بازار خودرو پس از ركود تابستانه
سه خبر مهم كه بازار خودرو را تحت تاثير قرار داد

بازار خودرو پس از ركود تابستانه

۱۴۰۳/۰۷/۰۱ - ۰۰:۲۰:۲۷
|
کد خبر: ۳۲۱۱۳۷

پس از تعطيلات شهريور، بازار خودرو كمي آرام شده اما همچنان در ركود به سر مي‌برد. فعالان بازار خودرو، تداوم ثبات قيمت دلار را يكي از دلايل آرام بودن بازار خودروهاي داخلي و مونتاژي مي‌دانند. ارزيابي بازار نشان مي‌دهد، قيمت دلار تا حدودي ثابت بوده و بازارهاي موازي هم نوسان اندك افزايشي داشتند.

تعادل | گروه صنعت |

پس از تعطيلات شهريور، بازار خودرو كمي آرام شده اما همچنان در ركود به سر مي‌برد. فعالان بازار خودرو، تداوم ثبات قيمت دلار را يكي از دلايل آرام بودن بازار خودروهاي داخلي و مونتاژي مي‌دانند. ارزيابي بازار نشان مي‌دهد، قيمت دلار تا حدودي ثابت بوده و بازارهاي موازي هم نوسان اندك افزايشي داشتند. روند آرام در بازار خودرو از هفته گذشته شكل گرفته و اين روند همچنان ادامه دارد، فعالان بازار خودرو پيش‌بيني مي‌كنند كه هفته اول مهر اين روند تغيير كند. البته تكذيب خبر افزايش قيمت كارخانه‌اي خودرو از سوي معاون اول رييس‌جمهور، خبر وزير اقتصاد درباره تامين ارز خودروهاي وارداتي و همچنين خبر اصلاح آيين‌نامه واردات خودروهاي كاركرده از سوي وزير صمت، عوامل ديگري هستند كه بازار خودرو را فعلا در يك حالت بلاتكليفي گذ اشته است.

 

خبري از افزايش قيمت نيست؟

قيمت كارخانه‌اي خودرو، در كوتاه‌مدت گران شود. 26 شهريور سال جاري خبري از سوي يكي از خبرگزاري‌هاي رسمي كشور از قول معاون اول رييس‌جمهور از موافقت محمدرضا عارف با افزايش قيمت كارخانه‌اي خودرو منتشر شد. يك روز پس از انتشار اين خبر معاونت ارتباطات دفتر معاون اول رييس‌جمهور طي يك اطلاعيه آن را تكذيب كرد. آن طور كه در اطلاعيه ياد شده آمده و ايرنا خبرگزاري دولت آن را منتشر كرده: «درج چنين اخباري حكايتگر عدم اطلاع از سازوكارهاي تصميم‌گيري در دولت است؛ كما اينكه موضوع مورد ادعاي اين خبرگزاري در مورد اصلاح قيمت خودرو تحت عنوان «ابلاغيه سياستگذاري در خصوص قيمت‌گذاري برخي خودروهاي سواري» در حال رسيدگي در كميسيون مربوطه و دبيرخانه هيات دولت بوده و هنوز در هيات وزيران مطرح نشده و هيچ‌گونه تصميم‌گيري در اين خصوص در دولت صورت نگرفته است.»

اما نكته قابل توجه درباره اطلاعيه منتشر شده براي تكذيب خبر افزايش قيمت كارخانه‌اي خودرو از قول عارف آمده است: «ابلاغيه سياستگذاري در خصوص قيمت‌گذاري برخي خودروهاي سواري» در حال رسيدگي در كميسيون مربوطه و دبيرخانه هيات دولت بوده و هنوز در هيات وزيران مطرح نشده و هيچ‌گونه تصميم‌گيري در اين خصوص در دولت صورت نگرفته است.

