محتويات سبد وارداتي ايران
گمرك آمار واردات برخي اقلام در نيمه اول سال جاري را اعلام كرد

محتويات سبد وارداتي ايران

۱۴۰۳/۰۷/۰۴ - ۰۱:۱۷:۴۸
|
کد خبر: ۳۲۱۳۹۹

داده‌هاي گمرك نشان مي‌دهد، ارزش تجارت كالاهاي غيرنفتي 48 ميليارد و 250 ميليون دلار بوده است. بنابر آمارها، حجم تجارت هم برابر با 76 ميليارد و 200 ميليون تن بوده است. تحليل تجارت كشور در پنج ماهه اول سال 1403 نشان مي‌دهد، حجم كالايي صادراتي بيشتر از كالاي وارداتي بوده، اين در حالي كه درآمد كمتري از صادرات نصيب كشور شده است.

تعادل |

داده‌هاي گمرك نشان مي‌دهد، ارزش تجارت كالاهاي غيرنفتي 48 ميليارد و 250 ميليون دلار بوده است. بنابر آمارها، حجم تجارت هم برابر با 76 ميليارد و 200 ميليون تن بوده است. تحليل تجارت كشور در پنج ماهه اول سال 1403 نشان مي‌دهد، حجم كالايي صادراتي بيشتر از كالاي وارداتي بوده، اين در حالي كه درآمد كمتري از صادرات نصيب كشور شده است. از آن سو، با توجه به آخرين آمار گمرك از واردات خودروي سواري، در ۶ ماهه امسال ۲۲ هزار و ۲۶۴ دستگاه خودرو سواري از گمركات ترخيص قطعي و وارد كشور شده است. همچنين براساس آماري كه گمرك ارايه كرده، ۴۲.۸ تن شمش طلا در ۶ ماهه امسال وارد كشور شده كه واردات اين قلم كالا در سال جاري به ۲.۵ ميليارد دلار مي‌رسد. اما واردات گوشي تلفن همراه به كشور در دو رويه تجاري و مسافري در ۶ ماهه امسال از لحاظ تعداد ۱۶ درصد و از حيث ارزش ۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل كاهشي بوده است. آمارها گوياي اين است كه در ۶ ماهه سال جاري ۵ ميليون و ۴۱۶ هزار و ۴۴۶ دستگاه گوشي تلفن همراه به شيوه تجاري و مسافري از گمركات كشور ترخيص و وارد كشور شد.

 

تجارت كشور در 5 ماه 1403

به گزارش «تعادل»، داده‌هاي گمرك نشان مي‌دهد، تا پايان مردادماه سال جاري ارزش تجارت خارجي كشور (كالاهاي غيرنفتي) به 48 ميليارد و 250 ميليون دلار رسيد و حجم تجارت هم برابر با 76 ميليارد و 200 ميليون تن بوده است كه نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزش و وزن رشد داشته است. داده‌ها نشان مي‌دهد، در مقايسه با مدت مشابه سال قبل، روند صادرات كشور افزايشي 7.27 درصدي در وزن و 10.02 درصدي در ارزش دلاري داشته است. همچنين ميزان واردات كشور در اين مدت، با افزايشي 7.93 درصدي در وزن و 5.53 درصدي در ارزش دلاري در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته را ثبت كرده است. براساس داد‌هاي اعلام شده در اين مدت ارزش صادرات قطعي كالاهاي غيرنفتي كشور برابر با 21 ميليارد و 933 ميليون دلار بوده و به لحاظ وزن هم در اين مدت تجار 60 ميليون و 512 هزار تن كالا صادر كرده‌اند. از سوي ديگر روند واردات كالا به كشور هم در اين مدت به لحاظ ارزشي برابر با 15 ميليارد و 688 ميليون دلار بوده

 

مقاصد عمده صادرات

طي پنج ماهه نخست سال، 1403 بيشترين ميزان صادرات كشور، به مقصد كشورهاي «چين»، با رقمي بالغ بر 5,929 ميليارد و 929 ميليون دلار و سهم 27.03 درصد از كل ارزش صادرات، «عراق» با 4 ميليارد و 579 ميليون دلار و سهم 20.88 درصد، «امارات متحده عربي» با 2ميليارد و 925ميليون دلار و سهم 13.34 درصد، «تركيه» با 2 ميليارد و 132ميليون دلار و سهم 9.72 درصد و كشور «افغانستان» با 893 ميليون دلار و سهم 4.07 درصد از كل ارزش، صورت گرفته است.

