ساعت  شني انتظارات  پرستاران  به  حركت  درآمده
هشدار رييس كل سازمان نظام پرستاري به دولت و مجلس

ساعت شني انتظارات پرستاران به حركت درآمده

۱۴۰۳/۰۶/۲۹ - ۰۱:۴۰:۱۲
|
کد خبر: ۳۲۱۰۳۸

حفظ حقوق بيماران اولويت پرستاران است

گلي ماندگار|
اعتراضات پرستاران به نوعي با روي كار آمدن دولت چهاردهم همزمان شد. اينكه كارد به استخوان كادر درمان رسيده و بدون توجه به جابه‌جايي دولت و تنها براي اينكه بتوانند صداي‌شان را به گوش مسوولان برسانند باعث شد تا اين قشر به هزار گناه ناكرده هم متهم شوند اما شايد اين اولين‌باري بود كه صداي اعتراض‌شان شنيده شد. بحران ترك كار و مهاجرت و ... در بين كادر درمان به خصوص پرستاران باعث شده تا وضعيت ارائه خدمات درماني به خصوص در بيمارستان‌هاي دولتي هيچگاه مطلوب بيماران و دريافت‌كنندگان اين خدمات نباشد. بسياري از پرستاران هم در روزهايي كه اعتراض كرده بودند به اين مساله اشاره مي‌كردند كه نگران جان و سلامتي بيماران هستند. چرا كه كمبود نيروي پرستار از يك سو و از سوي ديگر ساعت‌هاي كار زياد و خستگي آنها بيش از هر چيز بر كيفيت خدماتي كه به بيماران ارائه مي‌دهند تاثير مي‌گذارد و چه بسا ممكن است به قيمت جان آنها تمام شود.  آخرين آمار از مهاجرت سالانه دو هزار و 500 پرستار از كشور خبر مي‌دهد؛ مساله‌اي كه كمبود نيروي انساني در بيمارستان‌ها و به خصوص بيمارستان‌هاي دولتي را به بحران تبديل كرده است. از همين روست كه مديران بيمارستان‌ها براي جبران كمبود نيروي پرستار به راه‌هاي غيرقانوني تامين نيرو يعني وادار كردن پرستاران به گذراندن اضافه‌كاري اجباري روي آورده‌اند. حال آنكه اين مساله بارها در ديوان عدالت اداري تحت بررسي قرار گرفته و  بر غيرقانوني  بودن آن  تاكيد شده  است.

     ساعت  شني  انتظار   پرستاران
 به  حركت  درآمده   است 
اما وقتي اعتراض پرستاران به اوج خود رسيد مسوولان وزارت بهداشت و درمان به پرستاران اين قول را دادند كه تا فرارسيدن روز پرستار تمامي مطالبات آنها اعم از اجراي قانون تعرفه‌گذاري خدمات پرستاري، حذف اضافه‌كار اجباري و ... را اجرايي خواهند كرد. به همين دليل بود كه روز گذشته رييس كل سازمان نظام پرستاري در همايش مترون‌ها و مديران ارشد پرستاري يك بار ديگر قولي را كه مجلس و دولت به پرستاران داده بودند يادآوري كرد.
دكتر احمد نجاتيان در اين همايش گفت: پرستاران تا روز پرستار يعني يك ماه و نيم ديگر به مسوولان دولت و مجلس فرصت داده‌اند پاسخي قانع‌كننده به مطالبات قانوني و برحق آنها داده شود، ساعت شني انتظار پرستاران به حركت درآمده است و اگر مسوولان اقدامي نكنند، اتفاقات ناخوشايندي خواهد افتاد. او افزود: يكي از اتفاقات خوبي كه در دولت چهاردهم رخ داد حضور آقاي دكتر پزشكيان است كه سابقه طولاني در مديريت حوزه سلامت در وزارت بهداشت، مجلس و دانشگاه‌هاي علوم پزشكي داشته‌اند و اكنون سكاندار دولت هستند و آقاي دكتر ظفرقندي نيز سكان وزارت بهداشت را در اختيار گرفته‌اند و اين فرصت بي‌نظيري است كه براي جامعه سلامت و پرستاري ايجاد شده است. رييس كل سازمان نظام پرستاري خاطرنشان كرد: قطعا سازمان نظام پرستاري وظيفه خود مي‌داند كه از دولت، وزارت بهداشت در جهت منافع عمومي كشور و مردم حمايت كند و قطعا ما از برنامه‌هاي دولت حمايت خواهيم كرد اما اين حمايت بي‌قيد و شرط نيست بلكه در مواقعي كه احساس كنيم حقوق سلامتي مردم پايمال مي‌شود و كاركنان پرستاري در حال آسيب ديدن هستند، اين حق را براي خود محفوظ مي‌دانيم كه انتقادها را به‌طور جدي مطرح كنيم. او ادامه داد: ما در مقابل وزارت بهداشت نيستيم بلكه در كنار آنها هستيم تا مطالبات پرستاران را  از اين مسير پيگيري كنيم‌ البته دستگاه‌هاي ديگر نيز بايد در خدمت محقق شدن مطالبات پرستاران به وظايف خود عمل كنند.

