چالش ناترازي گاز و اما و اگر قرارداد با روسيه

۱۴۰۳/۰۶/۳۱ - ۲۳:۵۷:۴۸
|
کد خبر: ۳۲۱۱۱۸

استاد دانشگاه صنعتي‌شريف گفت: واقعيت اينكه كشوري كه ۱۷ درصد ذخاير گاز جهان را دارد مجبور شده براي تامين نياز گاز زمستاني با روسيه قرارداد منعقد كند و اين در حالي است كه در ۳۰ سال آينده گاز محلي از اعراب ندارد.

استاد دانشگاه صنعتي‌شريف گفت: واقعيت اينكه كشوري كه ۱۷ درصد ذخاير گاز جهان را دارد مجبور شده براي تامين نياز گاز زمستاني با روسيه قرارداد منعقد كند و اين در حالي است كه در ۳۰ سال آينده گاز محلي از اعراب ندارد. سيدهاشم اورعي در گفت‌وگو با ايلنا، درباره چالش گازي به خصوص در زمستان اظهار داشت: چشم‌انداز وضعيت گاز نه فقط زمستان پيش‌رو بلكه در سال‌هاي آينده نيز اصلا خوب نيست. وي تصريح كرد: گاز مانند نفت يكي از مهم‌ترين منابع طبيعي بوده و طي ۳ دهه گذشته قرار بوده با صادرات ميزان قابل توجهي گاز درآمد ارزي مهم براي كشور ايجاد كنيم، مثلا با هندوستان و پاكستان قرار گذاشتيم كه ايران يك خط لوله تا مرز پاكستان احداث كند و پاكستان تا مرز هند ببرد و از طريق اين خط به اين دو كشور صادرات گاز داشته باشيم و باتوجه به اينكه ما غير از خط لوله راه ديگري براي انتقال و صادرات گاز نداريم. ضمن اينكه ظرفيت تبديل گاز طبيعي به ال‌ان‌جي و يا گاز مايع را نيز نداريم بنابراين تنها امكان انتقال از مسير خط لوله است. استاد دانشگاه صنعتي شريف با اشاره به عدم اجراي خط لوله دريافت گاز از ايران از سوي پاكستان گفت: به احتمال زياد آمريكا و غرب به هندوستان فشار وارد كردند و اين كشور در گام اول از اين ماجرا پا پس كشيد، ايران تا مرز پاكستان اين خط را احداث كرد و سرمايه‌گذاري بزرگي انجام داد، اما تا به امروز اسلام‌آباد هم خط را به پايان نرسانده و تمام هم نخواهد كرد، به عبارت ديگر تحت تاثير غرب اين پروژه را اجرا نخواهد كرد.

وي ادامه داد: شرايط قرارداد گازي ايران - پاكستان در حالي است كه هفته گذشته خط لوله تاپي از تركمنستان از طريق افغانستان به پاكستان به بهره‌برداري رسيد يعني پاكستان فكر ديگري كرده و درواقع گاز مورد نياز خود را نه از ايران كه از طريق تركمنستان تامين مي‌كند. اورعي تاكيد كرد: اكنون خريداران نفت و گاز به دلايل سياسي و وضعيتي كه در جهان براي خودمان ايجاد كرده‌ايم روي ما حساب نمي‌كنند هرچند ما امكان فيزيكي انتقال گاز را داريم اما گازي در اختيار نداريم. وي ادامه داد: اكنون اگر همه چيز درست انجام شود ظرفيت توليد ما روزانه ۸۵۰ ميليون متر مكعب است به‌طور معمول يك‌سوم مصرف گاز كشور مربوط به گرمايش بخش خانگي است كه به محض سرد شدن هوا اين يك‌سوم به ۷۰ درصد مي‌رسد و برخي مواقع ۷۴ درصد كل گاز توليدي كشور بايد به منازل ارسال شود تا گرماي خانگي را تامين كند به عبارت ديگر هوا سرد شود گازي براي صادرات نداريم بنابراين صادرات كلا منتفي است. اين كارشناس ارشد حوزه انرژي بيان داشت: در بخش داخل به شدت ميزان تقاضا در حال افزايش است و از سوي ديگر به محض سرد شدن هوا با اختلاف بسيار زيادي بخش خانگي بيش از ۷۰ درصد كل توليد را به خود اختصاص مي‌دهد و تاكنون هم دولت همواره تصميم گرفته بخش خانگي را در اولويت قرار بدهد و اين بدان معناست كه دو بخش مهم ديگر يعني صنعت و نيروگاه‌ها با كمبود گاز مواجه خواهند شد. وي افزود: وقتي نيروگاه‌ها با كمبود گاز مواجه مي‌شوند بلافاصله برق نداريم و بايد به سمت سوخت جايگزين يعني گازوئيل  و مازوت  برويم.