وزير صمت در نشست هيات نمايندگان اتاق تهران خبر داد

بازنگري واردات خودروي دست دوم

۱۴۰۳/۰۶/۲۷ - ۲۳:۵۵:۳۴
|
کد خبر: ۳۲۰۹۴۷

در نوزدهمين اجتماع فعالان اقتصادي بخش خصوصي در اتاق تهران، محمود نجفي‌عرب حال اقتصاد را بد توصيف كرد.

نجفي عرب: 4 ماه كشور در سكون است

در نوزدهمين اجتماع فعالان اقتصادي بخش خصوصي در اتاق تهران، محمود نجفي‌عرب حال اقتصاد را بد توصيف كرد. رييس اتاق تهران از رييس‌جمهور و وزرايش خواست هرچه سريع‌تر انتصابات را انجام دهند تا كشور از سكون خارج شود و شرايط نابسامان به تدريج سامان يابد.
سه‌شنبه 27 شهريور در جلسه هيات نمايندگان اتاق تهران، محمود نجفي‌عرب رييس اتاق تهران گزارشي از وضعيت شاخص‌هاي توليدي و اقتصادي كشور ارايه داد و گفت: آمارها حاكي از اين است كه روند اقتصاد كشور خيلي وضعيت مناسبي ندارد و اين در شرايطي است كه دولت چهاردهم هم كار خود را به تازگي شروع كرده و هنوز استقرار كامل پيدا نكرده است و بخش زيادي از معاونان و مديركل‌ها انتخاب نشده‌اند. درخواست و خواهش من از دولت محترم اين است كه به انتخاب مديران سرعت بدهد. او افزود: در حال حاضر پروسه انتخاب مديران به دليل اينكه بايد كميته‌هاي مختلف و كارگروه‌هاي انتصابات در وزارتخانه‌ها و نهادها نظر بدهند و همچنين استعلام از نهادهاي مختلف گرفته شود؛ بسيار زمان‌بر شده است. من واقعا از دولت و آقاي رييس‌جمهور درخواست مي‌كنم كه هرچه سريع‌تر انتصابات را انجام بدهند زيرا كشور در شرايط مستحكمي نيست و ما هم با چالش‌هاي بسيار زيادي در فضاي كسب‌و كار رو به رو هستيم. ان‌شاءالله هرچه سريع‌تر انتصابات در دولت به خصوص در وزارتخانه‌هايي كه در اقتصاد نقش دارند، انجام شود. نجفي‌عرب در ادامه به جزييات گزارش خود پرداخت و گفت: آقاي محمدرضا فرزين رييس‌كل بانك مركزي در همايش بانكداري اسلامي در شهريور اعلام كرد كه توليد ناخالص داخلي در بهار امسال رشد 2/4 درصدي را طي كرد كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل كه برابر 7/5 درصد بود با كاهش 5/1 درصدي مواجه شده است.  او همچنين گفت كه رشد توليد ناخالص داخلي سال جاري برابر پيش‌بيني بانك مركزي معادل 7/3 درصد خواهد بود كه نسبت به رشد سال 1402 كه معادل 5/4 درصد بود حدود 8/0 درصد كاهش خواهد يافت. رييس بانك مركزي عمده دليل اين كاهش را به‌رغم رشد مناسب بخش‌هاي نفت و كشاورزي، ناشي از كاهش رشد بخش‌هاي صنايع و معادن و خدمات اعلام كرد. به گفته او شاخص كل كارگاه‌هاي بزرگ 5/3 درصد منفي شده است. رييس اتاق تهران گفت: بنابراين و با توجه به عزم دولت وفاق ملي آقاي دكتر پزشكيان، مبني‌بر اجراي برنامه هفتم توسعه كشور كه در آن رشد 8 درصدي توليد ناخالص ملي هدف‌گذاري شده است توقع صاحبان كسب‌وكار از دولت محترم، اهتمام جدي به رفع مشكلات برشمرده در اين گزارش است و اتاق‌هاي بازرگاني آمادگي خود را براي مساعدت و همكاري با دولت را در اين رابطه اعلام مي‌كنند.

