ضرورت جرم انگاري ساخت و ساز غيرمجاز توسط شورا
در جلسه شوراي شهر تهران مطرح شد

ضرورت جرم انگاري ساخت و ساز غيرمجاز توسط شورا

۱۴۰۳/۰۷/۰۲ - ۰۰:۰۶:۳۲
|
کد خبر: ۳۲۱۲۱۵

در آخرين جلسه شوراي شهر تهران كه روز گذشته (اول مهر ماه) برگزار شد، علاوه بر بررسي يك فوريت طرح الزام شهرداري تهران، به اطلاع‌رساني تسهيلات و تخفيفات، معـافيت‌ها و بخشودگي‌ها، شهردار منطقه 19 تهران به تشريح وضعيت ساخت و سازهاي غيرمجاز، فضاي سبز و تصفيه‌خانه منطقه و همچنين اقدامات انجام شده در آن پرداخت.

در آخرين جلسه شوراي شهر تهران كه روز گذشته (اول مهر ماه) برگزار شد، علاوه بر بررسي يك فوريت طرح الزام شهرداري تهران، به اطلاع‌رساني تسهيلات و تخفيفات، معـافيت‌ها و بخشودگي‌ها، شهردار منطقه 19 تهران به تشريح وضعيت ساخت و سازهاي غيرمجاز، فضاي سبز و تصفيه‌خانه منطقه و همچنين اقدامات انجام شده در آن پرداخت.

دويست و شصت و چهارمين جلسه شوراي شهر تهران، در شرايطي آغاز شد كه شهردار منطقه 19 تهران كه يكي از مناطق جنوبي پايتخت محسوب مي‌شود، در اين جلسه حاضر شد و گزارشي از وضعيت عمراني منطقه تحت مديريتش را ارايه كرد، او همچنين تقاضاي ويژه‌اي هم از اعضاي شوراي شهر داشت و درخواست كرد كه جرم انگاري ساخت و ساز غيرمجاز توسط شورا پيگيري شود.

پس از آن ناصر اماني يكي از اعضاي شورا كه به تازگي از برخي نواحي منطقه 19 بازديد كرده بود، به تشريح كم و كاستي‌هاي مديريت شهري اين منطقه پرداخت و انتقادات بسياري را روانه شهردار اين منطقه كرد.

شهردار منطقه ۱۹تهران در جلسه ديروز شوراي شهر با بيان اينكه از ساخت و سازهاي غيرمجاز با جديت و همكاري پرسنل شهرداري منطقه جلوگيري خواهد شد، گفت: ساخت و ساز غيرمجازي كه از صفر شكل بگيرد، وجود ندارد اما برخي از خلأ‌هاي قانوني استفاده مي‌كنند و تقاضاي ما اين است كه جرم انگاري ساخت و ساز غيرمجاز توسط شورا پيگيري شود.

حسين اخگرپور بيان كرد: با جديت از ساخت و سازهاي غيرمجاز جلوگيري مي‌كنيم اما يك سري ساخت و ساز در سنوات گذشته رخ داده و حجم آن امروز افزايش يافته است. ما بررسي‌هاي زيادي را انجام داديم و به اين نتيجه رسيديم كه ساده‌ترين و سريعترين راهكار قطع انشعابات است و با همكاري دادستاني دستور قطع انشعابات به شركت‌هاي خدمات رسان داده شد كه به نوعي از رشد فزاينده ساخت و ساز غيرمجاز جلوگيري مي‌كند.

اخگرپور با تاكيد بر اينكه شهرداري براي راه‌اندازي تصفيه خانه ۲۶۰ ميليارد تومان هزينه كرده است، افزود: مقرر شد لوله‌گذاري تصفيه خانه توسط شركت آبفا انجام شود و شهرداري دستگاه پمپاژ راه‌اندازي كند و در نهايت تصفيه خانه اسفندماه به بهره‌برداري خواهد رسيد.

او با اشاره به فعاليت دو درمانگاه شركت شهر سالم در منطقه ۱۹، تاكيد كرد: پهنه جنوب با مشكل سرانه درماني روبه رو است كه قرار بر اين شده درمانگاه جديدي در منطقه داير شود. به گزارش ايسنا، شهردار منطقه 19 گفت: سال بعد اين منطقه يكي از مناطق ويژه در نظافت و فضاي سبز خواهد بود چون هر سال اعتبارات ويژه‌اي براي مناطق جنوبي شهر اختصاص داده شد و ما در اين سه سال شاهد اختصاص اين اعتبارات هستيم.

