بياييد آينده عادلانه براي فرزندان خود بيافرينيم
پزشكيان:

بياييد آينده عادلانه براي فرزندان خود بيافرينيم

۱۴۰۳/۰۷/۰۴ - ۰۰:۴۴:۲۸
|
کد خبر: ۳۲۱۳۶۲

رييس‌جمهوري اسلامي ايران گفت: مواجهه با چالش‌هاي كنوني و آينده نيازمند همكاري و تعامل براساس عدالت و صداقت است.

رييس‌جمهوري اسلامي ايران گفت: مواجهه با چالش‌هاي كنوني و آينده نيازمند همكاري و تعامل براساس عدالت و صداقت است. بياييد آينده عادلانه و پر رونق براي فرزندان خود بيافرينيم. مسعود پزشكيان رييس‌جمهور در نشست سران ميثاق آينده در نيويورك، اظهار كرد: مواجهه با چالش‌هاي كنوني و آينده نيازمند همكاري و تعامل براساس عدالت و صداقت است. بياييد آينده عادلانه و پر رونق براي فرزندان خود بيافرينيم. محور اين تعامل توجه به نقش سازمان ملل به عنوان نماد چندجانبه گرايي است. وي ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران ديدگاه‌ها و ملاحظات خود را درباره سند پيمان آينده را در اين سازمان ثبت كرده است. تقويت نظام چندجانبه گرايي براي برخورد ريشه‌اي با جنگ، تبعيض، فقر و گرسنگي بايد مبناي كار مشترك براي آينده باشد. نقش فرهنگ و خانواده و گفت و‌هاي بين نسلي، توجه به نقش زنان و جوانان و توانمندسازي آنها انكارناپذير است. رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: اولويت‌هاي دولت من در سطح داخلي توجه به سلامت، آموزش عمومي، رفاه عمومي، تامين اجتماعي، كاهش نابرابري و توزيع مناسب درآمدها، تحكيم نهاد خانواده، گسترش عدالت اجتماعي، توانمندسازي جوانان و جوانان و بهره مندي از محيط زيست مطلوب است.

وي افزود: دستيابي به صلح و توسعه نيازمند به احترام به حق توسعه كشورها، توجه به اولويت‌هاي توسعه‌اي و ويژگي‌هاي فرهنگي، رعايت اصول انصاف و اجراي تعهدات كشورهاي توسعه يافته در برابر كشورهاي در حال توسعه است. تحريم‌هاي يكجانبه، دستيابي به اهداف توسعه پايدار را متوقف كرده و اين واقعيت بايد در هر سندي كه براي آينده تهيه مي‌شود، لحاظ شود.

رييس‌جمهور ادامه داد: پيشنهاد مي‌كنم دبيركل سازمان ملل متحد با كشورهاي قرباني تحريم‌هاي يكجانبه، گزارش جامعي به مجمع عمومي سازمان ملل ارايه دهد. ما خواستار اصلاحات فوري در ساختار حكمراني و موسسات مالي بين المللي به منظور تضمين به كشورهاي در حال توسعه در تصميم‌گيري‌ها، هنجارسازي‌ها و شكل‌گيري ساختار عادلانه و پاسخگو براي رفع نيازهاي مالي اين كشورها هستيم.

پزشكيان خاطرنشان كرد: پيمان آينده و پيمان جهاني ديجيتال بايد به كاهش شكاف شمال و جنوب جهاني به ويژه از طريق فناوري‌هاي نوين، ظرفيت‌سازي و رفع موانع كمك كند. ما بر اين باوريم مشاركت برابر و موثر جنوب جهاني در حكمراني جهاني اينترنت و هوش مصنوعي‌، احترام به قوانين ملي كشورها و مقابله با انحصارطلبي ضرورتي انكارناپذير است.

وي ادامه داد: ما خواستار جهاني عاري از سلاح هسته‌اي و منطقه‌اي عاري از سلاح كشتار جمعي بدون هيچ پيش‌شرطي در خاورميانه هستيم. ما به عنوان قرباني تروريسم، همواره در مبارزه با اين پديده شوم پيش قدم بوده‌ايم و آماده همكاري با كشورهايي هستيم كه دنبال مقابله واقعي با تروريسم هستند. ايران خواهان منطقه‌اي قوي، متحد، امن و باثبات است كه در آن منافع كشورها براي هم افزايي براي پيشرفت اقتصادي و اجتماعي و رفع مشكلات مشترك مصرف شود.

رييس‌جمهور در پايان گفت: در جهاني كه مردم غير نظامي در غزه با قساوت كشته مي‌شوند و تروريسم كور دولتي زنان و كودكان را به خون مي‌كشد و از نسل كشي و ترور حمايت مي‌شود، هيچ سندي صلح و توسعه را تضمين نمي‌كند. پايان اشغالگري، توقف آپارتايد در فلسطين و آتش‌بس فوري در غزه پيش نياز توسعه و صلح جهاني است. جمهوري اسلامي ايران آماده همكاري با ساير كشورها براي دستيابي به اين اهداف است.

همچنين «مسعود پزشكيان» رييس‌جمهوري اسلامي ايران كه براي شركت در نشست سالانه مجمع عمومي سازمان ملل متحد به نيويورك سفر كرده است، در گفت‌وگويي درباره حملات متجاوزانه گسترده رژيم صهيونيستي به لبنان به بهانه مقابله با جنبش حزب‌الله گفت كه اين حملات «بحراني انساني» است كه با خطرِ ورود منطقه به جنگي‌ گسترده‌تر مواجه است.

شبكه سي‌ان‌ان نوشت كه پزشكيان در بخشي از گفت‌وگويي اختصاصي با «فريد زكريا» خبرنگار اين شبكه هشدار داد كه «خطر دامن‌گير ‌شدن آتش رخدادهاي فعلي (در لبنان) در كل منطقه وجود دارد.»

اين اظهارات پزشكيان در حالي مطرح مي‌شود كه حملات موشكي رژيم صهيونيستي به مناطق جنوبي لبنان و همچنين انفجار پيجرها و بي‌سيم‌ها با ده‌ها شهيد و زخمي در لبنان شدت يافته است.

سي‌ان‌ان نوشت كه رييس‌جمهور ايران در پاسخ به اين سوال كه آيا ايران به حزب‌الله توصيه خواهد كرد در پاسخ به حملات رژيم صهيونيستي خويشتن‌داري كند، گفت كه حزب‌الله با رژيمي مواجه است كه «تا دندان مسلح است و به تسليحاتي دسترسي دارد كه برتر از چيزهاي ديگر است.»

او هشدار داد: «ما نبايد اجازه بدهيم كه لبنان به غزه ديگري در دستان اسراييل تبديل شود. حزب‌الله نمي‌تواند اين كار را به تنهايي انجام دهد. حزب‌الله نمي‌تواند به تنهايي در مقابل رژيمي بايستد كه كشورهاي غربي، كشورهاي اروپايي و امريكا از آن دفاع و حمايت مي‌كنند و (تسليحات آن را) تامين مي‌كنند».

او همچنين هشدار داد كه تحولات اخير ممكن است به جنگي منطقه‌اي تبديل شود كه «مي‌تواند براي آينده جهان و حتي خود كره زمين خطرناك باشد، بنابراين ما بايد مانع جناياتي شويم كه اسراييل مرتكب مي‌شود.»