ناترازي ۲۶۰ ميليون مترمكعبي گاز در كشور

۱۴۰۳/۰۶/۲۹ - ۰۰:۵۲:۲۰
|
کد خبر: ۳۲۱۰۱۶

مديرعامل شركت ملي گاز گفت: درحال حاضر به‌طور متوسط ۲۶۰ ميليون مترمكعب در روز ناترازي گاز وجود دارد اما اين بدان معنا نيست كه وزارت نفت اقداماتي انجام نداده است، تدابير خوبي در اين حوزه در نظر گرفته شده و اميدواريم زمستان امسال آمادگي كامل داشته باشيم. به‌گزارش ايسنا، سعيد توكلي، در جمع خبرنگاران، در خصوص توافق با تركمنستان، اظهار كرد: هر اتفاقي كه قرار باشد بيفتد براي اجرايي شدن قرارداد نياز به زمان‌بندي دارد اما در اين رابطه فكر شده اقدامات خوبي از قبل انجام شده و اميدواريم عملياتي شود. وي درباره قرارداد گازي با روسيه، گفت: تفاهم‌نامه خوبي منعقد شده بود و اميدواريم بتوانيم آن را به نتيجه عملياتي برسانيم، يكي از مهم‌ترين و استراتژيك‌ترين قراردادها در بحث گاز همين قرارداد است كه بتوانيم هاب انرژي شويم. مديرعامل شركت ملي گاز در بحث صادرات گاز تنها شركت ملي گاز ايران تصميم‌گيرنده نيست، اين شركت علاقه‌مند است بخش زيادي از گاز طبيعي كشور را به ارزش افزوده تبديل كند اما اين‌ موضوع به بسياري عوامل بستگي دارد، گفت: اكنون ايران همه تعهدهاي خود را به‌رغم محدوديت‌ها به‌ويژه در بحث خانگي انجام مي‌دهد. توكلي درباره تحويل گاز به نيروگاه‌هاي كشور نيز گفت: امسال ميزان گاز تحويلي به نيروگاه‌ها بي‌نظير بود، بحث سبد انرژي بايد مطرح شود، در زمستان حتما ميزان مصرف افزايش مي‌يابد طبيعتا بزرگ‌ترين دغدغه وزارت نفت تامين گاز خانگي است، لذا نيروگاه‌ها بايد آمادگي اين را داشته باشند تا در جاهايي كه تعريف مي‌شود از سوخت دوم استفاده كنند. وي در واكنش به انتشار خبرهايي درباره بدهي گازي عراق به ايران گفت: عراق يكي از مشتري‌هاي خوب ماست كه پولش را به‌موقع ‌و نقد پرداخت مي‌كند و اكنون هيچ بدهي وجود ندارد.

مشكل ناترازي در حوزه آب و برق با حضور وزير نيرو بررسي شد

سخنگوي كميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي، جزييات جلسه اين كميسيون با وزير نيرو درباره بحران آب و برق را تشريح كرد.
به گزارش مهر، علي كشوري، در تشريح جلسه كميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي، اظهار كرد: جلسه اول اين كميسيون درباره افزايش كيفيت نان و كاهش ضايعات نان بود و در اين جلسه بحث شد كه ما براي افزايش كيفيت نان تاكنون چه اقداماتي انجام داده و چه پيشرفت‌هايي داشته‌ايم. همچنين عملكرد دستگاه‌ها درباره زنجيره ارزش نان مورد بررسي قرار گرفت. وي ادامه داد: اين جلسه با حضور نمايندگاني از وزارت بهداشت و درمان و همچنين سازمان استاندارد و وزارت جهاد كشاورزي برگزار شد و آنان توضيحاتي درباره بحث كيفيت نان و راهكارهاي كاهش ضايعات نان مطرح كردند. سخنگوي كميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي بيان كرد: همچنين مباحثي درباره كيفيت آرد مطرح و قرار شد تا يك ماه آينده دستگاه‌هاي ذي‌ربط گزارشي درباره فرآيند نم‌زني گندم به ما ارائه بدهند. همچنين قرار بر اين شد كه تا آن زمان روال به گونه‌اي پيش رود كه ديگر آردي را نداشته باشيم كه سبوس‌‌گيري آن بالاي ۱۲ درصد باشد و آرد بايد زير ۱۲ درصد سبوس‌‌گيري شود. مقرر شد تمام اين موارد در يك ماه آينده محقق شود و دستگاه‌ها مكلف هستند گزارش آن را به كميسيون اصل نود مجلس ارائه بدهند. همچنين مقرر شد كه تعيين نرخ نان بر اساس سبوس‌گيري مشخص شود. وي در ادامه با اشاره به جلسه اين كميسيون با وزير نيرو و معاونان وي، اظهار كرد: در اين جلسه پيرامون بحث بحران آب و بحران مديريت آب‌هاي كشور بحث و تبادل نظر شد. كارگروه بازرسي كميسيون اصل ۹۰ گزارشي را ارائه كرد؛ در واقع ما در كميسيون يك كارگروه بازرسي داريم كه در خود وزارت نيرو مستقر هستند و درباره بحران آب كشور گزارش جامعي را تهيه كردند كه بخشي از اين گزارش مربوط به بحران در مديريت آب‌هاي سطحي بود و بخش ديگري از گزارش درباره آسيب‌شناسي عملكرد وزارت نيرو در بخش آب‌هاي زيرزميني بود كه گزارشي را به صورت كامل ارائه كردند.
كشوري گفت: همچنين درباره علت عدم اختصاص درآمد ماده ۱۶ قانون جهش توليد دانش بنيان در جهت حمايت از صنعت برق كشور هم بررسي شد و علي آبادي، وزير نيرو نيز بر اساس مباحثي كه كارشناسان ارايه دادند به مواردي اشاره كرد كه شايد اهم آن موارد اين است كه ما در حوزه مديريت آب‌هاي سطحي و آب‌هاي زيرزميني دچار مشكل هستيم.
وي ادامه داد: حتي اگر ما آمايش سرزميني را هم بخواهيم انجام بدهيم، در نقاطي كه بارش‌هاي بيشتري مانند استان‌هاي شمالي كشور داريم نيز دچار بحران آب هستيم و ما ناترازي را در حوزه آب و برق در استان‌هاي شمالي هم به صورت جدي شاهد هستيم. البته در استان‌هايي كه كمبود بارش دارند، اين ناترازي بيشتر ديده مي‌شود. بنابراين قرار شد جلسات وزارت نيرو و كميسيون اصل نود به صورت مستمر در آينده برقرار شود تا به يك راهكار مناسبي در جهت مديريت بحران آب و مديريت آب‌هاي سطحي و آب‌هاي زيرزميني كشور و مشكل ناترازي در حوزه آب و برق برسيم.