سطح ايمني معدن زغال سنگ طبس پايين بود
رييس خانه معدن ايران:

سطح ايمني معدن زغال سنگ طبس پايين بود

۱۴۰۳/۰۷/۰۲ - ۰۰:۲۷:۳۱
|
کد خبر: ۳۲۱۲۳۵

محمدرضا بهرامن، رييس خانه معدن ايران با اشاره به حادثه معدن زغال‌سنگ طبس گفت: وضعيت ايمني معادن زغال سنگ كشور پايين است و اين موضوع بارها گوشزد شد؛ ولي مورد توجه قرار نگرفت. 

محمدرضا بهرامن، رييس خانه معدن ايران با اشاره به حادثه معدن زغال‌سنگ طبس گفت: وضعيت ايمني معادن زغال سنگ كشور پايين است و اين موضوع بارها گوشزد شد؛ ولي مورد توجه قرار نگرفت. 
رييس خانه معدن و نايب‌رييس اتاق ايران درباره حادثه معدن زغال‌سنگ طبس به پايين بودن استانداردها و فرسوده بودن تجهيزات به كار رفته در اين معادن اشاره كرد و گفت: از سال ۱۳۹۶ به صورت رسمي در رسانه‌هاي مختلف كشور نسبت به وضعيت نامناسب ايمني معادن زغال سنگ تذكر داديم كه متأسفانه مورد توجه قرار نگرفت.
محمدرضا بهرامن، رييس خانه معدن و نايب‌رييس اتاق ايران ضمن تسليت به بازماندگان حادثه معدن زغال‌سنگ شركت معدنجو طبس گفت: شب گذشته شاهد اتفاق تلخي در معدن زغال‌سنگ «پرورده ۵» طبس بوديم كه در ۲ بلوك B و C اين معدن تعداد ۶۹ نفر كارگر زحمتكش حين استخراج زغال‌سنگ، ناگهان دچار حادثه تصاعد آني گاز متان و در نتيجه تراكم فراوان گاز در بلوك C شدند و اين حادثه ناگوار رقم خورد.
بر اساس اظهارات او در سال 96 اعضاي كميته زغال‌سنگ خانه معدن ايران به اين نتيجه رسيدند كه وضعيت ايمني معادن زغال سنگ كشور پايين و از استانداردهاي مرسوم خارج بوده و در واقع وضعيت ايمني و سلامت كارگران در معدن ذغال سنگ كشور در بدترين حالت خود قرار گرفته است. از سال همان سال به صورت رسمي در رسانه‌هاي مختلف، نسبت به وضعيت ايمني معادن زغال سنگ در كشور تذكر داده شد.رييس خانه معدن ايران ادامه داد: درباره وضعيت ايمني و تجهيزات معادن، بارها هشدار داده و اعلام كرده بوديم كه جان ده‌ها كارگر، تكنسين و مهندس از يك سو و سرمايه‌هاي دولت و بخش خصوصي از سوي ديگر در خطر است و اگر حادثه‌اي رخ دهد، خسارت‌هاي جبران‌ناپذيري را به بخش معادن كشور وارد مي‌كند. او خاطرنشان كرد: اكنون معادن با كمترين بهره‌وري مشغول فعاليت هستند و اين مهم علاوه بر اينكه موجب اتلاف وقت و توان نيروي انساني مجرب و متخصص كشور مي‌شود، از بهره‌وري معادن زغال سنگ نيز به‌شدت مي‌كاهد.
بهرامن با بيان اينكه ايمني در معادن از موضوعات خاص و ويژه محسوب مي‌شود، گفت: بايد با رويكرد و ديدگاه ويژه در بخش معدن كشور برنامه‌ريزي شود و در صورت استفاده نكردن از امكانات جديد بايد همچنان منتظر حوادث مختلف در بخش معادن كشور به‌ويژه معادن زغال سنگ باشيم. رييس خانه معدن اضافه كرد: توجه به سرمايه‌گذاري در حوزه تجهيزات و آموزش و استفاده از تجهيزات به‌روز كه امروزه به دليل تحريم‌ها با مشكلات زيادي روبرو است، جزو نكاتي است كه مي‌تواند در كاهش حوادث بخش معدن موثر باشد.  رييس خانه معدن ايران تأكيد كرد: نبود سرمايه‌گذاري كافي در اين دو زمينه در معادن زيرزميني به ويژه معادن زغال‌سنگ، تاكنون منجر به حوادثي دردناكي شده است. حوادث معدن زغال‌سنگ البرز شرقي، زمستان يورت، زغال طبس و غيره مي‌توانست با نظارت و پشتيباني تمام قد سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) اتفاق نيفتد. او با بيان اينكه امروز بايد نگاه مهندسي و ويژه به معادن زغال كشور انجام شود، گفت: اين معادن نيازمند تأمين خوراك صنايع فولادي هستند، نبايد ارايه تسهيلات و خدمات در تأمين ماشين‌آلات و تجهيزات به معادن ذغال سنگ را با صنايع يا خدمات ديگر با توجه به حساسيت خاص آن، مقايسه كنيم. نايب‌رييس اتاق ايران عنوان كرد: علت اصرار براي حمايت‌هاي تمام قد حكمراني بخش معدن از اين صنعت به اين دلايل بود كه وضعيت ذغال سنگ در مقايسه با ديگر فعاليت‌هاي معدني بسيار آسيب‌پذيرتر است و در نتيجه نياز به حمايت كلان حاكميتي دارد كه با وجود اصرارها اين بخش از هيچ تسهيلاتي كه نتيجه مطلوب دهد برخوردار نشده است. بهرامن با اشاره به انتظارات بخش معدن از دولت چهاردهم، تأكيد كرد: اعضاي خانه معدن ايران گزارش‌هاي متعددي در مورد معدن كاري زغال سنگ تهيه و به وزارت صنعت ارايه كردند كه انتظار داريم مورد توجه وزارت‌خانه و سازمان‌هاي مربوطه قرار گيرد، زيرا ايميدرو به عنوان يكي از متوليان بخش معدن بايد در زمينه آموزش ورود كند تا با هم‌گرايي و هم‌افزايي نهادهاي مربوطه، نظارت و ايمن‌سازي در معادن، شاهد چنين حوادث تلخي نباشيم.