.

سال آبي جاري در حالي تا چند روز ديگر براي حوضه‌هاي آبريز تهران شروع مي‌شود كه درصد پرشدگي فعلي آنها فقط ۲۷ درصد است.
به گزارش ايرنا، سال آبي جاري كه از ابتداي مهر ۱۴۰۲ شروع شده تا چند روز ديگر به پايان خواهد رسيد و سال آبي ابتداي مهر ۱۴۰۳ تا آخر شهريور ۱۴۰۴ جاي آن را خواهد گرفت.
سال آبي جاري در تهران در حالي به پايان خود نزديك مي‌شود كه به گفته «فيروز قاسم زاده» سخنگوي صنعت آب، چهارمين سال خشك خود را سپري مي‌كند و منابع آبي آن با ناترازي رو به رو است. چندي پيش «مسعود پزشكيان» رييس‌جمهوري هم به اين موضوع اشاره كرده بود.
تازه‌ترين گزارش دفتر اطلاعات و داده‌هاي آب كشور هم بيانگر آن است كه درصد پرشدگي مجموع پنج سد تأمين‌كننده آب تهران از ابتداي سال آبي جاري تا ۲۴ شهريور ماه تنها ۲۷ درصد است. همچنين مجموع آب موجود در پنج سد اميركبير، طالقان در غرب تهران و لار، لتيان و ماملو در شرق تهران ۵۱۲ ميليون متر مكعب است. از ياد نبريم كه جمعيت اين ابر شهر ايران گاها تا ۲۰ ميليون نفر در روز مي‌رسد.
علاوه بر اين وضعيت بارش‌ها در حوضه آبريز تهران نسبت به دوره بلندمدت با كاهش ۱۷ درصدي رو به رو است.
براساس آمار دفتر اطلاعات و داده‌هاي آب كشور از ابتداي سال آبي جاري تا ۲۴ شهريور ۲۲۸.۸ ميليمتر بارش در تهران رخ داده است، اما ميزان بارش‌هاي بلندمدت آن ۲۷۶.۵ ميليمتر بوده است. اين درحالي است كه مصرف آب در تهران بسيار زياد است و نياز است مديريت مصرف جدي‌تر اعمال شود.
به تازگي سخنگوي صنعت آب با بيان اينكه از منظر مراجع ملي و بين‌المللي هواشناسي، سال آبي جديد سالي خشك و نسبتا گرم براي ايران پيش‌بيني شده است، گفت: سايه شوم تغييرات اقليمي همچنان بر روي منابع آبي بوده و كشورمان راه ديگري جز سازگاري با اين شرايط و مديريت مصرف آب ندارد.