توسعه زيرساخت‌هاي هواشناسي كشور نيازمند ۵ همت اعتبار

۱۴۰۳/۰۶/۲۹ - ۰۱:۱۳:۵۱
|
کد خبر: ۳۲۱۰۲۵

معاون توسعه مديريت و منابع سازمان هواشناسي كشور، گفت: توسعه زيرساخت‌هاي هواشناسي نيازمند تخصيص اعتباري معادل پنج هزار ميليارد تومان (پنج همت) در پنج سال است. به گزارش ايرنا، محمد ناصر هاشمي اظهاركرد: براي ارتقاي شبكه ديدباني سازمان هواشناسي بايد يك جهش اعتباري قابل‌ملاحظه در بودجه سازمان رخ دهد تا كمبودها جبران شود.
او افزود: با وجود همه محدوديت‌ها در چند سال اخير، پيشرفت‌هاي چشمگيري در سازمان رخ داده كه يكي از آنها خريداري و نصب دهمين رادار هواشناسي كشور است كه پس از ۱۵ سال از نصب نهمين رادار محقق شد. معاون توسعه مديريت و منابع سازمان هواشناسي كشور ادامه ‌داد: برخي تجهيزات اين سازمان نظير رادار هواشناسي به دليل كاربردهاي دوگانه‌اي كه دارند، تحت تحريم هستند و تامين آنها بسيار دشوار است.

بارش باران و رعد و برق  در ۱۵ استان

سازمان هواشناسي در اطلاعيه‌اي اعلام‌كرد: تا شنبه هفته آينده براي استان‌هاي آذربايجان غربي، آذربايجان شرقي، اردبيل، گلستان، گيلان، مازندران، دامنه و ارتفاعات در استان‌هاي زنجان، قزوين، البرز، تهران، سمنان و برخي نقاط خراسان شمالي، افزايش ابر، بارندگي، رعد و برق، وزش باد شديد موقت و در برخي نقاط گردوخاك پيش‌بيني مي‌شود. به گزارش ايرنا از سازمان هواشناسي، امروز پنجشنبه در برخي نقاط خراسان رضوي و خراسان جنوبي در ساعات بعد از ظهر و اوايل شب افزايش ابر، رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شديد موقت و گردوخاك پيش بيني مي‌شود.
روز يكشنبه در شمال استان‌هاي آذربايجان غربي وآذربايجان شرقي، اردبيل و گيلان، گاهي افزايش ابر، بارش باران، رعد و برق و وزش باد شديد موقت رخ مي‌دهد. امروز در نوار شرقي، غرب و جنوب غرب، بخش‌هايي از مركز و استان‌هاي واقع در دامنه‌هاي جنوبي البرز و جمعه تا يكشنبه در نوار شرقي و برخي مناطق غرب در برخي ساعات وزش باد شديد و گردوخاك پيش بيني مي‌شود.

۶ مسير آزادراهي تا پايان سال تكميل مي‌شود

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌هاي شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل كشور، گفت: ۶ مسير آزادراهي به طول ۱۴۵ كيلومتر با اعتبار ۳ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان تا پايان امسال به‌بهره‌برداري مي‌رسد.
به گزارش مهر، محمود ملازينل افزود: آزادراه تبريز-مرند به طول ۲۴ كيلومتر، آزادراه مراغه-هشترود به طول ۲۹ كيلومتر، كنارگذر شمالي اراك به طول ۲۵ كيلومتر، كنارگذر شمالي كرج به طول ۱۹ كيلومتر، آزادراه گرمسار-سمنان به طول ۳۶ كيلومتر و آزادراه كنارگذر غربي قم به طول ۱۲ كيلومتر در صورت تأمين اعتبار موردنياز سال جاري تكميل مي‌شود.
او سهم دولت براي تكميل اين پروژه‌ها را ۳ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان و اعتبار موردنياز بخش خصوصي را نيز ۳ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: با توجه به پيشرفت فيزيكي بالاي اين مسيرها، تاكنون ۲ هزار و ۳۰۰ ميليارد تومان اعتبار از سوي سازمان برنامه و بودجه كشور براي تكميل اين پروژه‌ها در كوتاه‌ترين زمان ممكن تخصيص يافته است كه در صورت تأمين اعتبار در زمان مناسب، پيش از آغاز سرما و تغييرات جوي تا پايان سال تكميل خواهند شد.
معاون ساخت و توسعه آزادراه‌هاي شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل كشور مشاركت بخش خصوصي در تكميل شبكه آزادراهي كشور را بسيار ارزشمند دانست و ادامه داد: شركت ساخت و توسعه به دنبال استفاده از ظرفيت‌هاي جديد براي جذب مشاركت بخش خصوصي در توسعه شبكه آزادراهي كشور است كه يكي از اين مشوق‌ها استفاده از ظرفيت زمين‌هاي اطراف پروژه در كنار اخذ عوارض است كه پيگير هستيم در مصوبه ساخت آزادراه پرديس-هراز لحاظ شود.