شرط آسياي مركزي براي صادرات انرژي به آلمان

۱۴۰۳/۰۷/۰۱ - ۲۳:۵۳:۲۶
|
کد خبر: ۳۲۱۲۰۲

رهبران آسياي مركزي، منابع انرژي را در ازاي تخصص فناوري و سرمايه‌گذاري آلمان براي توسعه بخش توليد اين منطقه عرضه كردند.

رهبران آسياي مركزي، منابع انرژي را در ازاي تخصص فناوري و سرمايه‌گذاري آلمان براي توسعه بخش توليد اين منطقه عرضه كردند.

به گزارش ايسنا، رهبران آسياي مركزي به اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، در طول سفر سه روزه خود به اين منطقه، پيامي واضح و ثابت دادند: «براي به دست آوردن، بايد ببخشيد!»

5 رهبر كشورهاي آسياي مركزي در ۱۷ سپتامبر، در شهر آستانه (پايتخت قزاقستان)، براي ديدار با شولتز گرد هم آمدند و بر گسترش تجارت بين غرب و آسياي مركزي تمركز كردند. آلمان به ويژه به افزايش واردات گاز طبيعي از منطقه به عنوان بخشي از تلاش پان اتحاديه اروپايي براي رهايي از وابستگي به انرژي روسيه علاقه دارد.

هيچ توافق خاصي در پايان اين ديدار اعلام نشد، اما همه طرف‌ها نسبت به آينده خوش‌بين بودند و احتمال دستيابي به توافقات در آينده نه چندان دور را حفظ كردند.

خبرگزاري DPA به نقل از شولتز گفت: مبادلات بين جوامع ما هرگز اينقدر نزديك نبوده و مدام رو به رشد است

قاسم جومارت توكايف، رييس‌جمهور قزاقستان كه ميزبان اين نشست بود، متقابلا حسن نيت را ابراز كرد و گفت: تبادل ديدگاه‌هاي كاملي كه صورت گرفت، علاقه متقابل رهبران را براي تعميق بيشتر همكاري‌ها تقويت كرد. او همچنين تاكيد كرد كه مسائل انرژي «نقش كليدي» در هدايت روابط ايفا خواهد كرد.

اظهارات توكايف در اين ديدار، نقشه راه تقريبي براي روابط تجاري آينده را ترسيم كرد. او گفت: قزاقستان و ساير كشورهاي منطقه از كمك به آلمان و ساير كشورهاي اتحاديه اروپا، براي رفع نيازهاي انرژي خود بسيار خوشحال خواهند بود. اما آسياي مركزي در ازاي صادرات انرژي، به دنبال چيزي فراتر از پول است.

توكايف با توصيف آلمان به عنوان يك رهبر جهاني در «زمينه نوآوري اقتصادي و فناوري»گفت: قزاقستان و ساير كشورهاي آسياي مركزي مي‌خواهند از دانش آلماني با هدف ترويج «بومي‌سازي توليد و توليد محصولات با ارزش افزوده بالا» استفاده كنند. ازجمله بخش‌هاي اقتصادي كه مي‌توانند از انتقال فناوري آلمان بهره ببرند، بخش‌هاي مالي، كشاورزي، لجستيك ترانزيت و فناوري اطلاعات هستند.

توكايف همچنين تصريح كرد قزاقستان به دنبال تخصص آلمان، همراه با سرمايه‌گذاري، براي توسعه برنامه انرژي سبز آسياي مركزي است؛ به خصوص به ابتكار عمل جمهوري آذربايجان، قزاقستان و ازبكستان براي توسعه نيروگاههاي خورشيدي و بادي براي توليد برق براي صادرات به كشورهاي اتحاديه اروپا اشاره كرد. توكايف اشاره نه چندان ظريفي را مطرح كرد و گفت: «ما از شركاي آلماني خود دعوت مي‌كنيم تا امكان مشاركت در اين پروژه استراتژيك را در نظر بگيرند.»

شولتز قبل از ديدار از قزاقستان، در ازبكستان توقف كرد و در گفت‌وگوهاي او در سمرقند با شوكت ميرضيايف، رييس‌جمهور ازبكستان، موضوع مشابه «دادن-گرفتن» حاكم بود. نتيجه اصلي، توافقي بود كه به لحاظ سياسي مصلحت‌آميز بود و بر اساس آن، آلمان مي‌تواند مهاجران افغان را به ازبكستان بفرستد تا در نهايت به افغانستان بازگردانده شوند. در مقابل، برلين موافقت كرد كه كارگران ماهر ازبك را براي پر كردن فرصت‌هاي شغلي در آلمان بپذيرد.

شولتز در كانال «ايكس» خود نوشت: با توافق دو طرف، ما اجازه مي‌دهيم افراد با استعدادهاي بزرگ وارد كشورمان شوند. همچنين، متعهد به فرآيندهاي غيربروكراتيك هستيم تا كساني كه نمي‌توانند در كشور ما بمانند، برگردانده شوند.

براي شولز، اين توافق نشان مي‌دهد كه دولت تحت رهبري سوسيال دموكرات‌ها به موضوع مهاجرت در داخل كشور رسيدگي مي‌كند. نارضايتي شديد از مديريت دولت در امور مهاجرت باعث كاهش حمايت مردمي از ائتلاف وي شده است و به‌طور گسترده به عنوان عامل اصلي در عملكرد قوي حزب راست افراطي آلترناتيو براي آلمان (AfD) در انتخابات ايالتي اخير نام برده مي‌شود.

اين توافق همچنين يك پيروزي براي ميرضيايف است كه دولت او تلاش مي‌كند مسير اقتصادي ازبكستان را از توليد‌كننده مواد خام، به توليد‌كننده كالاهاي نهايي تغيير بدهد. به عنوان بخشي از اصلاحات اساسي، دولت ازبكستان در تلاش است تا بازار كار كشور، به ويژه مهاجرت نيروي كار را با ايجاد فرصت‌هاي بيشتر براي كارگران ماهر در خارج از كشور، سازماندهي مجدد كند.

به همين شكل، توافق آلمان و ازبكستان به‌طور بالقوه مي‌تواند به نفع حكومت طالبان در كابل باشد كه از زمان به دست آوردن مجدد قدرت در سال ۲۰۲۱، به دنبال به رسميت شناختن بين‌المللي حكومت خود بوده است. تاشكند اخيرا با هدف تثبيت شرايط در امتداد مرز جنوبي ازبكستان و همچنين توان اظهارنظر در مورد تكميل و بهره‌برداري از پروژه بحث برانگيز كانال كوش- تپا، به دنبال تعامل با طالبان بوده است.

ازبكستان در تلاش براي اين تعامل، موافقت كرده است كه مقادير نسبتا كمي نفت خام افغانستان را براي كمك به رفع نيازهاي داخلي در افغانستان پالايش كند. دولت ازبكستان همچنين اخيرا بر سر يك معامله سرمايه‌گذاري به ارزش ۲.۵ ميليارد دلار با طالبان به توافق رسيده است.

بر اساس گزارش اويل پرايس، اگر طالبان بازگشت اتباع افغاني فرستاده شده از آلمان به ازبكستان را بپذيرد، اين گروه نشان خواهد داد كه مي‌تواند به عنوان يك بازيگر بين‌المللي مسوول عمل كند و به‌طور بالقوه، به تلاش‌هايش براي مشروعيت بخشيدن به حكومت خود كمك مي‌كند.