ضرب‌الاجل يك‌ماهه دولت در بخش بهينه‌سازي مصرف انرژي

۱۴۰۳/۰۶/۲۹ - ۰۰:۵۷:۱۸
|
کد خبر: ۳۲۱۰۱۸

اگرچه آغاز برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه از ابتداي سال جاري ديده شده، اما با توجه به ابلاغ برنامه هفتم در تيرماه، دولت چهاردهم حداكثر تا پيش از آبان وقت دارد كه اساسنامه  «سازمان  ‌بهينه‌سازي  و  مديريت    راهبردي انرژي» را به تأييد هيات  وزيران  برساند.

اگرچه آغاز برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه از ابتداي سال جاري ديده شده، اما با توجه به ابلاغ برنامه هفتم در تيرماه، دولت چهاردهم حداكثر تا پيش از آبان وقت دارد كه اساسنامه  «سازمان  ‌بهينه‌سازي  و  مديريت    راهبردي انرژي» را به تأييد هيات  وزيران  برساند.
به گزارش تسنيم، در برنامه هفتم توسعه تكليفي براي دولت مشخص شده تا از سال‌ها موازي‌كاري و انجام اقدامات بي‌نتيجه در زمينه بهينه‌سازي مصرف انرژي جلوگيري به‌عمل‌آيد و تمام ظرفيت‌هاي  بهينه‌سازي ذيل  يك سازمان  فراوزارتخانه‌اي گر دهم آيد.
در متن قانون برنامه هفتم توسعه در اين زمينه آمده: «دولت مكلف است به‌منظور ايجاد هماهنگي فرابخشي و مديريت كلان و متمركز در حوزه بهينه‌سازي مصرف انرژي، مديريت بهينه ناترازي انرژي در بخش‌هاي مختلف با رعايت ملاحظات كاهش شدت انرژي و پيگيري اجراي طرح‌هاي بهينه‌سازي انرژي در بخش‌هاي عرضه و مصرف انرژي و تعيين ميزان و نحوه تخصيص كليه يارانه‌هاي انرژي در هر بخش با اجراي كامل قانون هدفمندكردن يارانه‌ها، «سازمان ‌بهينه‌سازي و مديريت راهبردي انرژي» را زيرنظر رييس‌جمهور منوط به موافقت وي از تجميع و ادغام ‌ظرفيت‌هاي سازماني موجود در شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت، سازمان انرژي‌هاي تجديدپذير و بهره‌وري انرژي برق (ساتبا) و ستاد مديريت حمل‌و‌نقل و سوخت تأسيس نمايد و اساسنامه آن را ظرف سه‌‌ماه به‌تصويب ‌هيات وزيران برساند.»اگرچه آغاز برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه از ابتداي سال جاري ديده شده، اما با توجه به ابلاغ برنامه هفتم در تيرماه، دولت چهاردهم حداكثر تا پيش از آبان وقت دارد كه اساسنامه «سازمان ‌بهينه‌سازي و مديريت راهبردي انرژي» را به تأييد هيات وزيران رسانده و اين سازمان را تشكيل بدهد. سازمان‌هايي كه سال‌ها با بودجه بيت‌المال فعاليت كردند و خروجي مشخصي در زمينه بهينه‌سازي مصرف انرژي نداشتند، از جمله «شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت» و «ستاد مديريت حمل‌و نقل و سوخت»، قرار است ادغام شده و تشكيل يك سازمان منسجم بدهند تا بهانه‌تراشي‌ها در بخش علل عدم بهينه‌سازي مصرف انرژي در ايران پايان يابد. عمده بهانه اين سازمان‌ها در عدم موفقيت، فراوزارتخانه‌اي نبودن بوده، و تشكيل يك سازمان فراوزارتخانه‌اي ذيل نظر رييس‌جمهوري با اختيارات بيشتر و با قابليت مديريت متمركز در حوزه بهينه‌سازي مصرف انرژي، مي‌تواند نقطه عطفي در حل مشكل ناترازي‌هاي انرژي در ايران  باشد.
درحال حاضر شدت مصرف انرژي در ايران بسيار بالا و بيش از 2 برابر ميانگين جهاني است و براي توليد و خدمات بيش از 2 برابر جهان انرژي مصرف مي‌كنيم. در ناترازي برق، گاز و بنزين، رد پاي عدم بهينه‌سازي مصرف ديده مي‌شود و جداي از چالش‌هاي بخش توليد، اگر فقط در بخش مصرف، بهينه‌سازي صورت گيرد، ناترازي‌هاي فعلي برطرف خواهد شد و با رشد بخش توليد، مي‌توانيم حضور ايران در بازارهاي منطقه‌اي و جهاني انرژي را تقويت كنيم.