انتقاد از تعرفه بالاي صادرات به تركيه
رييس اتاق ايران در ديدار با يك مقام تركي مطرح كرد

انتقاد از تعرفه بالاي صادرات به تركيه

۱۴۰۳/۰۶/۲۹ - ۰۱:۲۸:۰۱
|
کد خبر: ۳۲۱۰۳۱

در نشست بين رييس اتاق ايران با مديركل ايران و عراق وزارت امور خارجه تركيه بر لزوم سرمايه‌گذاري مشترك در كنار تقويت تجارت دوجانبه، تأكيد شد. در ديدار مديركل ايران و عراق وزارت امور خارجه تركيه با رييس اتاق ايران ضمن توجه به گسترش همكاري‌ها و سرمايه‌گذاري مشترك در كنار تجارت بر ايجاد شرايط پيش‌بيني‌پذيري اقتصادي براي ورود سرمايه‌گذاران به بازار ايران، تأكيد شد. صمد حسن‌زاده، رييس اتاق ايران با تاكيد بر اينكه حجم مناسبات ميان ايران و تركيه نامناسب است و بايد تقويت شود، گفت: سفارتخانه‌هاي دو كشور به همت اتاق‌هاي بازرگاني بايد تلاش كنند و با برنامه‌ريزي، سطح روابط را افزايش دهند. او خاطرنشان كرد: با وجود فشارها و محدوديت‌هاي ناشي از تحريم‌ها، هم در داخل و هم در رابطه با كشورهايي مانند تركيه سعي كرديم راه را براي تقويت مناسبات در همه حوزه‌ها حفظ كنيم. به ويژه در دولت چهاردهم كه تلاش شده با رويكرد برقراري روابط تجاري و اجتماعي با همه كشورها حركت شود. حسن‌زاده بر اساس ظرفيت‌هاي موجود در ايران و تركيه، تصريح كرد: با تكيه بر توانمندي‌هايي كه در هر دو كشور وجود دارد، مي‌توانيم با همكاري در مسير بهبود رفاه مردم خود قدم‌برداريم. امروز در منطقه آذربايجان ايران به ويژه منطقه آزاد ارس، سرمايه‌گذاران تركيه ورود كردند و از طرف دولت ايران محترم هستند. از طرفي شرايط به گونه‌اي است كه سرمايه‌گذاران تركيه مي‌توانند به صورت مشترك در اجراي پروژه‌هاي حوزه‌هاي پتروشيمي، نفت و صنايع غذايي ايران حضور پيدا كنند. او با بيان اينكه حمايت‌هاي لازم از سرمايه‌گذاران خارجي از طرف دولت ايران تعريف شده است، صنايع مس، فولاد، دارو و … را براي اين منظور مناسب ارزيابي كرد و گفت: در همين رابطه با همكاري دولت قرار شده ۱۰ پروژه بزرگ در زمينه‌هاي مختلف را در نظر بگيريم و براي اجراي آنها از سرمايه‌گذاران خارجي بهره ببريم. در حال حاضر تعدادي از كشورهاي اروپايي آمادگي خود را براي مشاركت در اين پروژه‌ها اعلام كردند چون مي‌دانند كه در آينده نزديك فشارهاي تحريم كاهش خواهد يافت. رييس اتاق ايران اعتقاد دارد تركيه به دليل موقعيت جغرافيايي كه دارد مي‌تواند مسير خوبي براي ارتباط بين ايران و اروپا باشد و از طرفي حضور هيات‌هاي تجاري از تركيه در ايران را موثر مي‌دانيم تا تجار، صنعت‌گران و فعالان اقتصادي تركيه از نزديك با ظرفيت‌هاي ايران آشنا شوند. 
حسن‌زاده اعمال برخي تعرفه‌ها براي واردات تعدادي از كالاهاي ايراني به تركيه و اين رفتار تبعيض‌آميز را مورد انتقاد قرار داد و خواستار تجديدنظر درباره اين سياست شد. عليرضا گوناي، مديركل ايران و عراق وزارت امور خارجه تركيه، سطح روابط ايران و تركيه را با ديگر كشورها متفاوت ارزيابي كرد و گفت: نوع ارتباط ايران و تركيه با ارتباطي كه بين تركيه با ساير كشورها وجود دارد، متفاوت است. هرچند سطح مناسبات با نقطه ايده‌آل فاصله زيادي دارد كه ناشي از موضوعات خارجي است. اميدواريم با استقرار دولت جديد در ايران اين فاصله، كاهش يابد. او تصريح كرد: ايران از نظر معدن و ذخاير زيرزميني غني است؛ اما مهم‌ترين پتانسيل ايران، منابع انساني آن است و اگر فشارهاي خارجي از روي اين كشور برداشته شود، شاهد جهش اقتصادي در ايران هستيم. در حال حاضر ۲.۵ تا ۳ ميليون گردشگر از ايران به تركيه سفر مي‌كنند و برخي در تركيه براي زندگي، مسكن مي‌خرند ولي حجم تجارت بين دو كشور رقم رضايت‌بخشي نيست. 
گوناي اظهار كرد: بايد خود را براي دوراني كه تحريم‌ها عليه ايران برداشته مي‌شوند، آماده كنيم؛ اما پيش از اين بايد كريدورهاي حمل‌ونقل را متنوع كرده و مرزهاي بين دو كشور را به درگاهي براي تجارت تبديل كنيم و از ظرفيت همسايگي بيشترين بهره را ببريم. به باور مديركل ايران و عراق وزارت امور خارجه تركيه، همكاري موثر ايران و تركيه نتيجه فوق‌العاده‌اي خواهد داشت هرچند نبايد به روابط بين دو كشور تنها از منظر تجاري ببينيم. در اين بين بايد روي سرمايه‌گذاري مشترك متمركز شويم. او خاطرنشان كرد: اگر شرايط پيش‌بيني‌پذيري ايجاد شود، سرمايه‌گذاران تركيه وارد بازار ايران مي‌شوند كه با خود اشتغال‌زايي به دنبال دارند و براي هر دو طرف منفعت خواهد داشت. متأسفانه سرمايه‌گذاران تركيه در ايران با چالش‌هايي مواجه هستند و اميدواريم اتاق ايران به عنوان مهم‌ترين بازيگر در عرصه تجارت ايران، نقش سازنده‌اي ايفا كند. حجابي كرلانقيچ، سفير تركيه در تهران نقش سفارت را تسهيل‌گر روابط بين دو كشور عنوان كرد و گفت: چشم‌انداز اين سفارت‌خانه تقويت روابط تجاري به عنوان يكي از اولويت‌هاي تعريف شده است و اميدواريم در اين حوزه موفق عمل كنيم.