بورس تحت تاثير ريسك‌هاي سياسي

۱۴۰۳/۰۷/۰۵ - ۰۰:۵۴:۳۴
|
کد خبر: ۳۲۱۴۵۲

اگر به بازار بورس نگاهي داشته باشيم متوجه خواهيم شد كه بازار سهام همواره تحت تاثير ريسك‌هاي سيستماتيك بوده، هست و خواهد بود و متاسفانه طي چند ماه گذشته تنش‌هاي جدي بين رژيم صهيونيستي و محور مقاومت اسلامي شكل گرفته كه بيم آن وجود دارد كه پاي ايران نيز به نزاع باز شود و در نتيجه وضعيت بازار سهام وخيم شود.

نوید رجایی

اگر به بازار بورس نگاهي داشته باشيم متوجه خواهيم شد كه بازار سهام همواره تحت تاثير ريسك‌هاي سيستماتيك بوده، هست و خواهد بود و متاسفانه طي چند ماه گذشته تنش‌هاي جدي بين رژيم صهيونيستي و محور مقاومت اسلامي شكل گرفته كه بيم آن وجود دارد كه پاي ايران نيز به نزاع باز شود و در نتيجه وضعيت بازار سهام وخيم شود.اصولا پول همواره بين بازارهاي مختلف در حال چرخش است و شرايط اقتصادي و سياسي گاهي اوقات بازاري را با تقاضا و گاهي اوقات با عرضه سنگين مواجه مي‌كند و در چنين شرايطي كه ذهنيت‌هاي مثبت نسبت به وضع موجود وجود ندارد افراد ترجيح مي‌دهند پول خود را به سمت دارايي‌هاي امن‌تري مثل دلار و طلا ببرند تا از ريسك‌هاي آينده نجات پيدا كنند همچنين جدا از سرمايه‌گذاران جديد، افرادي كه از قبل در بازار سهام هستند وقتي درآمدي كسب مي‌كنند يا پولي از جايي به دستشان مي‌رسد را مجدد سمت خريد سهام مي‌برند و اين كار باعث تقويت تقاضا مي‌شود اما ريسك‌هاي سيستماتيك به گونه‌اي است كه مردم تمايلي به سرمايه‌گذاري جديد ندارند.

متاسفانه زماني كه تنش‌ها به سمت بالا سوق پيدا مي‌كند ما با افزايش هزينه‌ها مواجه خواهيم شد كه حاشيه سود شركت‌هاي بورس را كاهش داده و اين امر باعث كاهش حاشيه سود مي‌شود
اما اگر نگاهي به بازار سهام داشته باشيم متوجه مي‌شویم بيس اصلي در دستان دولت است و اگرچه دولت در مواقعي مانند زماني كه تنش‌ها در اوج است اقدام به تزريق نقدينگي مي‌كند اما اگر درگيري گسترش پيدا كند و آتشي رد و بدل شود،در مرحله اول دولت ديگر توجهي به بازار سهام ندارد و در مرحله دوم بازار با كاهش و قفل شدن سنگين مواجه مي‌شود. 
پس در نتيجه بهتر است ريسك‌هاي منطقه كاهش پيدا كند تا سرمايه‌گذاران با اطمينان بيشتري دست به خريد يا فروش بزنند. وضعيت بازار سرمايه و سهامداران چند ميليوني آن در سال‌هاي ياد شده خوب نبود. اگر نگاهي به بازار‌هاي مختلف داشته باشيم، مي‌توان مدعي شد كه بهترين بازار براي سرمايه‌گذاري، همين سرمايه است، چرا كه اين بازار نسبت به ساير بازار‌ها عقب مانده و اكنون تيم اقتصادي دولت جديد نگاه ويژه‌اي به آن دارد. به همين سبب سرمايه‌گذاران بهتر است تا از ورود به بازار‌هايي همچون خودرو خودداري كرده و سرمايه‌گذاري عقلاني انجام دهند. در هر صورت رشد دلار نيما و عقب‌ماندگي بورس در كنار تفكر مثبت دولت نسبت به بازار سهام، نويد روز‌هاي خوبي را مي‌دهد و تنها عامل خطرناك براي بازار سهام را مي‌توان ريسك‌هاي سيستماتيك مثل تنش با اسراييل و... در نظر گرفت.