اظهارات متناقض مديريت شهري درباره تعداد اتوبوس‌هاي نو

۵۰۰ يا 1500 اتوبوس تا پايان سال جاري به ناوگان تزريق مي‌شود؟

۱۴۰۳/۰۷/۰۵ - ۰۱:۰۷:۴۹
|
کد خبر: ۳۲۱۴۶۳

اواخر شهريور ماه سال جاري؛ مهدي عليزاده، مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني شهر تهران در اظهاراتي از ورود يك هزار و ۵۰۰ اتوبوس از محل قرارداد با توليدكنندگان داخلي به ناوگان حمل و نقل شهري پايتخت در نيمه دوم سال جاري خبر داد و گفت: در ۶ ماه دوم سال جاري، طبق قول خودروسازان، اين رقم به يك هزار و ۵۰۰ دستگاه برسد.

اواخر شهريور ماه سال جاري؛ مهدي عليزاده، مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني شهر تهران در اظهاراتي از ورود يك هزار و ۵۰۰ اتوبوس از محل قرارداد با توليدكنندگان داخلي به ناوگان حمل و نقل شهري پايتخت در نيمه دوم سال جاري خبر داد و گفت: در ۶ ماه دوم سال جاري، طبق قول خودروسازان، اين رقم به يك هزار و ۵۰۰ دستگاه برسد.

حالا با گذشت حدود يك هفته از انتشار اين خبر، عليزاده در اظهاراتي متناقض، از ورود تنها ۵۰۰ اتوبوس جديد به ناوگان تا پايان سال مي‌گويد و معلوم نيست كه چرا تعداد اتوبوس‌هاي تزريقي به ناوگان حمل و نقل شهري در شش ماهه دوم امسال طي يك هفته از 1500 دستگاه به 500 دستگاه رسيده است. مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني شهر تهران در گفت‌وگو با ايسنا، درباره آخرين وضعيت ورود اتوبوس‌هاي جديد به ناوگان حمل و نقل عمومي تهران گفت: از ابتداي مديريت دوره ششم شهري تاكنون ۱۰۵۰ دستگاه اتوبوس نوسازي شده است. او در مورد سرانجام توليد اتوبوس‌هاي داخلي و ورود آنها به ناوگان با بيان اينكه تاكنون ۵۰۰ دستگاه اتوبوس توليد داخل تحويل شهرداري تهران شده كه در ناوگان فعال هستند، اظهار كرد: طبق وعده توليدكنندگان داخلي اتوبوس تا پايان سال از محل قرارداد ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس داخلي، ۵۰۰ دستگاه اتوبوس ديگر تحويل مي‌دهند و تا پايان شهريورماه سال آينده نيز تمام اتوبوس‌هاي باقي مانده نيز تحويل شهرداري تهران خواهد شد. مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني شهر تهران با بيان اينكه شركت‌هاي خودروساز داخلي متحد شدند كه تا پايان شهريورماه سال آينده ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس توليد داخل تحويل شهرداري تهران دهند، گفت: قرارداد شهرداري تهران ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس بود كه بر اين اساس۱۰۰۰ دستگاه تا پايان سال و ۱۵۰۰دستگاه اتوبوس باقي مانده نيز تا شهريورماه سال آينده تحويل داده مي‌شود و اگر بدقولي نكنند، بر اساس زمانبندي وارد ناوگان مي‌شود. عليزاده با بيان اينكه ۱۱۰ دستگاه اتوبوس برقي چيني نيز پيش بيني مي‌شود كه نهايتا تا پايان مهر ماه وارد كشور شوند، تصريح كرد: اتوبوس‌هاي برقي در خطوط عادي فعاليت خواهند داشت. او همچنين درباره كمبود راننده اتوبوس با توجه به ورود اتوبوس‌هاي جديد داخلي و خارجي در تهران، گفت: قطعا كمبود راننده اتوبوس داريم؛ اما فرآيند دريافت اخذ گواهينامه پايه يك طولاني است و غريب ۶ الي ۸ ماه زمان مي‌برد تا رانندگان بتوانند گواهينامه پايه يك اخذ كنند كه طي هماهنگي با پليس راهور و مركز صدور گواهينامه و با استفاده از ظرفيت واحد آموزش شركت واحد اتوبوسراني، قول دادند كه اين زمان را به حداقل برسانند. مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني شهر تهران افزود: وعده دادند كه فرآيند آموزش و صدور گواهينامه رانندگان پايه يك به يك يا دو ماه مي‌رسد و با انجام اين مهم، بخشي از مشكل كمبود راننده حل مي‌شود و فرآينده جذب راننده از سه ماه قبل آغاز شده است و همين جا اعلام مي‌كنم كه شركت واحد اتوبوسراني آمادگي جذب راننده اتوبوس را دارد.

