جنون نتانياهو
آيا نتانياهو به دنبال تكرار سناريوي شكست خورده غزه است؟

جنون نتانياهو

۱۴۰۳/۰۷/۰۳ - ۰۰:۰۶:۴۲
|
کد خبر: ۳۲۱۲۸۸

براساس آماري كه وزير بهداشت لبنان عصر دوشنبه اعلام كرد، شمار شهداي حملات كور اسراييل به جنوب لبنان از مرز 274 شهيد و 1000 مجروح گذشته است در حالي كه به گفته وي، كل تلفات لبنان در جنگ 33 روزه در مقايسه با آمار تلفات حملات اسراييل طي چند روز گذشته اصلا قابل ملاحظه نيست.

سيد عماد حسيني| براساس آماري كه وزير بهداشت لبنان عصر دوشنبه اعلام كرد، شمار شهداي حملات كور اسراييل به جنوب لبنان از مرز 274 شهيد و 1000 مجروح گذشته است در حالي كه به گفته وي، كل تلفات لبنان در جنگ 33 روزه در مقايسه با آمار تلفات حملات اسراييل طي چند روز گذشته اصلا قابل ملاحظه نيست.

حملات روز دوشنبه ارتش اسراييل به مناطق مختلف جنوب لبنان و پيش از آن حملات انجام گفته به ضاحيه جنوبي لبنان از يك سو و جنايت پيجرها نشان داد، اسراييل باز هم به دنبال تكرار سناريوي كشتارهاي مكرري است كه پيش از حمله به نوار غزه آن را در شمال اين منطقه مرتكب شده بود.

 

با اين حال آيا لبنان مي‌تواند  غزه ديگري باشد؟

به اعتقاد كارشناسان لبنان هرگز غزه نخواهد شد و با توجه به توانمندي‌هاي حزب‌الله از يك سو و عمق جغرافيايي اين كشور، امكان كپي‌برداري از سناريو جنگي ارتش اسراييل در غزه و راهبرد زمين سوخته اين رژيم در آنجا در لبنان وجود ندارد، اگر چه به‌ طور حتم اين جنگ از هم‌اكنون نيز نشان داده است كه تلفات بسيار سنگيني با خود به همراه خواهد داشت.

در حال حاضر و تا لحظه تهيه اين نوشتار حملات متقابل به شكل هوايي و موشكي انجام مي‌شود، در حالي كه رژيم صهيونيستي به بهانه حمله به مراكز تجمع نيروهاي حزب‌الله بسياري از زنان و كودكان لبناني را به خاك و خون كشيده و وزير بهداشت لبنان نيز در نشست مطبوعاتي خود بر اين مساله تاكيد كرده است، حزب‌الله از صبح دوشنبه مواضع راهبردي مختلفي از اسراييل را مورد هدف قرار داد و پايگاه‌هاي هوايي و كارخانه‌هاي تسليحاتي اين رژيم را مورد اصابت موشك‌هايش قرار گرفتند، در حالي كه گنبد آهنين اين رژيم ظاهرا در زمينه رهگيري موشك‌ها و پهپادهاي حزب‌الله راه به جايي نبردند.

افزايش عمق حملات حزب‌الله در فلسطين اشغالي برخي از توانمندي‌هاي اين گروه مقاومت را به رغم رژيم صهيونيستي كشيد. در اين بين برخي از كارشناسان تاكيد دارند، حزب‌الله در حال سبك و سنگين كردن دو راهبرد، واكنش‌هاي شديد و دردناك و پيشبرد جنگ فرسايشي براي اسراييل است. راهبرد دوم از 11 ماه و اندي پيش آغاز شده و نتانياهو و مسوولان مراكز تصميم‌گيري اسراييل را به ‌شدت مستاصل كرده است.

اينكه نتانياهو اكنون و در آستانه يك سالگي درگيري در شمال تصميم به حمله به لبنان گرفته است، بيانگر استيصالي است كه از لاينحل ماندن حل مشكلاتش در شمال در سايه به بن‌بست رسيدن استراتژي‌اش در نوار غزه است. اما مراكز تصميم‌گيري در اسراييل به رهبري نتانياهو ظاهرا چندان از تجربيات ماه‌هاي گذشته درست نگرفته‌اند و تصور مي‌كنند، با به راه انداختن توفان قادر خواهند بود پالتوي مقاومت و حمايت از نوار غزه را از تن حزب‌الله خارج كنند.

بسياري از كارشناسان تاكيد كردند كه اسراييل با به راه انداختن قتل‌عام پيجرها از يك سو و كشتار مردم ضاحيه و حتي به خاك و خون كشيدن مردم غيرنظامي جنوب و بقاع لبنان به دنبال ايجاد تضاد بين بستر جامعه و نيروهاي مقاومت در اين كشور دارند، اما همان‌گونه كه كشتارهاي صورت گرفته در غزه نتوانست قاطبه مردم اين منطقه را از مقاومت سلخ كند، در لبنان هم به ويژه بعد از جنايت پيجر و حضور احاد مردم از مسيحي گرفته تا سني و شيعي براي اهداي خون به مجروحين اين امر پيشاپيش شكست خورده است در حالي كه از اين پس اقدامات حزب‌الله عليه اسراييل از نگاه دولت لبنان و محافل بين‌المللي نيز دفاع مشروع تلقي خواهد شد.

بي‌ترديد حملات اخير اسراييل عليه حزب‌الله نه تنها براي اسراييلي‌ها آرامش را به همراه نخواهد آورد بلكه با توجه به راهبرد حزب‌الله در عمق بخشيدن پلكاني به حملات خود كه تا به امروز حيفا و عكا نيز به آن پيوسته‌اند، توهم اسراييل در استفاده از اهرم وحشت آفريني و كشتار براي خارج كردن مقاومت لبنان از گردونه جنگ داير در غزه بيش از پيش نمايان شد.

اين در حالي است فرمانده سابق سامانه پدافندي اسراييل به اسراييلي‌ها هشدار داد، اگر جنگ فراگير با لبنان در بگيرد، تل‌آويو هم همانند شهرك سديروت آماج حملات موشكي قرار خواهد گرفت. اين واقعيت مورد تاييد تحليلگران صهيونيست هم قرار دارد، يوني بن مناخيم تحليلگر صهيونيست در اين رابطه نوشت: نصر‌الله از موضع خود در رابطه با آتش بس در غزه تكان هم نخورده است.

حزب‌الله طي حدود يك سال گذشته همواره حملات خود را به شكلي كامل هدفمند و در چارچوب‌هاي مشخصي انجام داده است، شايد همين راهبرد تل‌آويو را به ستوه آورده و وادار به واكنش‌هاي هيستريك كرده است.

زمان مشخص خواهد كرد كه اقدامات وحشيانه اسراييل در قتل عام مردم طي يك هفته گذشته چقدر به نفع اسراييل تمام شده است اما آنچه مشخص است آن كه حزب‌الله با وجود تمام تلفاتي كه تاكنون داشته ثابت كرده كه خوب مي‌داند چه مي‌كند و همچنان منتظر ورود زميني ارتش اسراييل به جنوب لبنان است، جايي كه همه مي‌دانند دست برتر از آن حزب‌الله و به ويژه نيروهاي رضوان خواهد بود.

و اين تازه جبهه دومي است كه نتانياهو باعث گشوده شدن همزمان آن عليه اسراييل خواهد شد.