به نظر مي‌رسد بحث افزايش قيمت كارخانه‌اي محصولات توليدي شركت‌هاي خودروساز به نوعي در دستوركار قرار دارد، اما اين اتفاق از محل ساز و كار اعلام شده مبني بر موافقت عارف با افزايش قيمت خودرو در مبدا رقم نخواهد خورد، بلكه بعد از بررسي در كميسيون مربوطه به دبيرخانه هيات دولت مي‌رود و سپس در نوبت رسيدگي در جلسه هيات وزيران قرار خواهد گرفت. با توجه به اين اطلاعيه پيش‌بيني مي‌شود در كوتاه‌مدت خبري از افزايش قيمت كارخانه‌اي خودرو نشود.

اين در حالي است كه شركت‌هاي خودروساز همچنان با چالش زياندهي دست و پنجه نرم مي‌كنند. برخي كارشناس‌ها معتقدند ريشه اين زياندهي را بايد در قيمت‌گذاري دستوري جست‌وجو كرد. اما برخي هم مي‌گويند كه آزادسازي قيمت محصولات توليدي خودروسازان در مبدا هم نمي‌تواند كمكي به خروج آنها از زياندهي كند.

 

چه خبر از ارز واردات خودرو ؟

از آن سو، عبدالناصر همتي به تازگي از اختصاص يك ميليارد دلار ارز براي واردات خودرو خبر داد. حالا با توجه به آمار گمرك و ورود 20 هزار خودرو در سال اخير، سوال اينجاست كه آيا اين تحولات مي‌تواند به تثبيت قيمت‌ها و رونق بازار كمك كند؟ كارشناسان مي‌گويند: تخصيص يك ميليارد دلار براي واردات خودرو در كل خبر مثبتي براي بازار است و تاثيرات آن يك روز پس از اعلام خبر در بازار خودرو ديده شد.

اما در اظهارات رييس‌ بانك مركزي چند ابهام وجود دارد. وقتي صحبت از يك ميليارد دلار شده بايد شفاف‌سازي شود كه رقم تخصيص يافته از ابتداي سال نيز شامل اين رقم مي‌شود يا غير از آن يك ميليارد دلار ديگر به واردات خودرو تخصيص مي‌يابد. همچنين اگر تخصيص ارز براي واردات خودرو‌ها ادامه يابد بايد تعرفه واردات نيز در نظر قرار گرفته شود، زيرا عامل مهمي در قيمت تمام شده خودروهاي وارداتي محسوب مي‌شود و با كاهش تعرفه در كنار تخصيص ارز و اصلاح بند‌هاي واردات خودرو مي‌تواند تاثير بسزايي در آينده بازار خودرو داشته باشد.

 

آيين نامه كاركرده‌ها اصلاح مي‌شود

از طرفي، وزير صمت، سيد محمد اتابك، به ضرورت اصلاح بخشنامه واردات خودروهاي دست دوم اشاره كرده و تا زمان تعيين اين اصلاحات، اميدها براي ورود اين خودروها به بازار به تعويق افتاده است. آن طور كه وزير صمت تاكيد كرد بايد مسائل مطرح شده را حل كنيم و براي اين منظور نيازمند ايجاد اصلاحاتي در آيين نامه اجرايي واردات خودرو هستيم. واردات خودروهاي دست دوم بعد از ورود محصولات صفر كيلومتر برندهاي جهاني خودروساز و براساس قانون ساماندهي صنعت خودرو مورد توجه قرار گرفت. نمايندگان مجلس در زمان تصويب قانون ساماندهي صنعت خودرو به دنبال اين بودند تا از مسير واردات خودروهاي صفر كيلومتر و همچنين دست دوم زمينه را براي ايجاد رقابت و همچنين مديريت بازار خودرو فراهم كنند. واردات خودروهاي صفر كيلومتر از سال گذشته به نوعي در دستوركار قرار گرفت و به تدريج نمودار واردات اين خودروها صعودي شد. ناگفته نماند كه بحث واردات خودروهاي دست دوم در روزهاي پاياني دولت سيزدهم در جلسه هيات دولت تصويب شد، اما بحث اجرايي به نوعي به گردن دولت چهاردهم افتاد.