 

منطقه ۱۹ يكي از فقيرترين مناطق تهران از نظر سرانه‌ بهداشتي

در شرايطي كه شهردار منطقه 19 تهران در جلسه شوراي شهر تهران به دفاع از عملكرد خود طي سه سال گذشته پرداخت، اماني با ارايه گزارشي از بازديد اخيرش از محله نعمت آباد واقع در اين منطقه، شهردار را در تيررس انتقادات خود قرار داد. اماني با بيان اينكه منطقه ۱۹ شهرداري تهران دروازه ورودي جنوبي شهر محسوب مي‌شود، گفت: منطقه ۱۹ يكي از فقيرترين مناطق شهري ما از نظر كمبود سرانه‌هاي درماني و بهداشتي است.

اماني تاكيد كرد: با وجود زمين‌هاي مناسب و فراواني كه وجود دارد و حتي اختصاص زمين توسط شهرداري و تحويل آن جهت احداث بيمارستان هنوز اقدامي در اين زمينه صورت نگرفته است يك مركز بهداشت در سراي محله فعال است كه البته ۵۰ درصد مراجعان آن را اتباع تشكيل مي‌دهند، مركز كوچك درماني شهرداري تهران هم خدمات اوليه را به مردم ارايه مي‌دهد.

به گفته اين عضو شوراي شهر تهران، حدوداً ۲۰ درصد ساكنين محلات ناحيه ۳ را اتباع تشكيل مي‌دهند كه آمار دانش‌آموزان برخي از مدارس البته بيش از اين را نشان مي‌دهد. ۱۰ مدرسه ابتدايي و راهنمايي در محله وجود دارد كه البته اكثراً آنان فرسوده و مربوطه به دهه ۵۰ هستند و دبيرستان درمحله وجود ندارد. اين عضو شوراي شهر تهران با بيان اينكه ۲۳ كوره آجرپزي با ۱۴۰ هكتار با همه تبعات و آثارش در ناحيه سه شهرداري منطقه ۱۹ قرار دارند، افزود: ساخت و ساز غيرمجاز و وسيع در اين ناحيه، آن را در بين همه نواحي ۱۲۳ گانه شهرداري تهران معروف كرده كه حادثه تخريب اين ساخت و سازها در محله خلازير سال گذشته بازتاب وسيعي در كل كشور داشت.

او با اشاره به عدم ثبات مديريت و جابجايي سريع شهرداران اين ناحيه، ادامه داد: متوسط عمر مديريتي شهرداران در اين ناحيه ۳ ماه است اما دقت داشته باشيد كه يكي از محلات ناحيه۳، محله نعمت‌آباد است كه حدود ۵۰ تا ۱۰۰ هزار نفر جمعيت كه قدمت آن به حدود ۴۰۰ سال قبل برمي‌گردد، در حال تغيير عمده بافت مسكوني آن به تجاري است و بازار بزرگ مبل نعمت‌آباد كه بازاري بين‌المللي است، مشترياني از كشورهاي همسايه و حتي آسياي ميانه را به خود جلب كرده است.

اماني با بيان اينكه ۲۰۰۰ واحد تجاري باعث اشتغال‌زايي چندين هزار نفر و رفع بيكاري از محله شده است، گفت: محله‌اي در بخش ۴۳۰ هكتاري املاك وقفي منطقه قرار دارد كه ساخت و سازهاي غيرمجازش بعد از محله خلازير يكي از معضلات مديريت شهري است.

اين عضو شوراي شهر با بيان اينكه دادن انشعابات به صورت غيرقانوني يا اتصال شبانه و مخفيانه انشعابات آب و برق توسط سازندگان يكي ديگر از عوامل تدوام اين رويه غيرقانوني است، ادامه داد: متاسفانه وضعيت نگهداشت و نظافت محله نامناسب و نگران‌كننده است. پيمانكار نگهداشت و رفت و روب منطقه ۱۹ با اين وسعت با مناطق ۱۶ و ۱۷ يك شركت بوده و طبيعي است كه امكانات و نيروي انساني اين پيمانكار به صورت يك سوم به هريك از اين مناطق توزيع مي‌شود.

به گفته اماني، كمبود مخازن زباله، انباشتگي و پخش زباله در اطراف مخازن، جابه‌جايي مخازن، انهار پاكسازي نشده، حيوانات موذي و بوي تعفن در سطح محله كاملاً مشهود بود. به عنوان نمونه وضعيت وخيم جوي‌هاي آب و جاري شدن فاضلاب در خيابان كوه بريان يا وضعيت ناهنجار نظافت در حاشيه بزرگراه سعيدي و كوچه بهنام كه با وجود طول آن حتي يك مخزن زباله هم نداشت و مردم كيسه‌هاي زباله را جلوي درب منازل‌شان مي‌گذارند.

