اعضاي شوراي شهر مطرح كردند

حل مشكل تاكسي‌هاي برقي توسط دولت

۱۴۰۳/۰۷/۰۴ - ۰۱:۰۵:۰۷
|
کد خبر: ۳۲۱۳۸۶

دويست و شصت و پنجمين جلسه علني شوراي شهر تهران روز گذشته (سه شنبه 3 مهر ماه) به بررسي وضعيت مالي شهرداري تهران در مردادماه سال جاري و عضويت اعضاي كميسيون ماده ۱۰۰ اختصاص يافت.

دويست و شصت و پنجمين جلسه علني شوراي شهر تهران روز گذشته (سه شنبه 3 مهر ماه) به بررسي وضعيت مالي شهرداري تهران در مردادماه سال جاري و عضويت اعضاي كميسيون ماده ۱۰۰ اختصاص يافت. در اين جلسه همچنين بحث اتوبوس‌هاي برقي چيني، اعطاي وام به تاكسي‌هاي برقي و لزوم ارايه گزارش ساخت و تكميل ۱۲۰ مسجد در تهران مورد بحث و بررسي قرار گرفت. رييس شوراي شهر تهران درباره واردات اتوبوس‌هاي برقي چيني گفت: اين اتوبوس‌ها هنوز به تهران نرسيده و در بندرعباس است. البته اتوبوس‌هاي داخلي وارد ناوگان حمل و نقل عمومي شده‌اند هر چند كه ورود اتوبوس‌هاي خارجي زمانبر خواهد بود. مهدي چمران در مورد اعطاي وام براي تاكسي‌هاي برقي هم گفت: مشكل اصلي از وزارت نفت ناشي مي‌شود كه ۴۵۰ ميليون تومان را پرداخت نمي‌كند. شهرداري نبايد تاكسي خريداري كند و اين موضوع بايد در دولت حل شود و ارتباطي به شورا و شهرداري ندارد. او تاكيد كرد: قرار بود شهردار تهران با معاون اول رييس‌جمهور جلسه‌اي داشته باشد تا اين مشكل حل شود و تأكيد كرد كه با اين رقم نمي‌توان تاكسي برقي خريد .

به گزارش ايسنا، چمران درباره مشكلات برقي‌سازي تاكسي‌هاي پايتخت گفت: بايد لازم است كه نشست تخصصي كاملي با مديران و مسوولان ذي‌ربط در شهرداري تهران و ساير نهادها براي بررسي ابعاد مختلف فعاليت تاكسي برقي برگزار كنيم. رييس شوراي شهر تهران با بيان اينكه قرار شده است سري جديد خودروهاي برقي را وزارت صمت و نه شهرداري تهران واگذار كند، اظهار كرد: در حال حاضر تنها ۱۵۰ الي ۱۸۰ تاكسي برقي واگذار شده كه اين مشكلات ايجاد شده است كه اگر تعداد بيشتري از اين تاكسي‌هاي برقي واگذار شود، مشكلات نيز افزايش مي‌يابد. او افزود: اگر مساله پرداخت ۴۵۰ ميليون تومان كمك بلاعوض حل نشود كسي رغبت به خريد خودرو ی برقي نمي‌كند.

 

شهرداري تهران براي توسعه تاكسي برقي عجله نكند

رييس كميسيون حمل‌و نقل شوراي شهر تهران هم از شهرداري خواست كه عجله‌اي در توسعه استفاده از تاكسي برقي در تهران نداشته باشد.

جعفر تشكري هاشمي در تذكر پيش از دستور خود در جلسه شوراي شهر تهران با اشاره به تجمع روز گذشته رانندگان تاكسي برقي روبه‌روي ساختمان شوراي شهر گفت: اصل حركت به سمت برقي‌سازي خودروها اتفاق خوبي است و طبيعتا كشورها بايد به اين سمت حركت كنند؛ اما در كشور ما اين حركت بايد تدريجي باشد.

هاشمي افزود: فضاي خودروي برقي به دليل نوآوري جديدش پيچيدگي خاصي دارد و بايد با آن آشنا شويم و ديديد كه در واگذاري اولين سري تاكسي‌هاي برقي به رانندگان در تهران با چالش‌هاي مختلفي روبه‌رو شديم. او ادامه داد: وقتي يك فناوري و دانش جديد ظهور مي‌كند نبايد با سرعت به آن سمت برويم؛ بلكه بايد با آهنگي مناسب و پس از شناختن مشكلات به سمت آن گام‌برداريم و دوستان ما در شهرداري تهران تلاش كردند كه ۱۷۵ تاكسي برقي را به رانندگان تحويل بدهند. به گفته تشكري هاشمي، رانندگان مي‌گويند كه بر اساس قول‌ها و وعده‌هايي كه شهردار تهران آن را در صحن علني مطرح كرده قرار بوده ۵۰ درصد قيمت ماشين از محل ماده ۱۲ به عنوان كمك بلاعوض از سوي دولت به رانندگان داده شود يعني قول داده بودند قسمتي از قيمت يك ميلياردي خودروي برقي توسط دولت پرداخت شود كه هنوز اجراي اين مصوبه بلاتكليف است.