 

واردكنندگان كالا به ايران

طي پنج ماهه نخست سال، 1403 كشور «امارات متحده عربي»، با اختصاص رقمي بالغ بر 8 ميليارد و 85 ميليون دلار و سهمي در حدود 30.72 درصد از كل ارزش واردات، در جايگاه نخست كشورهاي طرف معامله قرار گرفته است. همچنين كشورهاي«چين» با 6 ميليارد و 902 ميليون دلار و سهم 26.23 درصد، «تركيه» با 3 ميليارد و 878 ميليون دلار و سهم 14.74 درصد، «آلمان» با يك ميليارد و 21ميليون دلار و سهم 3.88 درصد و «هند» با 734 ميليون دلار و سهم 2.79 درصد از كل ارزش واردات، جزو كشورهاي عمده طرف معامله واردات بوده‌اند. از سوي ديگر داده‌هاي گمرك نشان مي‌دهد طي پنج ماهه نخست سال، 1403 ميزان ترانزيت خارجي كشور به وزن 9 ميليون و 610 هزار تن بوده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل، 52.86 درصد رشد داشته است.

 

۲۲ هزار و ۲۴۶ خودرو سواري

وارد كشور شد

رييس كل گمرك ايران گفت: با توجه به آخرين آمار گمرك از واردات خودروي سواري، در ۶ ماهه امسال ۲۲ هزار و ۲۶۴ دستگاه خودرو سواري از گمركات ترخيص قطعي و وارد كشور شده است .

محمد رضواني‌فر رييس كل گمرك ايران، گفت: با توجه به آخرين آمار گمرك از واردات خودروي سواري، در ۶ ماهه امسال ۲۲ هزار و ۲۶۴ دستگاه خودرو سواري از گمركات ترخيص قطعي و وارد كشور شده و ارزش اين تعداد خودرو وارداتي به كشور در بازه زماني ذكر شده، ۴۳۸ ميليون و ۶۶۸ هزار دلار بوده است.

وي با اشاره به اينكه تعداد خودروهاي سواري وارداتي در ۶ ماهه سال گذشته ۱۷۳۶ دستگاه بوده است، افزود: ارزش واردات خودرو سواري در سال قبل ۳۶ ميليون و ۵۶۵ هزار دلار بود.

رضواني‌فر در خصوص واردكنندگان عمده خودرو به كشور در ۶ ماهه امسال، تصريح كرد: در اين مدت شركت‌هاي معين خودرو ايرانيان با واردات ۵۶۵۰ دستگاه، سايپا با ۵۴۴۵ دستگاه، بهمن موتور با ۱۶۵۰ دستگاه و كرمان موتور با ۱۵۲۴ دستگاه به ترتيب بزرگ‌ترين واردكننده خودرو سواري به كشور بودند.

 

واردات ۵ميليون و ۴۱۶ هزار

دستگاه موبايل

واردات گوشي تلفن همراه به كشور در دو رويه تجاري و مسافري در ۶ ماهه امسال از لحاظ تعداد ۱۶ درصد و از حيث ارزش ۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل كاهش نشان مي‌دهد. در ۶ ماهه سال جاري ۵ ميليون و ۴۱۶ هزار و ۴۴۶ دستگاه گوشي تلفن همراه به شيوه تجاري و مسافري از گمركات كشور ترخيص و وارد كشور شد. ارزش اين تعداد گوشي تلفن همراه وارداتي به كشور در ۲ رويه تجاري و مسافري يك ميليارد و ۲۲۵ ميليون دلار بوده است. بر اساس اين گزارش، واردات گوشي تلفن همراه به كشور در دو رويه تجاري و مسافري در ۶ ماهه امسال از لحاظ تعداد ۱۶ درصد و از حيث ارزش ۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل كاهش نشان مي‌دهد.

