تابلوهاي موزه امام علي(ع) و سرنوشت نامعلوم آنها

تابلوهاي موزه امام علي(ع) و سرنوشت نامعلوم آنها

۱۴۰۳/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۳:۵۷
|
کد خبر: ۳۲۰۹۵۲

زمان زيادي از وقتي كه تابلوهاي موزه امام علي(ع) براي برگزاري نمايشگاه توسط شهرداري از اين موزه به امانت گرفته شده‌اند گذشته است.

زمان زيادي از وقتي كه تابلوهاي موزه امام علي(ع) براي برگزاري نمايشگاه توسط شهرداري از اين موزه به امانت گرفته شده‌اند گذشته است. در واقع از زمان تعيين شده براي عودت دادن اين تابلوها به موزه بيش از 2 ماه گذشته است و همين مساله باعث شده تا برخي از اعضاي شوراي شهر نسبت به اين مساله واكنش نشان دهند. اين خبر زماني بيشتر مورد توجه قرار گرفت كه گفته شد 30 تابلوي با ارزش از اين موزه به امانت گرفته شده‌اند كه برخي ارزش تقريبي يكي از اين تابلوها را تا 30 ميليارد تومان تخمين زده‌اند. 
خبر گم شدن تابلوهاي موزه امام علي(ع) را اولين‌بار ناصر اماني عضو شوراي شهر تهران اعلام كرد. ناصر اماني روز يكشنبه در دويست و شصت و نهمين جلسه شوراي اسلامي شهر تهران در تذكري از بازنگشتن تابلوهاي قيمتي موزه امام علي خبر داد و گفت: «در بند ۸ ماده ۸۰ قانون اختيارات و وظايف شورا و شهرداري، وظيفه شوراي اسلامي شهر در نظارت بر اداره و حفظ دارايي‌هاي شهرداري مشخص شده است.»
او خاطرنشان كرد: «گزارشي به شورا رسيده كه نشان مي‌دهد ۳۰ تابلوي هنري ارزشمند از موزه امام علي عليه‌السلام به منظور برگزاري نمايشگاهي به خارج از شهرداري واگذار شده، اما اين نمايشگاه برگزار نشده و تابلوها به موزه بازنگشته‌اند. مسوولان موزه پيگيري‌هاي زيادي انجام داده‌اند، اما به تماس‌هاي آنها پاسخ داده نشده است.»
اين عضو شوراي شهر از ارسال نامه‌اي به سازمان فناوري شهرداري در اين باره خبر داد و گفت اين سازمان هنوز پاسخي به نامه شوراي شهر نداده است. بنا بر گفته اين عضو شوراي شهر تهران، يكي از تابلوها به‌تنهايي حدود ۳۰ ميليارد تومان ارزش دارد و ارزش معنوي آنها نيز بسيار مهم است. بازگشت اين تابلوها به موزه امام علي عليه‌السلام نگراني‌ها را برانگيخته و درخواست شده شهرداري تهران پيگيري‌هاي لازم را انجام دهد تا اين تابلوها به موزه مسترد شوند.

      تابلوها هنوز به موزه مسترد نشده‌اند
مساله اينجاست كه برخلاف ادعاي شهرداري مبني بر بازگشت تابلوها به موزه امام علي(ع)، مدير روابط عمومي اين موزه اعلام كرده هنوز تابلوها به اين موزه بازنگشته‌اند. او در پاسخ به اين سوال كه آيا ارزش 30 ميلياردي يكي از تابلوهاي گم‌شده واقعي است توضيح داد: «جدا از ارزش مالي تابلوها، ارزش معنوي آن بسيار مهم است اما درباره اين عدد نيز غلو شده و اين رقم نيست با اين حال ارزش معنوي اين تابلوها بسيار مهم‌تر از ارزش مادي آنهاست.»

     تابلوهاي «قوللر آقاسي» 
در ميان گم‌شده‌ها نيست
طالبي، مدير روابط عمومي موزه امام علي، در پاسخ به اين سوال كه آيا تابلوهاي «قوللر آقاسي» هم در بين آثار خارج‌شده از موزه امام علي بودند يا نه به ايلنا گفت: «صد درصد مي‌توانم اعلام كنم كه تابلوهاي قوللر آقاسي و هيچ تابلوي قهوه‌خانه‌اي ديگري در ميان آثار خارج‌شده نبوده است.»

      خروج تابلوها به بهانه برگزاري نمايشگاه
بنا بر اخبار منتشرشده، اين تابلوها در تيرماه سال جاري به بهانه برگزاري نمايشگاه از موزه امام علي(ع) خارج شده‌اند و تاكنون به اين موزه عودت داده نشده‌اند.
ناصر اماني در گفت‌وگويي اعلام كرد: «۱۰ روز بعد از اين خبر در تاريخ دهم مردادماه سال جاري در نامه‌اي به رييس سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران از او خواستم كه توضيح دهد موضوع چيست. همزمان با بنده يكي ديگر از اعضاي كميسيون فرهنگي شوراي شهر تهران هم پيگير موضوع بود. اما هيچ‌يك از مسوولان مرتبط با اين موضوع در شهرداري تهران نه‌تنها پاسخ مكاتبات را ندادند كه حتي پاسخ تماس‌هاي تلفني ما را هم نمي‌دهند.»
اين در حالي است كه مجيد باقري، معاون برنامه‌ريزي و امور شوراي شهرداري تهران، پس از تذكر ناصر اماني اعلام كرده بود تابلوها به موزه بازگشته‌اند. اما مساله اينجاست كه روابط عمومي موزه امام علي بازگشت تابلوها به موزه را تكذيب مي‌كند.

      شوراي شهر پيگير ادعاي شهرداري است
از سوي ديگر نرجس سليماني ديگر عضو شوراي شهر درباره خبر بازگشت تابلوها به موزه امام علي اعلام كرد: «اين خبر به‌طور شفاهي از جانب معاون برنامه‌ريزي و امور شوراي شهرداري تهران به آقاي چمران داده شده و ما همچنان پيگير مساله هستيم كه ببينيم چنين ادعايي صحت دارد يا نه.»
او با بيان اين مطلب كه دو ماه از زمان بازگشت تابلو‌ها به موزه گذشته و تاخير پيش آمده و متاسفانه شهرداري هم در اين زمينه پاسخگو نبوده است گفت: «مساله بايد از سوي شهرداري و مجموعه‌اي كه اين آثار را به امانت گرفته است شفاف‌سازي شود.»

      احداث موزه امام علي(ع) در سال 79
موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) در گروه موزه‌هاي هنري و مجموعه‌هاي هنر مدرن و معاصر دسته‌بندي مي‌شود. اين موزه داراي آثاري با مضامين مذهبي و ديني است. آثار هنري اين موزه عبارت از نقاشي‌هاي خيال‌نگاري، نقاشي معاصر، آثار حجمي، تصويرسازي، عكس و خوشنويسي است. همچنين جلدهاي لاكي، مرقع خوشنويسي، قلمدان، تابلوفرش و كتاب چاپ سنگي در اين مجموعه حفظ و نگهداري مي‌شوند. احداث اين موزه در سال ۱۳۷۹ به نام اميرالمومنين(ع) آغاز شد و ساخت آن در سال ۱۳۸۱ به پايان رسيد.