آن‌طور كه« اكو ايران» در اين باره نوشته: با توجه به ايراداتي كه از سوي بانك مركزي، سازمان ملي استاندارد و گمرك در زمينه واردات خودروهاي دست دوم مطرح شده و وزير صمت هم به آن اشاره كرده، بايد گفت كه به‌طور مشخص بحث تامين ارز براي واردات خودروهاي كاركرده خارجي، بحث تعيين استانداردها براي ورود محصولات دست دوم خارجي به بازار خودرو و مطابقت خودروهاي كاركرده خارجي با استانداردهاي 85 گانه ابلاغي سازمان ملي استاندارد براي خودروهاي داخلي و وارداتي بود. مشخص شدن تعرفه‌ها براي واردات خودروهاي دست دوم نيز دغدغه مديران گمرك بود. از اين رو، بايد ديد كه اصلاحات مد نظر وزير صمت درباره آيين نامه اجرايي واردات خودروهاي دست دوم خارجي چيست؟ آيا اين اصلاحات مي‌توانند دغدغه و نگراني‌هاي بانك مركزي، سازمان ملي استاندارد و گمرك را رفع و مسير ورود محصولات كاركرده برندهاي جهاني خودروساز به بازار را هموار‌كنند يا خير.

 

قيمت انوع خودروها در بازار

اما سري بزنيم به بازار خودرو، ببينيم قميت خودروها چه نموداري را به ما نشان مي‌دهد. گزارش سايت كارنامه و باما نشان مي‌دهد در ميان محصولات ايران خودرو، «دنا پلاس6 دنده توربو» در بازار 888 ميليون تومان قيمت خورد و تغيير قيمت نداشته است. اما «پژو 207 اتوماتيك TU5P» با كاهش 3 ميليوني در بازار 862 ميليوني تومان شد. رصد قيمت‌ها نشان مي‌دهد، «هايما S7پلاس» هم تغيير قيمت نداشت و يك ميليارد و 595 ميليون تومان قيمت‌گذاري شد. ارزيابي‌ها اما نشان مي‌دهد «تارا V2 اتومات» با كاهش 2 ميليوني، در بازار 878 ميليون تومان معامله شده است. «رانا پلاس» هم در بازار 624 ميليون توماني ماند و «پژو پارسLX» مدل 1402 هم بدون تغيير 850 ميليون تومان قيمت خورد. از آن سو مشاهدات بازار محصولات سايپا نشان مي‌دهد، «شاهينG» در بازار 715 ميليون تومان قيمت‌گذاري شده و كاهش يك ميليوني توماني داشت. اما «كوييك‌R دنده‌اي» مدل 1402 در بازار 415 ميليون توماني ماند و «كوييك‌R اتومات» هم در بازار 531 ميليون تومان قيمت‌گذاري شد و كاهشي 4 ميليون توماني را تجربه كرده است. «كوييك دنده‌ايS» هم در بازار 413 ميليون تومان قيمت خورده است. در همين حال رصد بازار نشان مي‌دهد، «ساينا دنده‌اي S» در بازار 412 ميليون توماني ماند و «اطلس» هم در بازار با افزايش ميليوني در بازار 520 ميليون تومان قيمت خورد.

اسد كرمي، رييس اتحاديه نمايشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران درباره وضعيت بازار خودرو گفته؛ بازار خودرو مدت‌هاست كه در ركود است و اين ركود بيشتر هم شده است، به‌طوري كه همكاران ما ماهي يك قولنامه هم ننوشته‌اند. وي تاكيد كرده است؛ وضعيت بازار خودرو بسيار افتضاح است و تا به حال چنين بازاري نداشتيم و خبري هم از تغيير و تحولات در بازار خودرو نيست. خريد و فروشي انجام نمي‌شود و واردات خودرو هم به آن صورت كه بايد انجام نشده كه بگوييم در بازار تاثير داشته است.