قبولي در«آزمون جامع»  شرط  اشتغال  در آموزش ‌و پرورش

قبولي در«آزمون جامع» شرط اشتغال در آموزش ‌و پرورش

۱۴۰۳/۰۷/۰۵ - ۰۱:۲۴:۵۴
|
کد خبر: ۳۲۱۴۸۵

رييس مركز نظارت، ارزيابي و تضمين كيفيت دانشگاه فرهنگيان با بيان اينكه «آزمون جامع» مهارت آموزان دانشگاه فرهنگيان روز جمعه با حضور ۲۸ هزار نفر به منظور دريافت گواهي صلاحيت معلمي برگزار مي‌شود گفت: قبولي در آزمون يكي از الزامات ساماندهي و بهره‌مندي از مزاياي اشتغال در آموزش و پرورش است.

رييس مركز نظارت، ارزيابي و تضمين كيفيت دانشگاه فرهنگيان با بيان اينكه «آزمون جامع» مهارت آموزان دانشگاه فرهنگيان روز جمعه با حضور ۲۸ هزار نفر به منظور دريافت گواهي صلاحيت معلمي برگزار مي‌شود گفت: قبولي در آزمون يكي از الزامات ساماندهي و بهره‌مندي از مزاياي اشتغال در آموزش و پرورش است. ايوب ابراهيمي با بيان اينكه موفقيت هر نظام آموزشي، وابستگي ويژه‌اي به دانش و مهارت‌هاي حرفه‌اي معلم دارد اظهار داشت: معلم، مهم‌ترين عضو نظام آموزشي در فرايند ياددهي - يادگيري است؛ اطمينان از كسب شايستگي‌ها در خروجي‌هاي دانشگاه، بدون توجه به ارزشيابي كيفيت تربيت ‌معلم امكان‌پذير نيست.

او با بيان اينكه در اسناد بالادستي آموزش و پرورش توجه ويژه‌اي به امر تربيت معلم و كيفيت آن شده است افزود: اسناد تحول بنيادين آموزش و پرورش (راهكار ۲-۱۰) و طراحي كلان (معماري) برنامه درسي تربيت معلم، بسترهاي لازم را براي تحقق كيفيت مورد نظر پيش‏‌بيني كرده است. تربيت معلماني برخوردار از شايستگي‌هاي حرفه‌اي، نيازمند بهره‌گيري از برنامه‌هاي درسي منسجم و سازوكارهايي براي ارزشيابي برنامه‌ها است، بدين منظور شيوه‌هاي متعددي براي ارزشيابي كيفيت در دانشگاه فرهنگيان پيش‌بيني شده است كه هر كدام بر اجزاي خاصي از نظام دانشگاه تمركز دارد.

 

ارزيابي و تضمين كيفيت دانشگاه فرهنگيان

رييس مركز نظارت، ارزيابي و تضمين كيفيت دانشگاه فرهنگيان با بيان اينكه ارزشيابي صلاحيت‏‌هاي حرفه‌‏اي معلمي‌ با تأكيد بر سنجش كيفيت دانش‌آموختگان دانشگاه فرهنگيان و توجه به فرآيند تربيتي آنان، بخشي از نظام جامع ارزيابي را تحقق مي‌بخشد ادامه داد: ابعاد شايستگي‌هاي رسمي و تصريح شده در برنامه درسي تربيت معلم به عنوان مواد سنجش در نظر گرفته مي‌شوند، علاوه بر اين، طراحي ارزشيابي صلاحيت‌هاي حرفه‌اي معلمي بر اساس شش ويژگي سرنوشت ساز بودن ارزشيابي (در نظر گرفتن تأثير جدي ارزشيابي بر زندگي حرفه‌اي و شخصي)، هم‌راستايي با ملاك‌هاي مورد عمل در دانشگاه (مغاير نبودن ملاك‌هاي نمره‌دهي با ملاك‌هاي مورد استفاده در دانشگاه)، اندازه‌گيري كل‌نگر (عدم تناظر يك به يك با ملاك‌هاي دروس و توجه به برآيند كلي شايستگي‌هاي پرورش يافته)، قابليت اجرايي و اندازه‏‌گيري (امكان‏پذيري اندازه‌گيري مولفه‌هاي در نظر گرفته شده)، دقت اندازه‌گيري (اندازه‌گيري دقيق با درجه بالايي از روايي و اعتبار) و عينيت نمره‌گذاري (استفاده از ملاك‌هاي استاندارد و به حداقل رساندن ذهنيات متفاوت ارزيابان و نمره‌دهندگان) تنظيم شده است.

