ايكس براي اولين‌بار پس از مالكيت ايلان ماسك گزارش شفافيت منتشر كرد

۱۴۰۳/۰۷/۰۵ - ۰۱:۱۴:۱۵
|
کد خبر: ۳۲۱۴۷۳

طبق اولين گزارش منتشر شده از شبكه اجتماعي ايكس (توييتر سابق)، اين پلتفرم حدود ۶۷ ميليون گزارش نفرت‌پراكني دريافت كرده و براي مقابله با ۲۰۰۰ حساب كاربري اقدام كرده است. ايكس در طول اين مدت بيش از ۵.۳ ميليون حساب كاربري را به دنبال ۲۲۴ ميليون گزارش مربوط به حساب و محتوا معلق كرده است.

طبق اولين گزارش منتشر شده از شبكه اجتماعي ايكس (توييتر سابق)، اين پلتفرم حدود ۶۷ ميليون گزارش نفرت‌پراكني دريافت كرده و براي مقابله با ۲۰۰۰ حساب كاربري اقدام كرده است. ايكس در طول اين مدت بيش از ۵.۳ ميليون حساب كاربري را به دنبال ۲۲۴ ميليون گزارش مربوط به حساب و محتوا معلق كرده است. با مقايسه آخرين گزارش شركت توييتر، پيش از مالكيت ايلان ماسك، و اولين گزارش ايكس يك تفاوت روشن را در اقدام عليه نفرت‌پراكني مشاهده مي‌كنيم. به گزارش پيوست، اين اولين گزارش شفافيت ايكس پس از آن است كه ايلان ماسك در سال ۲۰۲۲ اين شبكه اجتماعي را به مالكيت خود درآورد. مجله وايرد مي‌گويد طبق آمار منتشر شده در اين گزارش، دولت تركيه در بين كشور‌هاي مختلف بيشترين درخواست دولتي براي حذف حساب را ارايه كرده است و ۶۰ درصد آنها از سمت ايكس اجابت شده‌اند. توييتر پيش از مالكيت ماسك هر شش ماه يك‌بار يك گزارش شفاف‌سازي منتشر مي‌كرد كه بيشتر موضوعات آن با گزارش جديد ايكس يكسان است. در اين گزارش به آمار دقيق حذف حساب، درخواست دولت‌ها براي دريافت اطلاعات و حذف محتوا اشاره مي‌شود و داده‌هاي مربوط به ماهيت گزارش‌ها و در برخي موارد حذف محتوا براساس نقض سياست‌ها را در بر مي‌گيرد. آخرين گزارش شفافيت توييتر كه يك گزارش ۵۰ صفحه‌اي است، به نيمه دوم سال ۲۰۲۱ مربوط مي‌شود (گزارش ايكس اما كمتر از ۱۵ صفحه است اما درخواست‌هاي دولتي در جاي ديگري در وبسايت شركت ليست شده‌اند كه دايم بروزرساني مي‌شوند.)  مقايسه گزارش سال ۲۰۲۱ با گزارش جديد ايكس كمي دشوار است زيرا سنجه شركت تا حدي تغيير كرده است.

