وضعيت بازار لوازم التحرير در آستانه بازگشايي مدارس

۱۴۰۳/۰۶/۲۷ - ۲۳:۵۸:۴۸
|
کد خبر: ۳۲۰۹۴۹

نايب‌رييس اتاق اصناف تهران - در آستانه بازگشايي مدارس درباره وضعيت توليدات نوشت افزار و كيفيت آنها نسبت به كالاهاي خارجي توضيح داد:

نايب‌رييس اتاق اصناف تهران - در آستانه بازگشايي مدارس درباره وضعيت توليدات نوشت افزار و كيفيت آنها نسبت به كالاهاي خارجي توضيح داد: بي‌شك به دليل كيفيت بيشتر، كالاي لوازم‌التحرير خارجي قيمت بالاتري دارد و اقشار با توجه به ميزان بودجه خود به سمت خريد نوشت افزار ايراني يا خارجي مي‌روند. محمدرضا فرجي تهراني ادامه داد: در رابطه با نوشت افزار ايراني به عنوان يكي از والدين دانش‌آموزان، معتقدم بايد تغييراتي در طراحي‌ها صورت گيرد، چرا كه توليد نوشت‌افزار با برخي از شخصيت‌هاي محبوب در انيميشن‌هايي كه حتي در رسانه ملي نيز پخش مي‌شود براي دانش‌آموزان بسيار جذاب خواهد بود. اين در حالي است كه برخي از اين انيميشن‌هاي محبوب مربوط به دوران بچگي والدين آنها نيز مي‌شود.
فرجي تهراني با اشاره به تاثير رنگ‌بندي نوشت‌افزارها در انتخاب دانش‌آموزان تاكيد كرد: بچه‌ها عاشق رنگ‌ها هستند و بايد در توليد نوشت‌افزار حتما به اين موضوع توجه كرد، اين در حالي است كه ساير كشورها به درستي با شناخت رنگ‌ها اقدام به توليد لوازم‌التحريري مي‌كنند كه حتي براي افراد بزرگسال نيز جذاب است. نايب‌رييس اتاق اصناف تهران با توجه به كيفيت بالاي برخي از توليدات داخلي اين حوزه گفت: برخي از لوازم‌التحريرهاي داخلي با كيفيت بالا، قيمت‌هاي بالايي نيز دارند اما باز هم از لحاظ كيفيت با نوشت افزار خارجي برابري نمي‌كنند. وي درباره قيمت لوازم‌التحرير اظهار كرد: بازار راكد است و چنانچه اين وضعيت تا روزهاي آينده ادامه داشته باشد، فروشنده مجبور است كالا را با قيمت مناسب بفروشد. نايب‌رييس اتاق اصناف تهران با اشاره به كيفيت پايين برخي از دفاتر به خصوص دفترهاي دولتي گفت: متاسفانه دستگاه‌هاي كاغذسازي در كشور فرسوده هستند و بخش اعظمي از بي‌كيفيتي كاغذ داخلي نيز به همين دليل است، با وجود عملكرد خوب صنعت چاپ به دليل كيفيت نامناسب كاغذ شاهد چاپي بي‌كيفيت و توليد با ضرر هستيم كه آسيب آن به همه خواهد رسيد. فرجي افزود: در اين ميان برخي از توليدكنندگان براي كاهش هزينه توليد اقدام به چاپ بي‌كيفيت مي‌كنند. وي تاكيد كرد: مردم براي اطمينان از كيفيت كالاي خريداري شده، به صورت حضوري لوازم‌التحرير مورد نياز را از فروشندگان داراي پروانه كسب در سراسر كشور خريداري كنند.
بنا بر اعلام اتاق اصناف، فرجي تهراني با بيان اينكه گاهي برخي از كالاهاي وارداتي ممكن است بيش از يك سال در انبار مانده باشد، اظهار كرد: خريد حضوري لوازم‌التحرير تجربه خوبي براي دانش‌آموزان است و در اين ميان والدين توجه داشته باشند كه حتما به فروشگاهي مراجعه كنند كه تنها نوشت‌افزار مي‌فروشد تا از كيفيت، به روز بودن و اصالت كالا مطمئن شوند.
نايب‌رييس اتاق اصناف تهران با بيان اينكه برخي از اقشار كم‌درآمد جامعه ديگر قدرت خريد لوازم‌التحرير با كيفيت را براي فرزند خود ندارند، افزود: اختلاف طبقاتي در كشور مشهود است و نمي‌توان منكر آن شد، اما افزايش تورم و ناتواني والدين در تهيه لوازم‌التحرير براي فرزندان خود به خصوص دانش‌آموزان دبستاني بسيار ناراحت‌كننده است. او اظهار كرد: در بسياري از مواقع اختلاف طبقاتي به آموزش و پروش كشور نيز كشيده شده و بسياري از پدر و مادرها براي آينده بهتر فرزندان، آنها را در مدارس غيرانتفاعي ثبت نام مي‌كنند كه پس از آن ديگر توانايي خريد محصولات با كيفيت براي فرزندان خود را ندارند.