رييس مجلس شوراي اسلامي:

بايد باور كنيم كه ورزش يك صنعت هم است

۱۴۰۳/۰۶/۲۹ - ۰۰:۳۶:۴۶
|
کد خبر: ۳۲۱۰۰۷

رييس مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: ورزش حتماً بدون شك يك پديده اجتماعي و يك اوقات فراغت غني شده براي عموم جوانان و مردم است ولي ما مسوولان و سياست‌گذاران بايد باور كنيم كه ورزش يك صنعت هم است.

رييس مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: ورزش حتماً بدون شك يك پديده اجتماعي و يك اوقات فراغت غني شده براي عموم جوانان و مردم است ولي ما مسوولان و سياست‌گذاران بايد باور كنيم كه ورزش يك صنعت هم است.
محمدباقر قاليباف رييس مجلس شوراي اسلامي صبح چهارشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ در مراسم تجليل از مدال آوران المپيك ۲۰۲۴ پاريس و قهرمانان مسابقات نوجوانان و جوانان جهان كه در فدراسيون كشتي برگزار شد، با گراميداشت هفته وحدت گفت: به همه پهلوانان كشتي خدا قوت مي‌گويم؛ در ايام برگزاري المپيك تا كشتي گيران روي تشك نرفتند مردم دمق بودند و اين مدال‌آوران و كشتي‌گيران بودند كه شادي و نشاط را به ارمغان آوردند.
وي افزود: ورزش حتماً بدون شك يك پديده اجتماعي و يك اوقات فراغت غني شده براي عموم جوانان و مردم ما است ولي ما مسوولان و سياست‌گذاران بايد باور كنيم كه ورزش يك صنعت هم است؛ بايد باور كنيم كه امروز در دنيا وقتي از پيشرفت حرف زده مي‌شود، يكي از شاخص‌ها و نمادهاي آن حضور در عرصه‌هاي بين‌المللي و ميزان موفقيت كشورها در اين عرصه است و امروز تجربه و علم اين را ثابت كرده است.
رييس مجلس شوراي اسلامي عنوان كرد: در پديده‌هاي اجتماعي اگر ما ۲ الي ۳ درصد از هزينه‌اي را كه بعداً در آسيب‌هاي اجتماعي صرف مي‌كنيم و جبران خسارت نمي‌شود، در حوزه پيشگيري، اوقات فراغت حوزه ورزش به ويژه ورزش‌هاي بومي، فرهنگي و سنتي خودمان انحام دهيم، بي‌شك اثرگذار است.
قاليباف با بيان اينكه «درك اينكه ورزش از يك سو صنعتي براي پيشرفت بوده و از سوي ديگر پديده اجتماعي و فرهنگي است كه البته برعهده ورزشكاران نبوده بلكه برعهده مسوولان كشور است»، اظهار كرد: بايد فهم و درك درستي نسبت به اين موضوعات داشته باشيم؛ ما از فرهنگ جبهه و جنگ آموختيم تفاوت ميان فرهنگ «بيا» و «برو» كجاست؛ آن زمان فرماندهان گام نخست را بر مي‌داشتند و سپس رزمندگان را فرا مي‌خواندند لذا من و امثال من حق نداريم پشت تريبون‌ها از اين مسائل سخن بگوييم اما خروجي كارنامه‌مان غير از اين باشد كه قطعاً در اين صورت سخني گزاف خواهد بود و خير و بركت ندارد و تأثيرگذار نخواهد بود و با مكتب و فرهنگ انقلاب و شهدا و جوانمردي و مردمي در كشور ما سازگاري ندارد.
منع به كارگيري بازنشستگان در ساير حوزه‌ها قطعا صحيح است اما در اين بخش بايد استثنا قائل شد و در كميسيون فرهنگي به آن بپردازيم كه يكي از نقطه‌هاي درست و دقيق در حوزه سياست‌گذاري بوده و لازمه توجه است. وي ادامه داد: از زماني كه از سپاه پاسداران انقلاب اسلامي بيرون آمده و توفيق خدمت در نيروي انتظامي را پيدا كردم، ورزش را در اين نيرو كليد زدم كه برخي انتقاد كردند و گفتند كه شما به دنبال پرداخت حقوق نيروهاي‌تان باشيد و نمي‌خواهد به دنبال راه‌اندازي باشگاه پاس باشيد، اما ما همه اينها را با هم پيش برديم.
رييس مجلس با اشاره به سپري شدن دوران خدمت سربازي عليرضا دبير در باشگاه پاس و آغاز دوران قهرماني او از اين زمان، گفت: برخي به ما مي‌گفتند فوتبال مانند پينگ پنگ و كشتي نيست اما تلاشي كه صورت گرفت، باعث شد تيم پاس همان سال قهرمان ليگ برتر شود و به مسابقات آسيايي برود، صاحب باشگاه شود و بيش از ۱۷ تا ۱۸ رشته مهم در آن ايجاد شود و همه اين تحولات را ديدند؛ مشابه اين تحولات را در زمان حضورم در شهرداري تهران داشتيم؛ آن زمان معتقد بوديم شرايط بايد به گونه‌اي باشد كه وقتي فرزندان ما در جنوب و مركز شهر از منزل كوچك خود درآمدند، بتوانند وارد يك زمين چمن شده و بازي كنند كه پولي هم براي آن ندهند و آرزو به دل نمانند. 
قاليباف با تاكيد بر اينكه باور همه ما بر اين است كه ورزش، زمين چمن، سالن و حتي اقدامات فرهنگي همچون سراهاي محله با تفكر مسجدي شكل گرفت كه اگر بر اين اساس نباشد دير يا زود دچار آسيب خواهيم شد، عنوان كرد: از آقاي دبير تشكر مي‌كنم كه فرهنگ ملي و پرچم عزيز ما، اسلاميت و ديني بودن ما و همچنين فرهنگ شهداي ما را با افتخار سر دست مي‌گيرد و علي‌رغم اينكه موج‌ها و فراز و نشيب‌هايي وجود دارد اما از مسير منحرف نمي‌شود.