     حفظ حقوق بيماران اولويت پرستاران است
دكتر نجاتيان بيان كرد: در گوشه كنار كشور در ماه‌هاي گذشته اعتراضاتي آغاز شد و به جايي رسيد كه پرستاران كه يك حرفه اخلاق‌مند هستند و حفظ حقوق بيماران اولويت آنها است، متاسفانه دست از كار كشيدند. او گفت: در برخي استان‌ها شدت نارضايتي پرستاران به حدي بود كه نظام سلامت در آن شهرها نزديك به فروپاشي بود. و اين موضوع براي ما بسيار نگران‌كننده بود كه چرا به جايي رسيده‌ايم كه پرستاراني كه در دوران كرونا از جان خود مايه گذاشتند حاضر به حضور در بخش‌ها نشدند. با اين وجود تلاشگران پرستاري به كمك ما آمدند و ما در هيچ بخش مهم اجازه نداديم كه خدمات ضروري تعطيل شود و بعد اخلاقي در حوزه پرستاري حفظ  شد.

     هشدار   نظام  پرستاري   به  مسوولان 
دكتر نجاتيان افزود: در دو ماه گذشته شوراي امنيت كشور، رييس كميسيون بهداشت، وزير بهداشت و سازمان نظام پرستاري به موضوع مطالبات پرستاران ورود كردند و سازمان نظام پرستاري در سفرهاي استاني خود به پرستاران وعده داد كه تا روز پرستار اين نگراني‌ها را پيگيري کند اما اين هشدار را به مسوولان مي‌دهيم كه بايد جوابي قانع‌كننده تا يك و نيم ماه آينده و روز پرستار به جامعه پرستاري  ارائه كنيم.

     هر  پرستار جاي  دو  نفر كار  مي‌كند
رييس كل سازمان نظام پرستاري گفت: پديده‌اي زشت و غيرقانوني تحت عنوان اضافه‌كاري اجباري براي جامعه پرستاري شكل گرفته است. در زمان بحران‌ها همه پاي كار هستند اما در شرايط عادي كشور و در شرايطي كه در بحراني مانند كرونا قرار نداريم، اين پديده قابل قبول نيست. امروز هر پرستار به جاي دو نفر كار مي‌كنند و حاكميت بايد فكري به حال اين مساله كند زيرا قانون ارتقاي بهره وري با اين هدف تصويب شده كه پرستاران بتوانند با شيفت و ساعات كاري متعادل درآمد متعادل و متناسبي داشته باشند. او افزود: شخص وزير بهداشت و آقاي دكتر پزشكيان به دنبال رفع دغدغه پرستاران هستند اما موضوع پرستاران فرابخشي و فراسازماني است و بايد مجلس شوراي اسلامي، وزارت بهداشت، سازمان برنامه و سازمان امور اداري و استخدامي به موضوع ورود كنند زيرا انتظارات پرستاري مانند يك ساعت شني است كه شروع شده و بايد به زودي بايد اين مشكلات رفع شود.
     بخشي  از  اعتبار  ۷  هزار  ميليارد  توماني 
هنوز   به  پرستاران  پرداخت  نشده  است
دكتر نجاتيان ادامه داد: اگر مي‌خواهيم پرستاران خدمات خوبي ارائه كنند و مردم خدمات خوب دريافت كنند بايد به مطالبات پرستاران توجه داشته باشيم. در اين راستا براي پرداخت معوقات مبلغي معادل ۷ هزار ميليارد تومان (هفت همت) در نظر گرفته شده كه بخشي از آن پرداخت شده است اما بخشي از آن هنوز به پرستاران و پرسنل وزارت بهداشت پرداخت نشده است. او گفت: از سوي ديگر در انتظار اعطاي مجوز جذب ۲۵هزار نفر در وزارت بهداشت هستيم كه حداقل ۵۰درصد آن به استخدام پرستاران اختصاص يابد تا مديران پرستاري مجبور نباشند براي گرداندن بيمارستان در شرايط كمبود نيرو، اضافه‌كاري  اجباري  را  به پرستاران تحميل  كنند.

