سقوط ۴۴ درصدي صادرات بنزين چين

۱۴۰۳/۰۶/۳۱ - ۲۳:۵۷:۱۹
|
کد خبر: ۳۲۱۱۱۷

صادرات بنزين چين در ماه ميلادي گذشته به دليل منفي شدن حاشيه سود صادرات، ۴۴ درصد كاهش يافت. صادرات بنزين چين در آگوست نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۴۴ درصد كاهش يافت زيرا حاشيه صادرات منفي شد و پالايشگاه‌ها، سهميه‌هاي صادراتي كه دولت به آنها داده بود را مصرف كردند.

صادرات بنزين چين در ماه ميلادي گذشته به دليل منفي شدن حاشيه سود صادرات، ۴۴ درصد كاهش يافت. صادرات بنزين چين در آگوست نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۴۴ درصد كاهش يافت زيرا حاشيه صادرات منفي شد و پالايشگاه‌ها، سهميه‌هاي صادراتي كه دولت به آنها داده بود را مصرف كردند. بر اساس داده‌هاي گمركي، چين در ماه ميلادي گذشته، ۷۷۰ هزار تن بنزين صادر كرد كه ۴۴ درصد نسبت به آگوست سال ۲۰۲۳ كاهش داشت. در بحبوحه تقاضاي ضعيف‌تر از حد انتظار در منطقه، پالايشگاه‌هاي چيني با حاشيه سود ضعيف پالايش و حاشيه سود صادراتي كم و زير صفر براي سوخت دست و پنجه نرم مي‌كنند. بعلاوه، طبق برآورد بلومبرگ، تخمين زده مي‌شود كه پالايشگاه‌ها و فروشندگان سوخت در حال حاضر حدود ۸۰ درصد از سهميه‌هاي صادراتي خود را براي امسال استفاده كرده‌اند. بر اساس داده‌هاي شركت Mysteel OilChem، حاشيه صادرات بنزين براي پالايشگاه‌هاي چيني در ماه گذشته، به منفي ۱۶ دلار (منفي ۱۱۱ يوان چين) در هر تن كاهش يافت. در حاليكه حاشيه سود صادرات بنزين در ژوئيه، به بيش از ۳۴ دلار (۲۴۰ يوان) در هر تن رسيده بود. حاشيه سود پالايشگاهي در هفته‌هاي اخير، در سراسر آسيا و چين كاهش يافته و توليد پالايشگاه‌هاي چين كمتر شده است.

حاشيه سود پالايش در سراسر آسيا، در هفته اول سپتامبر به پايين‌ترين سطح خود براي اين وقت از سال در چهار سال اخير رسيد كه مي‌تواند به كاهش بيشتر نرخ توليد در پالايشگاه‌هاي آسيايي از جمله چين منتهي شود. وارن پترسون و اوا مانتي، استراتژيست‌هاي شركت ING در يادداشتي در اوايل هفته جاري نوشتند: تخمين زده مي‌شود در ماه اوت، پالايشگاه‌هاي چيني حدود ۱۲.۶ ميليون بشكه در روز نفت خام پالايش كرده‌اند كه در مقايسه با جولای، ۱۰ درصد و نسبت به ماه آگوست سال گذشته، ۱۷.۵ درصد كاهش داشته است. آمار و ارقام حاكي از آن است كه تقاضاي ظاهري براي نفت، به كمتر از ۱۲.۵ ميليون بشكه در روز رسيده كه نسبت به سال گذشته، بيش از ۱۵ درصد كاهش يافته و به ضعيف‌ترين سطح خود از آگوست ۲۰۲۲ رسيده است. بر اساس گزارش اويل پرايس، در نتيجه كاهش حاشيه سود و افزايش عرضه سوخت در بحبوحه تقاضاي ضعيف، تحليلگران انتظار كاهش بيشتر در بهره‌برداري از پالايشگاه را دارند كه براي تقاضا براي نفت در مهمترين بازار رشد جهان، آسيا نويدبخش نيست.