 

قرارداد خريد ۵۰۰ دستگاه اتوبوس بي‌آرتي ۱۸ متري به زودي منعقد مي‌شود

در شرايطي كه مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني شهر تهران از ورود 500 دستگاه اتوبوس نو تا پايان سال خبر مي‌دهد، معاون حمل و نقل ترافيك شهرداري تهران هم از انعقاد قرارداد خريد ۵۰۰ دستگاه اتوبوس بي‌آر تي ۱۸ متري در هفته آينده خبر داد. محسن هرمزي، گفت: در اين دوره مديريت شهري با كمك شوراي اسلامي شهر تهران، حمل و نقل اين شهر كه عقب‌ماندگي چند ساله‌اي داشت به شكلي كه در دوره قبل‌تر اتوبوس‌ها را در گوشه‌اي به عنوان انبار قطعه استفاده مي‌كردند و خبري از اورهال و نوسازي نبود، شاهد يك تحول اساسي بود. او اضافه كرد: امروز اتوبوس‌هاي شاغل در ناوگان اتوبوسراني به ۲۳۲۳ اتوبوس رسيده است و تمام تلاش خود را كرده‌ايم تا بتوانيم ناوگان اتوبوسراني را دستخوش تحول كنيم، اميدواريم تا پايان اين دوره اتوبوس‌هاي شاغل در ناوگان اتوبوسراني به ۵۰۰۰ اتوبوس برسد. معاون حمل و نقل ترافيك شهرداري تهران با تاكيد بر آغاز نهضت برقي‌سازي در تهران با شيب ملايم گفت: كشور به سمت برقي‌سازي حركت كرده و اين امر در حوزه حمل و نقل عمومي مورد توجه قرار گرفته است از همين‌رو كارگروهي براي اين موضوع در دولت شكل گرفته است. برهمين اساس در حوزه حمل و نقل عمومي و حتي خودروهاي شخصي بايد به سمت برقي‌سازي حركت كنيم.

هرمزي ادامه داد: با توليد‌كنندگان داخلي قرارداد ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقي منعقد شده و ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس نيز خريد از خارج داريم كه بخشي از اتوبوس‌هاي برقي در راه تهران است و اميدواريم همه اين تلاش‌ها نويدبخش روزهاي خوب باشد تا بتوانيم روال استفاده از خودروهاي شخصي را تا حد زيادي تغيير دهيم و به سمت استفاده از حمل و نقل عمومي حركت كنيم.

تزريق ۱۰۰ دستگاه اتوبوس جديد به ناوگان اتوبوسراني تهران

همچنين روز گذشته 100 دستگاه اتوبوس جديد با حضور جمعي از مسوولان شهري، كار خود را در تهران آغاز كردند.

جعفر تشكري هاشمي، عضو شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اهميت نوسازي ناوگان اتوبوسراني پايتخت اظهار كرد: ۵۶۳ دستگاه اتوبوس دوكابين در سطح يك و دو بازسازي شده، موضوعي كه مورد تاكيد شوراي اسلامي شهر بوده تا با بازسازي و اورهال بتوانيم سال‌هاي طولاني از اين سرمايه‌هاي ملي استفاده كنيم. اين عضو شوراي شهر تهران به قرارداد ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس با شركت عقاب افشان اشاره كرد و افزود: قراردادهاي مشابهي با ايران‌خودرو و اسنا منعقد شده كه اميدواريم بتوانيم اين اتوبوس‌هاي داخل را تحويل بگيريم. نگاه شورا و شهرداري تهران اين است كه دغدغه‌هاي مردم را كاهش دهيم و حمل و نقل عمومي خوبي را فراهم كنيم. او تاكيد كرد: ۷۲۰۰ ميليارد تومان در سال گذشته براي خريد اتوبوس‌هاي جديد اختصاص پيدا كرد و در سال جاري هم با بودجه اورهال عددي معادل ۱۰ هزار ميليارد تومان به اين بخش اختصاص پيدا كرده است. تشكري ادامه داد: البته نبايد نگاه تنها به توسعه سخت‌افزار باشد بلكه بايد پرسنل اتوبوسراني هم مورد توجه ويژه قرار بگيرند. براساس قراردادهاي منعقد شده بايد به‌طور متوسط ماهي ۱۰۰ دستگاه اتوبوس توليد داخل به ما تحويل داده شود؛ اميدواريم تمام تلاش‌هايي كه صورت مي‌گيرد اثربخشي بيشتري براي خدمت‌رساني در حوزه حمل و نقل عمومي داشته باشد.