 

نگهداري نامناسب از بوستان امام خميني و نعمت آباد

انتقاد ديگر اين عضو شوراي شهر از نگهداري از بوستان‌هاي اين منطقه از شهر تهران بود، اماني با اشاره به سرانه فضاي سبز ناحيه گفت: دو بوستان امام خميني و نعمت آباد در محله وجود دارد اما متاسفانه نگهداري مناسبي نشده و وضعيت نظافت اين بوستان و زمين‌هاي آسفالت بازي واليبال و كف‌سازي آنها هم نامناسب و حتي خطرناك و غير ايمن است. اماني با اشاره به وضعيت حمل و نقل ترافيك معابر به ويژه در اطراف بازار مبل نعمت‌آباد، گفت: در خيابان كوه‌بريان - طالقاني - نور- ترافيك بسيار سنگين است به نحوي كه حركت اتوبوس‌هاي شركت واحد در خيابان كوه بريان و توقف آنان عبور و مرور را دچار توقف كامل از دو طرف مي‌كند. در دوره گذشته طرح ساخت لوپ شمال غرب پل شكوفه به خيابان نور كه مسير تردد مردم و مشتريان بازار مبل را كوتاه و ترافيك را روان مي‌كند در سازمان حمل ونقل مصوب و قرار بر اجراي آن بود كه در اين دوره با وجود اهتمامي كه شهرداري به اجراي رمپ ولوپ‌ها و دور برگردان‌ها دارد، اين طرح هنوز آغاز نشده است.

اين عضو شوراي شهر تهران اضافه كرد: اميد است كه اين پروژه در اولويت طرح‌هاي عمراني شهرداري قرار بگيرد. عدم تامين پاركينگ در اين محله به ويژه در اطراف بازار نعمت‌آباد، همان‌گونه كه اشاره شد مشتريان ملي و بين‌المللي دارد كه يكي از عوامل اصلي ترافيك سنگين اين منطقه است. او بيان كرد: آسفالت ۴ مدرسه توسط شهرداري تهران انجام شده است. با اين شرايط و وضعيت سرانه‌هاي ناچيز يا صفر خدماتي و ساخت و سازهاي غيرمجاز، در ادامه مجتمع مسكوني تجاري سهيل، سازمان اوقاف مجوز ساخت برج‌هاي مسكوني گرفته و در حال ساخت است. ناگفته نماند كه منطقه 19 تهران يكي از مناطق بزرگ هم از نظر جغرافيايي با ۹۲ كيلومترمربع و هم از نظر جمعيتي با حدود ۳۰۰ هزار نفر سكنه است كه استقرار اماكن مهم و حساسي چون حرم امام راحل (ره)، بهشت زهرا (س)، فرودگاه بين‌المللي امام (ره)، مجموعه نمايشگاهي شهر آفتاب، بوستان ولايت، بازار پارچه عبدل‌آباد، بازار مبل نعمت‌آباد و ميدان مركزي ميوه‌وتره بار در داخل و حريم، اين منطقه را از ساير مناطق شهر تهران متمايز كرده است.

 

تصويب يك فوريت الزام شهرداري تهران به اطلاع‌رساني درباره تخفيفات

در دويست و شصت و چهارمين جلسه شوراي شهر تهران همچنين بررسي يك فوريت طرح الزام شهرداري تهران، به اطلاع‌رساني تسهيلات و تخفيفات، معـافيت‌ها و بخشودگي در دستور كار اعضاي شوراي شهر تهران قرار گرفت.

اين طرح در زمينه افزايش اطلاع‌رساني در ارايه آخرين اخبار و اطلاعات مصوبات شورا درباره تسهيلات و تخفيفات، معـافيت‌ها و بخشودگي‌هايي است كه براي استفاده شهروندان تهراني و ارتقاي سطح رفاهي گيرندگان خدمات در بخش‌هاي مختلف فرهنگي، عمراني، حمل و نقل و... از سوي شورا به تصويب رسيد.

در همين راستا احمد علوي، رييس كميته گردشگري شورا در توضيح اين موضوع با گفت: بسياري از مصوباتي كه ما در ايام نگارش بودجه داريم در قالب تسهيلات و تخفيفات، معـافيت‌ها و بخشودگي‌هايي در حوزه‌هاي مختلف براي شهروندان تهراني مطرح مي‌شود.