 گام  وزير  براي گشايش‌ در تجارت 
وزير صمت پيش از طرح مباحث فعالان حاضر در جلسه تاكيد كرد: وضعيت بغرنج كنوني، ايجاب مي‌كند كه تمامي ذي‌نفعان از دولت و بخش‌خصوصي، براي حل چالش‌ها وارد ميدان شوند.
سيد محمد اتابك پس از طرح مسائل و موضوعات از سوي اعضاي هيات نمايندگان، ابتدا در خصوص استانداردهاي 85 گانه خودرو، تصريح كرد كه سازمان ملي استاندارد پيگيري و بررسي مجدد آن را در دستوركار قرار داده است. اتابك سپس با بيان اينكه مساله كيفيت خودروهاي ساخت داخل و مونتاژي در كشور، نياز به بررسي بيشتر و بازنگري دارد، گفت: خودروسازان نيز مدعي هستند كه براي ارتقاي كيفيت به ارز كافي نياز دارند و بايد خواسته و مطالبات آنان را نيز شنيد. وي در همين رابطه يادآور شد كه كميته راهبري خودرو از سوي وزارت صمت ايجاد شده و اتاق تهران نيز مي‌تواند نمايندگانش را براي حضور در اين كميته معرفي كند. وزير صمت سپس با اشاره به انتقادهاي مطرح شده در خصوص صدور بخشنامه‌هاي خلق‌الساعه، گفت: من در طول حضورم در صمت، سعي مي‌كنم بخشنامه خلق‌الساعه ندهم و در تمام كميته‌ها از حضور نمايندگان بخش‌خصوصي استفاده شود. اتابك همچنين در خصوص واردات خودرو، با اشاره به اينكه ارز مناسبي براي اين بخش تخصيص داده شده، گفت: امسال بيش از سه برابر ميزان سال گذشته، خودرو وارد شده و حجم زيادي از اين خودروها در گمركات و بخشي نيز در حال حمل است.
وزير صمت در رابطه با موضوع خودروهاي كاركرده نيز، با اين توضيح كه بانك مركزي در خصوص ارز اين خودروها و ارزيابي اين محصولات، بحث و نظر دارد، يادآور شد كه بخشنامه واردات خودروهاي كاركرده در حال بازنگري است. اتابك همچنين درباره واردات گوشي‌هاي آيفون گفت: هنوز در اين زمينه مستنداتي ندارم و بايد چند دستگاه دولتي، اين موضوع را بررسي كنند. وزير صمت با اشاره به انتقاداتي كه فعالان اقتصادي در زمينه ممنوعيت واردات و صادرات مطرح كردند، گفت: در اين باره از سازمان توسعه تجارت ايران خواسته‎ام كه چند اقدام فوري را در دستوركار قرار دهد. ضمن آنكه فردي به رياست اين سازمان منصوب شده است كه در حوزه بازرگاني و اقتصاد متخصص است. وي تاكيد كرد كه بسياري از تعرفه‌هاي كالايي، توجيه اقتصادي ندارد و بايد بازنگري شود.

 برق صنعت را تامين مي‌كنيم
وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه سخنان خود با اشاره به مشكلاتي كه صاحبان نيروگاه‌هاي خصوصي در بهره‌گيري از برق توليدي خود داشتند، گفت: وقتي چرخه پول بدون عارضه از صنعت خارج شود، تورم وارد سفره‌هاي مردم مي‌شود. اين اتفاق در مورد نيروگاه‌هاي بخش‌خصوصي رخ داد كه اقدام صحيحي نبود و باعث شد كه بخشي از سرمايه‌گذاري‌ها در اين بخش ابتر بماند. اما در اين زمينه چاره‌انديشي صورت گرفت و اكنون تسهيلات و تضامين قانوني محكمي براي فروش برق واحدهاي توليدي در نظر گرفته شده است. به اين ترتيب توليدكنندگان خصوصي برق ديگر از اين بابت نگراني نداشته باشند. اتابك با اشاره به ايجاد كميته‌هاي راهبردي در حوزه‌هاي مختلف تحت مديريت وزارت صمت گفت كه از بخش‌خصوصي دعوت مي‌كنيم كه نمايندگان خود را براي حضور در اين كميته‌ها معرفي كنند. او همچنين با اشاره به تغيير ساختار توليد فرش دستباف گفت كه قرار است در تعامل با وزير ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي براي افزايش صادرات فرش هم‌فكري شود. اتابك، با اشاره به مباحث مطرح شده در مورد افزايش رشد بخش معدن به 13درصد، گفت كه با ادامه روند فعلي، ‌اين رشد محقق نمي‌شود، مگر آنكه سرمايه‌گذاري قابل توجهي در اين حوزه صورت گيرد.
او گفت كه اگر نسبت اشتغال و ارزش افزوده بخش معدن را در نظر بگيريم، اين دو شاخص با يكديگر تطابق ندارد و بخشي از اين عدم تطابق به دليل خام‌فروشي است. از اين رو بايد ارزش افزوده مواد معدني را از محل فرآوري اين محصولات افزايش دهيم. اتابك همچنين با بيان اينكه صنعت در سال جاري حدود 18 درصد بيش از سال گذشته تسهيلات دريافت كرده است، از افزايش اعطاي سرمايه در گردش به توليد در ‌آينده خبر داد. وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اينكه ناترازي نهاده‌هاي انرژي جدي است، ادامه داد: از سوي وزارت صمت اعلام شد كه براي تخصيص ارز خود اظهاري صورت بگيرد و وزارت صمت نيز بر اساس ميزان اعلام شده از بانك مركزي ارز درخواست مي‌كند. شركت‌هايي نيز كه مشكل اظهارنامه دارند بايد جداگانه در اين زمينه اقدام كنند.
اتابك با اشاره به اينكه مساله تعطيلي پنجشنبه هنوز قطعي نشده گفت: تلاش ما اين است كه وزارت صمت را به صورت اقتصادي اداره كنيم و موفقيت ما در اين زمينه به دولت و بخش خصوصي هم بازمي‌گردد. استراتژي دولت اين است كه در ابتدا ميان اركان خود وفاق ايجاد كند و در ادامه آن را به ساير حوزه‌ها تسري دهد.