ناترازي روزانه ۱۰ ميليون ليتر بنزين
رييس اتحاديه صادركنندگان فراوردههاي نفت، گاز و پتروشيمي گفت: تا پايان سال آينده روزانه ۱۰ ميليون ليتر ناترازي بنزين و در فصل زمستان ناترازي گازوئيل خواهيم داشت و اولين پروژهاي كه اميدواريم به ناترازي كمك كند پروژه مهر خليجفارس است كه در بهترين حالت در بهمن ماه ۱۴۰۴ به بهرهبرداري ميرسد و به حل ناترازي كمك ميكند.
رييس اتحاديه صادركنندگان فراوردههاي نفت، گاز و پتروشيمي گفت: تا پايان سال آينده روزانه ۱۰ ميليون ليتر ناترازي بنزين و در فصل زمستان ناترازي گازوئيل خواهيم داشت و اولين پروژهاي كه اميدواريم به ناترازي كمك كند پروژه مهر خليجفارس است كه در بهترين حالت در بهمن ماه ۱۴۰۴ به بهرهبرداري ميرسد و به حل ناترازي كمك ميكند.
احمد معروفخاني در گفتوگو با ايلنا، درباره اوضاع ناترازي سوخت در كشور و راهكارهاي عبور از اين شرايط اظهار داشت: اكنون كشور ما درگير پكيجي از ناترازيها از جمله ارز اقتصاد، آمار زاد و ولد ازدواج و البته بنزين، گازوئيل برق و گاز است كه تاكنون راهحل بلندمدتي براي رفع آنها انديشيده نشده است.
وي افزود: ريشه مساله ناترازي بنزين به اين برميگردد كه مديريت درستي روي مصرف نداريم و مصرف به صورت افسارگسيختهاي مرتبا در حال افزايش است و هيچ برنامهاي هم براي مديريت و كنترل آن نداريم، از طرف ديگر توجه و سرمايهگذاري لازم در حوزه پالايشگاهي نيز نداشتهايم و اين منجر به اين شده كه امروز با اين حجم از ناترازي روبرو هستيم.
رييس اتحاديه صادركنندگان فراوردههاي نفت، گاز و پتروشيمي با بيان اينكه به صورت كوتاهمدت با تنظيمگري درست و مديريت متمركز ميتوان بخشي از ناترازي را جبران كرد، گفت: اكنون بسياري از پتروشيميهاي داخل كشور افزودنيهاي توليد بنزين را صادر ميكنند، مثلا هفته گذشته شاهد صادرات ريفرميت به بازار امارات بودهايم در صورتي كه همين محصول ميتواند در داخل كشور با فرآيند تركيب با نفتا تبديل به بنزين مطلوب و باكيفيت شود.
وي بيان داشت: وزارت نفت بايد رگولاتوري و تنظيمگري داشته باشد كه ادتيو و فرآوردههاي مربوطه صادر نشود زيرا اكنون محصولات و افزودنيهاي بنزين به كشوري مثل امارات ارسال ميشود و مجددا تبديل به بنزين شده و به كشور خودمان بازميگردد بنابراين چاره اساسي اين است كه در كوتاهمدت از صادرات اين محصولات جلوگيري كنيم تا كمك حال تامين سوخت كشور باشيم.
معروفخاني خاطرنشان كرد: با جلوگيري از صادرات اين دسته از مواد آروماتيكي كه توسط پتروشيميها و همچنين برخي پالايشگاهها توليد ميشوند، ميتوان بخشي از ناترازي را در كوتاهمدت جبران كرد، در بلندمدت هم افزايش ظرفيت توليد پالايشگاهي و همچنين توجه و تمركز لازم جهت تدوين سياستهاي تشويقي براي ورود سرمايههاي مردمي و بخش خصوصي به اين بخش و مديريت مصرف ميتواند ناترازي را رفع كند.
وي با بيان اينكه تا پايان سال آينده روزانه ۱۰ ميليون ليتر ناترازي بنزين و در فصل زمستان ناترازي گازوئيل خواهيم داشت، تصريح كرد: اولين پروژهاي كه اميدواريم به ناترازي كمك كند پروژه مهر خليجفارس است كه در بهترين حالت در بهمن ماه ۱۴۰۴ به بهرهبرداري ميرسد و به حل ناترازي كمك ميكند اما بايد در نظر داشت كه اگر براي مديريت مصرف برنامهاي نداشته باشيم دوباره در چند سال بعد دچار ناترازي خواهيم شد.
رييس اتحاديه صادركنندگان فرآوردههاي نفت، گاز و پتروشيمي گفت: متاسفانه اكنون كشور درگير واردات بنزين است حال آنكه با تنظيمگري درست در داخل كشور ميتوانيم از واردات بخش زيادي از بنزين جلوگيري كنيم، در هر حال فعلا ناگزير هستيم چون كالا؛ كالاي استراتژيك است و بايد مرتب تامين شود، هرچند دغدغهاي بابت واردات نداريم اما مساله هزينه و سرمايه ملي است كه صرف واردات ميشود.
وي درباره راهكار قيمتي براي كنترل مصرف و ساماندهي اوضاع بنزين توضيح داد: افزايش قيمت بنزين يك راهكار اساسي است اما همت جمعي و مديريت صحيح نياز دارد بايد همه قوا با هم همكاري كنند، بايد اجرا درست باشد، اين اقدام پيوستهاي فرهنگي و اجتماعي نياز دارد، بايد مردم متوجه شوند كه بخشي از ناترازي اقتصادي و كمبود بودجه است كه منجر به تورم، افزايش قيمتها و بهمريختگي اقتصادي ميشود و از طريق واقعيسازي قيمت حاملهاي انرژي قابل جبران است اما اين موضوع بايد براي مردم ملموس باشد تا از تبعات منفي افزايش قيمت جلوگيري شود، بايد پيوستهاي فرهنگي و اجتماعي اين حركت و جراحي بزرگ اقتصادي به درستي تفهيم شود.
معروفخاني تاكيد كرد: مردم بايد بدانند اگر قيمت بنزين افزايش پيدا كند چه تبعاتي برايشان در پي خواهد داشت و واقعي شدن نرخ بنزين منجر به كنترل تراز اقتصادي و كنترل تورم و در گام بعد به رشد اقتصادي و بهبود اوضاع زندگي كمك ميكند در اين صورت حتما كمك خواهند كرد. اما بدون هيچ گونه پيوست فرهنگي و اجتماعي و يك شبه منجر به اتفاقات خوشايندي نميشود، اگر مردم با كار كارشناسي درست متوجه اين موضوع و آثار مثبت آن باشند به مديريت دولت براي كنترل ناترازي سوخت و اقتصادي كمك ميكنند.