براي مثال در سال ۲۰۲۱، ۱۱.۶ ميليون حساب از سمت كاربران گزارش شده بودند. از بين اين ۱۱.۶ ميليون، با ۴.۳ ميليون مورد «برخورد شده بود» و ۱.۳ ميليون نيز معلق شده بودند. براساس گزارش جديد ايكس اما ۲۲۴ ميليون گزارش را شاهد هستيم و در اين آمار گزارش حساب و محتوا به صورت تركيبي ارايه شده و در نتيجه ۵.۲ ميليون حساب كاربري معلق شده‌اند. با اينكه برخي از آمار در گزارش‌ها يكسان به نظر مي‌رسند (مثل گزارش سوءاستفاده و تعرض) اما در برخي از حوزه‌ها شاهد تفاوت چشمگير هستيم. براي مثال، در گزارش سال ۲۰۲۱، حساب‌هايي كه به دليل محتواي نفرت‌پراكني گزارش شده بودند تقريبا نيمي از حساب‌ها بودند و عليه ۱ ميليون حساب از ۴.۳ ميليون حساب گزارش شده اقدام شده بود. (اين گزارش‌ها پيشتر در وبسايت شركت تعامل‌پذير بودند؛ پي‌دي‌اف جديد ديگر امكان بررسي داده‌ها را براي تجزيه تحليل فراهم نمي‌كند.) ايكس در گزارش جديد خود مي‌گويد كه تنها عليه ۲۳۶۱ حساب كاربري به دليل محتواي نفرت‌پراكني اقدام كرده است. دليل چنين تفاوتي اين است كه سياست‌هاي ايكس به نسبت توييتر تغيير كرده است. تئودورا اسكيداس، ‌يكي از اعضاي سابق تيم سياست عمومي توييتر كه به راه‌اندزاي كنسرسيوم تحقيقات نظراتي اين شركت كمك كرده بود، مي‌گويد همين تغيير سياستي باعث شده تا گزارش شفاف‌سازي متفاوت باشد. براي مثال، ايكس سال گذشته سياست خود درمورد نفرت پراكني را تغيير داد و مقررات شايعه‌پراكني درمورد كوويد-۱۹و چند ملاك ديگر در نوامبر ۲۰۲۲ از آن حذف شدند. به گفته اسكيداس: «يك سري سياست‌ها اصلاح شده‌اند، برخي محتوا ديگر ناقض سياست نيست. پس اگر مي‌خواهيد به تغيير در كيفيت تجربه نگاه كنيد، شايد گزارش شفاف‌سازي جاي خوبي براي آن نباشد.» همچنين پس از روي كار آمدن ماسك، ايكس بخشي از كاربران خود را از دست داده و ماهيت كلي اين پلتفرم به همين دليل تا حدي تغيير كرده است. او مي‌پرسد: «اگر شما تغيير استفاده را در نظر بگيريد، آيا اين رقم كمتر نمي‌شود؟» پس از روي كار آمدن ماسك در اكتبر ۲۰۲۲، او بيشتر كاركنان بخش امنيت و ايمني و كاركنان سياست‌گذاري را اخراج كرد. اين دسته از كاركنان همان‌هايي هستند كه مقررات را ايجاد و از اجراي آن اطمينان حاصل مي‌كنند. اين شركت تحت رهبري ماسك API رايگان را كنار گذاشت و در نتيجه محققان و خيريه‌ها كمتر به داده‌هاي اين شركت دسترسي دارند. شايد يكي از دلايل تفاوت بين دو گزارش همين مساله باشد. اسكيداس مي‌گويد: «شايد آنها بايد عليه مقدار مشخصي محتوا اقدام مي‌گيرند. اما اگر ظرفيت تغيير كرده باشد، با توجه به‌شدت تاثير مي‌توان ارقام را قابل درك دانست زيرا ظرفيت بازبيني دستي كمتر شده است.» با اين حال اگرچه اين گزارش نشان مي‌دهد كه بيشتر حذف‌ها الگوريتمي است اما به گفته با توجه به كاهش كاركنان، «سيستم‌هاي خودكار ممكن است همانند گذشته بازبيني نشوند» و از نظر اسكيداس اين موضوع به ويژه براي مدافعان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران، زنان، جمعيت‌هاي محافظت شده نژادي، قومي، مذهبي و اقليتي اهميت دارد. در اين موارد است كه معمولا به توجه ويژه از سوي تيم‌ها نياز است و تيم‌ها بايد امنيت فضاي پلتفرم را تضمين كنند. بخشي از فلسفه ماسك براي اين شركت «آزادي بيان مطلقه» بود و به همين دليل بسياري از حساب‌هايي كه به دليل شايعه‌پراكني و نفرت‌پراكني مسدود شده بودند، مجدد تحت رهبري او فعال شدند. ماسك در تابستان امسال از حذف حساب به درخواست دولت برزيل امتناع كرد و همين مساله باعث تنش با دادگاه عالي اين كشور شد. دولت برزيل مدعي است كه اين حساب‌ها به شايعه‌پراكني درمورد انتخابات كشور مشغول بودند. يكي از نكات جالب اينكه تركيه بيشترين درخواست حذف حساب را به ايكس ارايه كرده است. تقريبا ۱۰ درخواست در نيمه اول سال ۲۰۲۴ از سمت دولت تركيه به ايكس ارايه شده و اين پلتفرم ۶۰ درصد از آنها را اجرايي كرده است. ابتداي ماه جاري، دو ماه مانده به انتخابات امريكا، ايكس از درخواست همكاري براي چند نيروي جديد ايمني و امنيت خبر داد اما تيم اين شركت حتي با اضافه شدن افراد جديد هم كوچك‌تر از توييتر سابق خواهد بود. ميشل ابود، سخنگوي شركت مي‌گويد: «شفاف‌سازي هسته كار ما در ايكس است. به عنوان يك شركت كاملا جديد، ‌ما براي بازنگري بهترين راه اشتراك‌گذاري داده‌هاي مربوط به اجراي سياست‌ها وقت گذاشتيم تا امنيت جامعه حفظ شود. حالا پس از آنكه پيشرفت چشمگيري را رقم زديم، از ارايه ماحصل كار هرروزمان هيجان‌زده‌ايم.» ابود در پاسخ به اينكه آيا گزارش‌هاي شفاف‌سازي پاسخي به قانون خدمات ديجيتال اتحاديه اروپا هستند گفت: «اين بخش از تمايل ما براي شفافيت حداكثري است.»