آغاز فصل جديد همكاري تهران-رياض

۱۴۰۳/۰۷/۰۵ - ۰۱:۴۶:۲۱
|
کد خبر: ۳۲۱۴۸۸

مدير پيشين امور بين‌الملل شركت ملي نفت ايران گفت: تهران-رياض مي‌توانند ميادين را يكپارچه توسعه دهند يا به صورت مساوي سرمايه‌گذاري و به شكل برابر هم بهره‌برداري داشته باشند و اين همكاري به خواسته و علائق طرفين برمي‌گردد.

مدير پيشين امور بين‌الملل شركت ملي نفت ايران گفت: تهران-رياض مي‌توانند ميادين را يكپارچه توسعه دهند يا به صورت مساوي سرمايه‌گذاري و به شكل برابر هم بهره‌برداري داشته باشند و اين همكاري به خواسته و علائق طرفين برمي‌گردد.

محسن قمصري در گفت‌وگو با ايلنا، درباره امكان همكاري مشترك ايران و عربستان در حوزه نفت و گاز به خصوص در ميادين مشترك اظهار داشت: ما ميادين مشتركي مثل اسفنديار، آرش و فروزان و.. را با كشور عربستان را داريم كه بهترين حالت توسعه اين ميادين اين است كه بتوانيم در يك گفتمان صحيح سياسي به نتايج مشتركي برسيم چراكه به نفع هر دو كشور خواهد بود كه ميادين مشترك توسعه پيدا كنند.

وي افزود: تهران-رياض مي‌توانند ميادين را يكپارچه توسعه دهند يا به صورت مساوي سرمايه‌گذاري و به شكل برابر هم بهره‌برداري داشته باشند و اين همكاري به خواستگاه و علائق طرفين برمي‌گردد.

مدير پيشين امور بين‌الملل شركت ملي نفت ايران تصريح كرد: در هر حال به هر نوعي كه دو كشور همكاري و اشتراك نظر در حوزه ميادين نفتي و گازي داشته باشند؛ مي‌تواند مفيد باشد، هرچند تحريم‌ها مسائلي خواهد داشت زيرا عربستان از شركت‌هاي بزرگ و بين‌المللي نفتي دنيا استفاده مي‌كند كه اين شركت‌ها قاعدتا يا امريكايي بوده يا سرمايه‌دار امريكايي در آنها حضور دارند كه شايد نتوانند در شرايط تحريم با ما همكاري كنند ولي در هر حال زمينه همكاري فراهم است.

وي خاطرنشان كرد: باتوجه به اينكه روابط دو كشور ايران و عربستان از حالت سردي خارج شده و به سمت همكاري پيش رفته است؛ مي‌توان از اين شرايط استفاده كرد.

قمصري درباره برگزاري كميسيون مشترك همكاري‌هاي اقتصادي ايران و عربستان سعودي و امكان رفع اختلافات مربوط به توسعه ميدان آرش بيان داشت: در اين فرصت‍‌هاي مذاكراتي و گفت‌وگو اگر هوشمندانه عمل كنيم هميشه امكان استفاده از فرصت‌ها وجود خواهد داشت ضمن اينكه موضوع ميدان آرش مشخص است و پرونده آن تقريبا مختومه است. وي ادامه داد: دفتري كه روي اين موضوع كار مي‌كنند به جمع‌بندي‌هايي رسيده‌اند كه اميدواريم به نحوي عمل شود كه مصالح هر سه كشور تامين شود. مدير پيشين امور بين‌الملل شركت ملي نفت ايران توضيح داد: حدود بيش از يك سال قبل كميسيوني به رياست آقاي خرازي وزير پيشين امور خارجه و از مشاوران كنوني مقام معظم رهبري و گروه‌هايي از متخصصين فني نفت و سياسي تشكيل شد و جمع‌بندي‌هايي در اين حوزه داشته و به نتايج كلي رسيدند و شايد پيرو همان جمع‌بندي‌ها به نتايج مطلوبي هم دست پيدا كردند.

به گفته وي؛ ميدان آرش برخي تعاريف مرزي دارد كه بايد روي آن تعاريف تمركز صورت گيرد؛ تاكنون مباحث، گفت‌وگوها و نظرات متعددي مطرح شده، اينكه آيا ميدان اساسا جزو خاك ايران است يا خير. در هيمن راستا در اجلاس و شوراي مشورتي كه سال گذشته برگزار شد به جمع‌بندي‌هايي رسيدند، چنانچه سه كشور به اين نتيجه و جمع‌بندي رسيده باشند كه جزو آب‌هاي سرزميني ايران است؛ ما مي‌توانيم كار توسعه ميدان را آغاز كنيم و در غير اين صورت شرايط به گونه‌اي ديگر خواهد بود.

وزير نفت اخيرا و در روز ملي عربستان گفته است: براساس توافق‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي انجام‌شده اميدواريم در آينده نزديك شاهد برگزاري كميسيون مشترك همكاري‌هاي اقتصادي ايران و عربستان سعودي باشيم.

محسن پاك‌نژاد خاطرنشان كرده است كه دولت چهاردهم به رياست مسعود پزشكيان در چارچوب سياست توسعه روابط با همسايگان توجه ويژه‌اي به توسعه مناسبات با دولت و كشور عربستان دارد و بر اين باور است كه همكاري ايران و عربستان سعودي به عنوان‌ دو كشور مهم در منطقه خليج فارس و خاورميانه، افزون بر تأمين منافع ملي و متقابل دو كشور، مي‌تواند آثار و بركات بسياري براي ثبات و امنيت كشورهاي منطقه، همچنين توسعه و ارتقاء رفاه مردم اين كشورها به ارمغان آورد.

وي با بيان اينكه همكاري‌هاي چندجانبه ايران و عربستان در بستر سازمان‌هاي بين‌المللي و منطقه‌اي ظرفيت فوق‌العاده‌اي است كه بيش از هر زمان ديگر فرصت‌هايي تازه را فراهم كرده است، تاكيد كرده است: افزون بر بخش‌هاي مختلف سازمان ملل، اوپك و سازمان همكاري اسلامي كه سابقه ديرينه‌اي دارند، سازوكارهاي جديد بين‌المللي مانند سازمان شانگهاي و بريكس نيز از ظرفيت مناسبي براي تقويت روابط دو كشور در آينده برخوردار هستند.