اين گزارش حاكي است، از مجموع گوشي تلفن‌همراه وارداتي به كشور در اين مدت ۵ ميليون و ۲۴۹ هزار و ۹۶۰ دستگاه به ارزش يك ميليارد و ۱۳۶ ميليون دلار به شيوه تجاري و ۱۶۶ هزار و ۴۸۶ دستگاه به ارزش ۸۹ ميليون و ۳۰۹ هزار دلار به شيوه مسافري وارد كشور شده است.

براساس اين گزارش در اين مدت واردات گوشي تلفن همراه در رويه تجاري از لحاظ تعداد ۱۵ درصد و از حيث ارزش ۴ درصد كاهش و در رويه مسافري از لحاظ تعداد ۳۸ درصد و از حيث ارزش ۴۱ درصد كاهش داشته است. شايان ذكر است، آمار واردات گوشي تلفن همراه در اين مدت شامل رديف تعرفه ۸۵۱۷۱۳۹۰ به شرح گوشي‌هاي تلفن همراه هوشمند و كد تعرفه ۸۵۱۷۱۴۲۰ به شرح گوشي تلفن همراه با صفحه كليد غير لمسي است.

واردات شمش طلا

واردات شمش طلاي استاندارد در ۶ ماهه سال جاري به ۴۲.۸ تن رسيد. محمد رضواني‌فر معاون وزير اقتصاد و رييس كل گمرك ايران، ارزش اين ميزان شمش طلا در اين مدت را ۲.۵ ميليارد دلار ذكر كرد. رضواني‌فر گفت: در سال گذشته در همين مدت ۷.۳ تن شمش طلا به ارزش ۴۶۶ ميليون دلار وارد كشور شده بود. به گفته وي، در اين مدت ۹۶.۸ درصد از وزن شمش طلاي وارداتي در سال ۱۴۰۳ از طريق گمرك فرودگاه امام خميني (ره) وارد و ترخيص گرديد. رييس كل گمرك ايران اظهار داشت: گمركات باشماق، تبريز، مشهد، فرودگاه اصفهان، پيرانشهر و يزد از ديگر گمركاتي بودند كه در ۶ ماهه سال جاري شمش‌ طلا از اين گمركات وارد و ترخيص شده است. لازم به توضيح است كه هيات دولت در آذرماه سال ۱۴۰۱ مصوب كرد تا تسهيلاتي جهت واردات شمش طلا برقرار شود، پس از اين مصوبه، واردات شمش طلا به كشور آغاز شد.

 

صادرات محصولات فولادي

از آن سو، بر اساس آماري كه گمرك ارايه كرده، در ۶ ماهه امسال ۵.۷ ميليون تن محصولات فولادي و مصنوعات آن به ارزش ۲.۹ ميليارد دلار از كشور صادر شده است. اين ميزان محصولات فولادي صادرشده در ۶ ماهه سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن ۱۳ درصد و از نظر ارزش ۱۴ درصد كاهش نشان مي‌دهد. بر اساس اين گزارش شمش از آهن و فولاد با ۷۳۰ ميليون دلار، ميلگرد ۵۷۱ ميليون دلار، ورق فولادي ۲۱۰ ميليون دلار، محصولات نيمه تمام از آهن يا فولاد ۱۵۱ ميليون دلار و لوله يا پروفيل‌هاي توخالي از فولاد با ۱۴۳ ميليون دلار ۵ قلم عمده محصولات فولادي صادراتي بوده‌اند. اين ۵ قلم در مجموع ۱.۸ ميليارد دلار از ارزش صادرات محصولات فولادي را به خود اختصاص داده‌اند.