     ارسال فرمول  افزايش  اضافه‌كاري
 به   رياست‌ جمهوري
رييس كل سازمان نظام پرستاري افزود: افزايش مبلغ اضافه‌كاري پرستاران يك اقدام فوري و ضروري است. اگر مبلغ اضافه‌كاري منطقي شود پرستاران انگيزه بيشتري براي حضور در بيمارستان پيدا مي‌كنند. فرمول افزايش مبلغ اضافه‌كار از سوي وزارت بهداشت به سازمان برنامه و سازمان اداري استخدامي و دفتر رياست‌جمهوري ارسال شده و اميدواريم مورد تصويب  و  ابلاغ  قرار  بگيرد.
دكتر نجاتيان تصريح كرد: در اين مدت نامه‌نگاري‌هايي با نهادهاي موثر داشتيم و در هفته‌هاي آينده نيز ديدارهايي با مقامات ارشد كشور در دولت و مجلس خواهم داشت تا بخشي  از اين  دغدغه‌ها  رفع   شود.
     طرح  تمام   وقتي  پرستاران  تدوين  شد
او اضافه كرد: اگر وقت پرستاران را بگيريم و آنها را موظف به اضافه‌كاري كنيم بايد حضور آنها را نيز تمام وقت در نظر بگيريم و در اين راستا طرح تمام وقتي پرستاران را ارائه كرده‌ايم كه  اگر اجرا شود از افزايش مبلغ اضافه‌كاري بهتر و موثرتر  خواهد  بود.
دكتر نجاتيان يادآور شد: تاكنون سعي كرديم ادبيات همراهي را داشته باشيم اما اگر با پيگيري‌هاي ما تا روز پرستار اتفاق نيفتد و مسوولان امر توجه جدي به مطالبات نداشته باشند ما نيز در كنار پرستاران خواهيم بود. اميدواريم سازمان‌هاي مربوطه به وظايف خود عمل كنند تا ما شرمنده همكاران نباشيم و پرستاران بتوانند با خيال راحت خدمات را  ارائه كنند.

     تضميني  براي  عدم  وجود  پاندمي 
و  بيماري‌هاي  بحران ساز  ديگر  نداريم
او متذكر شد: در آينده هيچ تضميني وجود ندارد كه در بيماري‌هاي پاندمي و بحران‌هاي انسان‌ساز يا طبيعي گرفتار نشويم و بنابراين همانطور كه مقام معظم رهبري فرموده‌اند، اگر به جامعه پرستاري توجه نشود در بزنگاه‌ها دچار مشكل خواهيم شد.او تاكيد كرد: سازمان نظام پرستاري محكم پاي كار پرستاران است و مطالبات را پيگيري مي‌كند و اگر جايي به نتيجه نرسيد نيز آن را به‌طور شفاف اعلام خواهد كرد.

     اصلاح  ضريب  ريالي  اضافه ‌كار  پرستاران
از سوي ديگر معاون پرستاري وزارت بهداشت از تعيين مبلغ اصلاح ضريب ريالي اضافه‌كار پرستاران در وزارت بهداشت خبر داد. او به ايسنا گفت: فرمول مد نظر را به «سازمان اداري و استخدامي كشور» ارسال كرده‌ايم و در انتظار مصوبه اين سازمان هستيم.
دكتر عباس عبادي ضمن اعلام اين خبر، درباره آخرين وضعيت اصلاح ضريب ريالي اضافه‌كار پرستاران اظهار كرد: وزارت بهداشت، اصلاح ضريب ريالي اضافه‌كار پرستاران را نهايي كرده و فرمول مد نظر را به «سازمان اداري و استخدامي كشور» ارسال كرده‌ايم. وزارت بهداشت، مبلغ ۱۰۰ هزار تومان را براي اضافه‌كاري پرستاران در نظر گرفته اما مبلغ اضافه‌كاري پرستاران با توجه به سابقه كار آنها  متغير  است.
او ادامه داد: در انتظار مصوبه سازمان اداري و استخدامي كشور به منظور تعيين اصلاح ضريب ريالي اضافه‌كار پرستاران هستيم. اگر مصوبه سازمان اداري و استخدامي درباره اصلاح ضريب ريالي اضافه‌كار پرستاران صادر شود، بخش عمده‌اي از مشكلات اين گروه شغلي برطرف مي‌شود. 

     پرداخت   مطالبات  پرستاران
 همچنان   يك  فرآيند  ادامه‌دار   است
معاون پرستاري وزارت بهداشت درباره آخرين وضعيت پرداخت مطالبات پرستاران خاطرنشان كرد: مطالبات اضافه‌كار پرستاران تا پايان خرداد سال جاري پرداخت شده، همچنين به‌طور تقريبي تمام دانشگاه‌هاي علوم‌پزشكي مطالبات مربوط به ترميم حقوق اين گروه شغلي را تا پايان خردادماه پرداخت‌ كرده‌اند و شايد يك يا دو دانشگاه اين مطالبات را پرداخت نكرده‌اند. پرداخت مطالبات پرستاران همچنان يك فرآيند ادامه‌دار است تا ميزان  مطالبات آنها  به حداقل‌  ميزان  ممكن   برسد.