كابوس امريكا از تبديل زنجيره تامين به سلاح مرگبار

۱۴۰۳/۰۷/۰۱ - ۰۰:۴۹:۲۲
|
کد خبر: ۳۲۱۱۵۳

هزاران پيجر و ساير دستگاه‌هايي كه هفته گذشته در لبنان منفجر شدند، آغاز استفاده جديد و مرگبار زنجيره‌هاي تامين عليه دشمنان را نشان داده و به تلاش رهبران جهاني براي كاهش وابستگي به فناوري‌هاي رقبا فوريت جديدي بخشيدند. به گزارش ايسنا، مقامات لبناني بر اين باورند مواد منفجره در اين ابزارها، جاسازي شده و اين بخشي از حمله رژيم صهيونيستي به حزب‌الله بوده كه به زنجيره تداركات اين گروه از تايوان تا مجارستان، نفوذ كرده است.

هزاران پيجر و ساير دستگاه‌هايي كه هفته گذشته در لبنان منفجر شدند، آغاز استفاده جديد و مرگبار زنجيره‌هاي تامين عليه دشمنان را نشان داده و به تلاش رهبران جهاني براي كاهش وابستگي به فناوري‌هاي رقبا فوريت جديدي بخشيدند. به گزارش ايسنا، مقامات لبناني بر اين باورند مواد منفجره در اين ابزارها، جاسازي شده و اين بخشي از حمله رژيم صهيونيستي به حزب‌الله بوده كه به زنجيره تداركات اين گروه از تايوان تا مجارستان، نفوذ كرده است. در حالي كه ابزارهاي انفجاري سال‌ها در صنايع جاسوسي مورد استفاده قرار گرفته‌اند، ابعاد و خشونت حملات در لبنان كه منجر به كشته شدن حداقل ۳۷ نفر از جمله دو كودك و مجروح شدن حدود ۲۳۰۰ نفر ديگر شد، حتي برخي از مقامات باتجربه را نگران كرده است. آنها از اين بيم دارند كه زنجيره‌هاي عرضه جهاني كه به توليد كالاهاي ارزان قيمت كمك مي‌كند و رشد جهاني را تقويت مي‌كند، به سلاحي در دست دشمنان خارجي تبديل شود. ملاني هارت كه تا همين اواخر، يكي از مقامات ارشد وزارت خارجه امريكا در اين مسائل بود و اكنون در شوراي آتلانتيك است، به بلومبرگ گفت: وقتي براي قطعات يا فناوري كليدي، به كشورهاي ديگر وابسته هستيد، به آنها درب پشتي براي هر كاري كه انجام مي‌دهيد، فراهم مي‌كنيد. اين اتفاق، استفاده از اين وابستگي به شكل سلاح را به نمايش گذاشت. مقامات امريكايي مدت‌هاست كه اذعان كرده‌اند امريكا براي انواع كالاها و خدمات بيش از حد به چين وابسته است و در سال‌هاي اخير دولت امريكا تلاش كرده است بخشي از زنجيره‌هاي تامين حياتي، به‌ خصوص آنهايي كه بر امنيت ملي تاثير مي‌گذارند را به خاك امريكا منتقل كند. سِت مولتون، نماينده امريكا گفت: اگر اسراييل بتواند اين كار را انجام دهد، چين هم مي‌تواند اين كار را انجام دهد. زنجيره‌هاي تامين طولاني و غيرشفاف، شكاف‌هايي ايجاد مي‌كنند كه مي‌توان به راحتي از آنها بهره‌برداري كرد و ما به يك استراتژي براي بستن آنها با همكاري نزديك با متحدانمان نياز داريم. يكي از مقامات ارشد سابق اطلاعاتي امريكا، انفجارهاي لبنان را جديدترين و دراماتيك‌ترين حملات زنجيره تامين حال حاضر در سراسر جهان توصيف كرد و به بلومبرگ گفت: آماده شدن اين حملات اغلب سال‌ها طول مي‌كشد. عمليات‌هاي ممنوعه كه در آن كالاها قبل از تحويل به‌گيرنده نهايي، رهگيري و دستكاري مي‌شوند، بيداد مي‌كنند. هولدن تريپلت، يكي از مقامات سابق اداره تحقيقات فدرال، گفت: نفوذ در يك زنجيره تامين يك ابزار كاملا استاندارد سرويس‌هاي اطلاعاتي است. در چند سال گذشته، شاهد بوديم كه از آن بيشتر براي جمع‌آوري اطلاعات استفاده مي‌شود، اما همانطور كه اخيرا مشاهده كرديم، مي‌توان از آن براي قتل‌هاي هدفمند نيز استفاده كرد. كريستوفر راي، مدير اداره تحقيقات فدرال امريكا (اف بي آي)، در آوريل هشدار داده بود چين مهاجمان سايبري را براي ويران كردن زيرساخت‌هاي حياتي امريكا در زمان مورد نظر، آماده كرده است. برنامه‌اش اين است كه ضربات ضعيفي به زيرساخت‌هاي غيرنظامي وارد كند تا تلاش كند وحشت ايجاد كند و اراده امريكا را براي مقاومت بشكند. جاسوسان امريكا، سابقه استفاده از نفوذ امريكا در بسياري از زنجيره‌هاي تامين را براي وارد كردن فناوري‌ها براي هدف قرار دادن رقبا دارند؛ از عمليات استاكس نت كه به برنامه هسته‌اي ايران ضربه زد تا افشاگريهاي بيش از يك دهه پيش مبني بر دستكاري تجهيزات شركت‌هاي فناوري امريكايي كه به خارج از كشور صادر مي‌شوند.

