انرژي‌هاي   تجديدپذير كمك  حال   ناترازي   برق!
«تعادل» گزارش مي‌دهد

انرژي‌هاي تجديدپذير كمك حال ناترازي برق!

۱۴۰۳/۰۶/۲۹ - ۰۰:۴۶:۴۸
|
کد خبر: ۳۲۱۰۱۳

يكي از روش‌هاي مطمئن و پايدار افزايش ظرفيت توليد برق كشور انرژي‌هاي تجديد پذير و به ويژه انرژي خورشيدي است كه به گفته اين كارشناسان اين روش با  اهتمام جدي در كشور  بايد دنبال  شود.

گلناز پرتوي مهر|
يكي از روش‌هاي مطمئن و پايدار افزايش ظرفيت توليد برق كشور انرژي‌هاي تجديد پذير و به ويژه انرژي خورشيدي است كه به گفته اين كارشناسان اين روش با  اهتمام جدي در كشور  بايد دنبال  شود.
عباس علي‌آبادي، وزير نيرو با اشاره به اينكه آب و برق دو كالاي حياتي و ارزشمند است، اظهار كرد: در حال حاضر صنعت برق كشور با ناترازي بالايي مواجه است و شايد ناشي از آن است كه قدر اين كالاي استراتژيك را نمي‌دانيم. وي با بيان اينكه قيمت ناچيز آب و برق موجب شده است كه ارزش واقعي اين دو كالاي بسيار مهم در كشور چندان محسوس نباشد، افزود: واقعيت اين است كه براي توليد و تامين برق و آب مورد نياز بخش‌هاي مختلف، تلاش‌هاي  پر هزينه‌اي  انجام  مي‌شود.
وزير نيرو با اشاره به روش‌هايي كه براي توليد برق وجود دارد، گفت: يكي از روش‌هاي توليد برق روش فسيلي بوده كه تاكنون مورد استفاده قرار گرفته است اما بايد به دنبال ايجاد روش‌هاي نوين توليد برق براي پايداري آن باشيم و يكي از روش‌هاي مطمئن و پايدار افزايش ظرفيت توليد برق كشور انرژي‌هاي تجديدپذير و به ويژه انرژي خورشيدي است كه بايد اين روش با اهتمام جدي در كشور دنبال شود. وي با تاكيد بر مصرف بهينه و افزايش بهره وري انرژي در كشور گفت: افزايش توان توليد كشور با هدف صادرات برق به  خارج  از كشور و خلق ثروت  از راهبردهاي  مهم  وزارت نيرو است.
در همين زمينه محمد موسوي، كارشناس حوزه انرژي، در گفت‌وگو با«تعادل» اظهار كرد: انرژي‌هاي تجديدپذير نقش مهمي در تأمين انرژي پاك و پايدار براي كشورها ايفا مي‌كنند و در سال‌هاي اخير به يكي از موضوعات كليدي در سياستگذاري‌هاي انرژي بسياري از كشورها تبديل شده‌اند. در ايران نيز به دليل وفور منابع طبيعي مانند انرژي خورشيدي، بادي، و زمين‌گرمايي، توسعه و استفاده از اين نوع انرژي‌ها از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. 
وي تصريح كرد: ايران به عنوان يكي از بزرگ‌ترين توليدكنندگان نفت و گاز در جهان، به‌شدت به سوخت‌هاي فسيلي وابسته است. با اين حال، محدوديت‌هاي زيست‌محيطي و اقتصادي مرتبط با سوخت‌هاي فسيلي، ايران را به سمت تنوع‌بخشي به منابع انرژي و استفاده از منابع تجديدپذير سوق داده است. توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير به كاهش اين وابستگي و افزايش پايداري انرژي كشور كمك مي‌كند.
وي عنوان كرد: يكي از مزاياي مهم انرژي‌هاي تجديدپذير، كاهش آلودگي‌هاي زيست‌محيطي است. استفاده از منابعي مانند انرژي خورشيدي و بادي، به كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي و آلودگي هوا كمك مي‌كند. اين امر در كاهش تغييرات اقليمي و بهبود كيفيت  زندگي  افراد  موثر است.
وي با اشاره به اينكه، اتكا به يك منبع انرژي واحد، آسيب‌پذيري اقتصادي و امنيتي را افزايش مي‌دهد، گفت: با توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير، ايران مي‌تواند سبد انرژي خود را متنوع‌تر كند و در مقابل نوسانات بازار جهاني انرژي و تغييرات سياسي و اقتصادي مقاوم‌تر شود. وي بيان كرد: صنعت انرژي‌هاي تجديدپذير مي‌تواند فرصت‌هاي شغلي بسياري در زمينه‌هاي مختلف از جمله توليد، نصب، تعمير و نگهداري تجهيزات انرژي‌هاي تجديدپذير ايجاد كند. اين امر به توسعه اقتصادي و كاهش نرخ بيكاري در كشور كمك مي‌كند. 
موسوي گفت: استفاده از منابع تجديدپذير داخلي، مانند انرژي خورشيدي و بادي، وابستگي كشور به واردات انرژي را كاهش مي‌دهد و امنيت انرژي كشور را تقويت مي‌كند. 
اين منابع در دسترس و بي‌پايان هستند و در صورت بهره‌برداري صحيح، مي‌توانند نيازهاي انرژي كشور را به‌ طور  پايدار تأمين  كنند.
وي خاطرنشان كرد: ايران با داشتن مناطق گسترده‌اي كه از تابش خورشيد بسيار خوبي برخوردارند (به خصوص در نواحي مركزي و جنوب كشور) و همچنين داشتن مناطق مناسب براي انرژي بادي (مانند سواحل درياي خزر و مناطق شمال‌غربي و شرقي كشور)، ظرفيت بالايي براي توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير دارد. وي بيان كرد: اگرچه هزينه اوليه راه‌اندازي نيروگاه‌هاي تجديدپذير ممكن است بالا باشد، اما در بلندمدت هزينه‌هاي عملياتي و نگهداري كمتري نسبت به نيروگاه‌هاي فسيلي دارند. اين موضوع مي‌تواند در بلندمدت به كاهش هزينه‌هاي توليد انرژي كمك كند.
وي عنوان كرد: با توجه به تعهدات بين‌المللي ايران در زمينه كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي، توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير نقش مهمي در دستيابي به اهداف زيست‌محيطي و مشاركت در كاهش تغييرات اقليمي ايفا مي‌كند. 
وي در پايان گفت: در نهايت، انرژي‌هاي تجديدپذير براي كشور ايران يك فرصت بزرگ به منظور توسعه پايدار و اقتصادي است كه مي‌تواند نه تنها به كاهش وابستگي به منابع فسيلي كمك كند، بلكه محيط‌زيست و اقتصاد كشور را نيز در مسير بهتري قرار  بدهد.