 

مديريت تمام عيار و همه ‌جانبه كيفيت  وظيفه دانشگاه است

ابراهيمي با بيان اينكه بر اساس بند ۱ ماده ۲ اساسنامه دانشگاه، تأمين و تربيت معلمان، مديران، مربيان، كاركنان و پژوهشگراني مومن و متعهد، معتقد به مباني ديني و ارزش‌هاي اسلامي و انقلابي، داراي فضايل اخلاقي و ارزش‌هاي والاي انساني، كارآمد و توانمند در تراز جمهوري اسلامي ايران بر عهده دانشگاه فرهنگيان است گفت: دانشگاه مكلف است در مديريت تمام عيار و همه‌جانبه كيفيت، از خود اهتمام ويژه‌اي ورزد. حصول اطمينان از كسب انواع شايستگي‌ها در دانشجو معلمان بدون پيش‌بيني سازوكاري براي ارزشيابي برون‌دادهاي تربيت معلم امكان‏پذير نيست. كه يكي از اين سازوكارهاي برگزاري آزمون‌هاي جامع و مبتني بر سنجش سطوح بالاي تفكر خروجي‌هاست. او با بيان اينكه اين موضوع در راستاي تحقق تضمين كيفيت كه از مطالبات جدي نظام جمهوري اسلامي‌از دانشگاه فرهنگيان است، اهميت بيشتري دارد افزود: اجراي ارزشيابي صلاحيت‌هاي حرفه‌اي معلمي (اصلح) زمينه مناسبي براي پياده‌سازي عدالت در بين دانشجويان (با دخالت دادن كيفيت تحصيل در سرنوشت حرفه‌اي آنان) و در ميان دانش‌آموزان آينده آنان (كه معلمان واجد صلاحيت را تجربه مي‌كنند) فراهم مي‌كند، ارزشيابي صلاحيت‌هاي حرفه‌اي معلمي تنها يكي از سازوكارهاي تضمين كيفيت برون‌دادهاي نظام دانشگاه فرهنگيان است.

 

پاسخگو كردن دانشگاه فرهنگيان  در قبال كيفيت خروجي ها

رييس مركز نظارت، ارزيابي و تضمين كيفيت دانشگاه فرهنگيان با بيان اينكه مهم‌ترين اهداف طرح ارزشيابي صلاحيت‌هاي حرفه‌اي دانشجو معلمان (اصلح) صيانت از آموزش و پرورش از نظر صلاحيت‌هاي حرفه‌اي معلمان در بدو ورود، پاسخگو کردن دانشگاه فرهنگيان در قبال كيفيت خروجي‌هاي آن، فراهم كردن شواهد ناظر به اثربخشي برنامه درسي رسمي‌ و غير رسمي‌دانشگاه فرهنگيان به عنوان دانشگاهي ماموريت‌گرا، تقويت انگيزه تحصيلي در دانشجو معلمان گروه‌هاي هدف در اين دوره از ارزيابي، مهارت‌آموزان سري هشتم، نهم و دهم و تعدادي از جاماندگان از سري‌هاي قبل است ادامه داد: ملاك و معيار چارچوب سنجش در اين دوره، صرفا برنامه درسي مصوب و ابلاغي معاونت آموزش و تحصيلات تكميلي براي مهارت آموزان است كه از طريق رسانه‌هاي جمعي و به‌طور ويژه به اطلاع مشمولان رسيده است.

ابراهيمي با بيان اينكه محتواي آزمون از دروس عمومي تمام رشته‌ها (معلم تحول‌آفرين و آسيب شناسي كودك و نوجوان) و دروس اختصاصي هر يك از گروه‌هاي آموزش ابتدايي، كودكان استثنايي، آموزش متوسطه (۱۷ رشته دبيري)، تربيت‌بدني، مراقب سلامت، مربي آمورتربيتي و مشاور واحد آموزشي است گفت: به منظور رعايت حال شركت كنندگان و آسودگي خاطر تلاش شده تا داوطلبان بتوانند از طريق رزرو محل آزمون خود از طريق سامانه ابلاغي در استان مورد دلخواه در روز جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ راس ساعت ۱۰ صبح در آزمون شركت كنند.

او با بيان اينكه در اين مرحله از آزمون حدود 28 هزار نفر در ۸۱ حوزه آزمون سراسر كشور شركت خواهند كرد كه آمار دقيق آن پس از اتمام ثبت نام و رزرو محل آزمون مشخص خواهد شد اظهار كرد: با توجه به اينكه قبولي در آزمون يكي از الزامات ساماندهي و بهره‌مندي از مزاياي اشتغال در آموزش و پرورش است، لذا حضور در آزمون ضرورت دارد.