 

دشواري محافظت در برابر نفوذ  در دنياي مجازي

 تام كاتسيولاس از جمله كساني است كه توجه را به اين خطر جلب مي‌كند. او نزديك به يك دهه، ابتدا در شركت «منتور گرافيك» و سپس در «انجمن جهاني نيمه رسانا»، روي امنيت نيمه رساناها كار كرده است. او مي‌گويد: فناوري رديابي تراشه‌ها وجود دارد، اما ساخت يك پلتفرم چند شركتي و چند مليتي، كاري دشوار است. كاتسيولاس كه اكنون عضو هيئت مشاوره اينترنت اشياء وزارت بازرگاني امريكا است، گفت: همه امنيت مي‌خواهند. هيچ كس قرار نيست هزينه آن را بپردازد. و وقتي همه‌چيز خراب مي‌شود، همه شخص ديگري را مقصر مي‌دانند. او استدلال كرد كه دولت بايد بخشي از بودجه قانون تراشه خود را به كارخانه‌هاي نيمه رسانا اختصاص دهد تا برنامه‌اي را براي شروع رديابي قطعات آغاز كند. طبق تخمين كاتسيولاس، ايجاد يك سيستم امنيتي دقيق، فقط به پنج تا ۱۰ ميليون دلار براي هر كارخانه نياز دارد. اما منتقدان به او مي‌گويند كه وقتي صدها يا حتي هزاران طرف درگير در هر زنجيره تامين تراشه معمولي را اضافه كنيد، هزينه به‌طور چشمگيري افزايش مي‌يابد. واشنگتن نسبت به اين تهديد كور نيست و به دنبال كاهش يا حتي حذف وابستگي به شركت‌هاي چيني براي زيرساخت‌ها و امنيت ملي، از جمله حذف سخت‌افزار است. اما فرار از وابستگي متقابل دشوار است. طبق گزارش شركت تجزيه و تحليل داده‌هاي دولتي «گوويني»، نيروي دريايي امريكا در سال گذشته، تعداد تداركات چيني را در زنجيره تامين فناوري‌هاي حياتي خود تا حدود ۴۰ درصد كاهش داد، اما نيروي هوايي و ساير آژانس‌هاي دفاعي، وابستگي خود را به چين افزايش دادند. چين، به نوبه خود، مدت‌هاست كه درگير فشار براي «نوآوري بومي» براي كاهش اتكاي اين كشور به فناوري‌هاي خارجي از موتورهاي جت گرفته تا سيستم عامل‌هاي رايانه‌اي است.