او افزود: وزارت نفت مي‌گويد به ازاي جي‌پي‌اس و كاركرد تاكسي‌هاي برقي به آنها يارانه پرداخت مي‌كند يعني قرار است پول رانندگان تاكسي در طول سال‌هاي زياد و به تدريج پرداخت شود.

رييس كميسيون حمل‌و نقل شوراي شهر تهران اظهار كرد: خبري منتشر شد كه شوراي شهر اصفهان مصوبه‌اي داشته كه براساس آن ۵۰۰ ميليون تومان كمك بلاعوض براي توسعه ناوگان حمل‌ونقل برقي پرداخت مي‌كند كه البته اين مساله جاي ابهام است، حالا رانندگان تاكسي مي‌گويند كه چرا شورا و شهرداري تهران اين كمك بلاعوض را انجام نمي‌دهد كه بايد در اين خصوص تصميم‌گيري شود.

او با اشاره به عدم تناسب قيمت خودروهاي برقي با درآمد رانندگان گفت: رانندگان تاكسي برقي بايد ماهانه ۲۰ ميليون تومان اقساط پرداخت كنند ولي اين در حالي است كه درآمد آنها پاسخگو نيست.

تشكري هاشمي با بيان اينكه قرار بود كه ۲۴ دستگاه شارژ نصب شود، افزود: در حال حاضر 8 دستگاه شارژ سريع نصب شده و وزارت نيرو بايد در اين خصوص كمك كند، هزينه اسقاط تاكسي‌ها نيز قبلا بين ۱۵۰ تا ۲۰۰ ميليون تومان بوده اما الان صحبت از ۱۳۰ ميليون تومان مي‌شود و اين در حالي است كه رانندگان تاكسي افراد كم درآمد هستند و لازم است كه وزارت صمت در مورد هزينه اسقاط خودروها تعيين تكليفي انجام بدهد. او با تأكيد بر اينكه برخي موضوعات نشان‌دهنده عجله براي سرعت بخشيدن به توسعه خودروي برقي در تهران است، گفت: بايد به تدريج اين اتفاق بيفتد تا رانندگان را وارد مشكلاتي نكنيم كه خودمان هنوز براي آن راه‌حلي نداريم.

 

لزوم ارائه گزارش ساخت و تكميل

۱۲۰ مسجد در تهران

در اين جلسه شوراي شهر همچنين دو تن از اعضاي شورا درباره وضعيت شهر تذكراتي را ارائه كرده و بر لزوم ساماندهي دكل‌هاي مخابراتي تهران و ارائه گزارش از ساخت و تكميل ۱۲۰ مسجد در تهران در صحن شوراي شهر تأكيد كردند.

زهرا شمس با اشاره به ضرورت ساماندهي دكل‌هاي مخابراتي در شهر تهران، اظهار كرد: نامه و درخواست‌هاي مردمي زيادي داريم كه از وضعيت نصب دكل‌هاي مخابراتي روي پشت بام‌ها، حياط منازل و مكان‌هاي عمومي از جمله بوستان‌ها گلايه دارند. او با بيان اينكه لازم است نظارت و ساماندهي جدي‌تري بر نصب اين دكل‌هاي مخابراتي انجام شود، تصريح كرد: برخي از اين دكل‌ها بدون رعايت استاندارد و هماهنگي بوده و ممكن است پيامدهاي زيست‌محيطي و غيره ناشي از فعاليت دكل‌هاي مخابراتي وجود داشته باشد. شمس احسان با اشاره به اينكه نصب دكل‌هاي مخابراتي بر روي پشت‌بام‌ها و محيط‌هاي عمومي بايد بررسي شود، گفت: اساسا جاي سوال است كه آيا در اين زمينه نظارت شهرداري وجود داشته يا خير؟ بنابراين از شهرداري مي‌خواهم كه گزارشي مستند از نحوه نصب و نظارت اين دكل‌هاي مخابراتي در شهر به شوراي شهر ارائه بدهد. در اين جلسه همچنين احمد علوي، رييس كميته ميراث فرهنگي گفت: جابه‌جايي در مديريت شهري امري طبيعي است، اما پرسنل رسمي از كند بودن فرآيند جابه‌جايي‌ها انتقاد دارند و معتقدند كه موافقت با ماموريت و مرخصي بدون حقوق آنها به كندي صورت مي‌گيرد. او در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود گفت: تاكنون فرآيند ساخت و تكميل ۱۲۰ مسجد در اين دوره مديريت شهري انجام شده و كارگاه مساجد فعال شده است و از شهرداري مي‌خواهيم كه گزارشي در مورد روند تكميل و ساخت اين ۱۲۰ مسجد ارايه كند.