با گذشت يكسال از راه‌اندازي سامانه خودنويس

قيمت اجاره در برخي مناطق تهران تثبيت شد

۱۴۰۳/۰۷/۰۲ - ۰۰:۰۹:۳۳
|
کد خبر: ۳۲۱۲۱۶

بيش از يك سال از راه‌اندازي سامانه خودنويس مي‌گذرد و به گفته بسياري از كارشناسان مسكن اين سامانه توانسته قيمت اجاره را در برخي مناطق تهران تثبيت كند و بر همين اساس در تابستان امسال، شاهد افزايش عجيب و غريب اجاره در اين مناطق نبوديم.

بيش از يك سال از راه‌اندازي سامانه خودنويس مي‌گذرد و به گفته بسياري از كارشناسان مسكن اين سامانه توانسته قيمت اجاره را در برخي مناطق تهران تثبيت كند و بر همين اساس در تابستان امسال، شاهد افزايش عجيب و غريب اجاره در اين مناطق نبوديم. سامانه خودنويس يكي از مهم‌ترين ابزارهاي بازار مسكن محسوب مي‌شود كه توانسته وضعيت مناسبي را در بازار اجاره مسكن حاكم كند و در اين ميان يكي از مهم‌ترين نكاتي كه در مورد سامانه خودنويس وجود دارد، اين است كه صرفاً براي ثبت قرارداد به كار نمي‌رود، بلكه نسخه به روز شده و جديد سامانه املاك و مستغلات است كه اطلاعات مربوط به املاك كشور را در خود ثبت كرده است. به اين ترتيب، سامانه خودنويس نه تنها به كمك مستاجران آمده، بلكه ديتابيس خوبي از املاك كشور فراهم كرده كه مي‌توانند در تنظيم‌گري بازار مسكن مفيد باشند و بيشتر معامله گران مسكن از ويژگي صدور رايگان كد رهگيري اين سامانه راضي و خشنود هستند. پيش از اين، مستاجران ناچار بودند مبالغ گزافي را به مشاوران املاك بپردازند تا اين كد رهگيري برايشان صادر شود. البته هنوز بسياري از مستاجران از راه‌اندازي اين سامانه خبر ندارند و باعث شده كه براي ثبت قراردادهاي اجاره مسكن هزينه‌هاي زيادي را به مشاوران املاك پرداخت كنند. درواقع مي‌توان گفت كه يكي از مهم‌ترين مزاياي سامانه خودنويس، كاهش هزينه‌هاي جابه‌جايي براي مستاجران است كه‌ خوشبختانه با راه‌اندازي آن از سال گذشته متقاضيان مسكن هم با كاهش مشكلات روبرو شده‌اند. در همين راستا، مسعودي كارشناس بازار مسكن در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره راه‌اندازي سامانه خودنويس در راستاي ساماندهي بازار زمين، مسكن و اجاره گفت: همزمان با راه‌اندازي سامانه خودنويس در بازار شاهد برچيده شدن انحصاري كه در بازار مسكن حاكم شده بود هستيم. او افزود: قانون جهش توليد مسكن، وزارت راه و شهرسازي را موظف مي‌كرد كه براي متقاضيان مسكن، سامانه‌اي طراحي كند كه بتوانند از طريق آن، كد رهگيري را به شكل رايگان دريافت كنند. مسعودي ادامه داد: يكي از مهم‌ترين نكاتي كه در مورد سامانه خودنويس وجود دارد، اين است كه صرفاً براي ثبت قرارداد به كار نمي‌رود، بلكه نسخه به روز شده و جديد سامانه املاك و مستغلات است كه اطلاعات مربوط به املاك كشور را در خود ثبت كرده است. اين كارشناس بازار مسكن تصريح كرد: سامانه خودنويس نه تنها به كمك مستاجران آمده، بلكه بانك اطلاعاتي خوبي از املاك كشور را فراهم كرده كه مي‌تواند در تنظيم‌گري بازار مسكن مفيد باشد.

او با بيان اينكه آمارها حاكي از آن است كه‌ بيشتر معامله گران مسكن از ويژگي صدور رايگان كد رهگيري اين سامانه راضي و خشنود هستند، گفت: پيش از اين، مستاجران ناچار بودند مبالغ گزافي را به مشاوران املاك بپردازند تا اين كد رهگيري برايشان صادر شود. مسعودي با اشاره به اينكه از خردادماه امسال، امكان ثبت معاملات خريد و فروش مسكن نيز در سامانه مزبور اجرايي شده است گفت: بررسي‌ها حاكي از آن است كه سامانه خودنويس برروي تثبيت قيمت اجاره مسكن اثرگذار بوده بنابراين، توانسته بر روي معاملات خريد و فروش ملك هم اثر گذار هم باشد. اين كارشناس بازار مسكن با بيان اينكه روزانه بيش از ۳ تا ۴ هزار قرارداد اجاره از طريق اين سامانه ثبت مي‌شود گفت: طبق بررسي‌ها آمار صدور كد رهگيري نيز ۵۰ درصد بيشتر شده است كه مي‌تواند خبر خوبي براي مستاجران باشد؛ چرا كه اين كد مي‌تواند زمينه استفاده آنها از خدمات دولتي مانند وام وديعه مسكن را فراهم كند. او ادامه داد: پيش از اين بسياري از مستاجران از انحصار‌گري كه‌ در بازار مسكن حاكم شده بود گله مند بود كه خوشبختانه با اجراي سامانه خودنويس بخش عمده‌اي از مشكلات انحصارگري در بازار از بين رفته است.

 

افزايش ثبت قراردادهاي اجاره  در سامانه خودنويس

چند روز پيش بود كه مهدي ساساني مدير سامانه خودنويس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بيان اينكه روند ثبت قراردادهاي اجاره مسكن در سامانه خودنويس از سال گذشته رو به افزايش بوده است، گفت: استقبال متقاضيان به ويژه مستاجران از سامانه خودنويس با توجه به شرايط ويژه‌اي كه ايجاد كرده بسيار خوب بوده و روز به روز رو به رشد است. او ادامه داد: با توجه به ارايه كد رهگيري رايگان و همچنين امكان انتخاب متقاضيان از طريق سامانه خودنويس زمينه براي استقبال متقاضيان فراهم شده و همين امر باعث شده كه‌ ثبت قراردادها در اين سامانه بيشتر شود. ساساني تاكيد كرد: تعداد قرارداد‌هاي اجاره مسكن در سامانه خودنويس از خرداد ماه سال گذشته به بيش يك ميليون فقره رسيده كه اين آمارها حاكي از آن است كه تعداد قرارداد‌ها رشد قابل توجهي پيدا كرده است.