افزايش مصرف ۱۸ ميليون بشكه‌اي نفت تا سال ۲۰۵۰

۱۴۰۳/۰۷/۰۵ - ۰۱:۴۷:۰۳
|
کد خبر: ۳۲۱۴۸۹

طبق پيش‌بيني جديد اوپك، جهان در سال ۲۰۵۰ به ۱۸ ميليون بشكه در روز نفت بيشتر نسبت به مقادير كنوني نياز خواهد داشت.به گزارش ايلنا به نقل از اداره كل امور اوپك، مجامع و سازمان‌هاي بين‌المللي وزارت نفت، هجدهمين نسخه از گزارش چشم‌انداز نفت جهان (2024  WOO) اوپك روز ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۴ طي مراسمي در حاشيه نمايشگاه نفت و گاز ريودوژانيرو در برزيل با حضور دبيركل اوپك رونمايي شد.

طبق پيش‌بيني جديد اوپك، جهان در سال ۲۰۵۰ به ۱۸ ميليون بشكه در روز نفت بيشتر نسبت به مقادير كنوني نياز خواهد داشت.به گزارش ايلنا به نقل از اداره كل امور اوپك، مجامع و سازمان‌هاي بين‌المللي وزارت نفت، هجدهمين نسخه از گزارش چشم‌انداز نفت جهان (2024  WOO) اوپك روز ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۴ طي مراسمي در حاشيه نمايشگاه نفت و گاز ريودوژانيرو در برزيل با حضور دبيركل اوپك رونمايي شد.

در گزارش چشم‌انداز نفت اوپك، پيش‌بيني‌ ميان‌مدت تا سال ۲۰۲۹ و بلندمدت اوپك تا سال ۲۰۵۰ از اقتصاد جهان، تقاضاي نفت و انرژي، عرضه مايعات هيدروكربوري و پالايش نفت، همچنين تحليل‌ سياست‌هاي انرژي و تحولات فناوري موثر بر بخش انرژي ارايه شده است.

پيش‌بيني مي‌شود جمعيت جهان با ۱.۶ ميليارد نفر افزايش، در سال ۲۰۵۰ به ۹.۷ ميليارد نفر برسد كه بيش از ۹۰ درصد اين رشد در كشورهاي در حال ‌توسعه به‌ويژه در منطقه خاورميانه و آفريقا خواهد بود. با وجود افزايش ۸۷۰ ميليون نفري جمعيت در سن كار جهان، سهم آن در جمعيت از ۶۵ درصد كنوني به ۶۳ درصد در سال ۲۰۵۰ كاهش مي‌يابد. طي اين دوره، نرخ شهرنشيني جهان از ۵۷ درصد به ۶۸ درصد افزايش خواهد يافت. در طول دوره پيش‌بيني، متوسط رشد اقتصادي جهان ۲.۹ درصد خواهد بود. رشد اقتصادي از ۳.۱ درصد در ميان‌مدت (۲۰۲۹-۲۰۲۳) به ۲.۷ درصد طي ۱۰ سال پاياني دوره پيش‌بيني (۲۰۵۰-۲۰۴۰) كاهش خواهد يافت.

با وجود جاه‌طلبي‌هاي سياست‌هاي انرژي در سطح جهان براي گذار به انرژي پاك، گزارش چشم‌انداز ۲۰۲۴ اوپك انتظار دارد كه سياست‌گذاران و مردم برخي از اهداف سياست‌هاي بيش‌ازحد جاه‌طلبانه را مورد بررسي مجدد قرار دهند و از آنها عقب‌نشيني كنند. بديهي است كه امنيت انرژي همچنان يك نگراني اساسي است.
در پيش‌بيني‌هاي گزارش چشم‌انداز، تأثير پيشرفت‌هاي تدريجي فناوري بر بهبود كارايي و كاهش هزينه‌ها در نظر گرفته شده است، اما پيشرفت‌هاي جهش‌گونه در فناوري‌ها در فرض‌هاي مدل لحاظ نشده است. پيش‌بيني مي‌شود تقاضاي انرژي جهان از ۳۰۱ ميليون بشكه معادل نفت خام در روز (mboe/d) در سال ۲۰۲۳ به ۳۷۴ ميليون بشكه (معادل نفت خام در روز) در سال ۲۰۵۰ افزايش يابد. همه اين افزايش مربوط به كشورهاي درحال‌توسعه است و انتظار مي‌رود سهم اين كشورها در تقاضاي انرژي جهان طي دوره يادشده از ۶۳ درصد به ۷۲ درصد افزايش يابد.
با وجود رشد انرژي‌هاي تجديدپذير، نفت با سهم ۲۹.۳ درصد و گاز طبيعي با ۲۴ درصد بيشترين سهم را در تقاضاي انرژي جهان در سال ۲۰۵۰ خواهند داشت، همچنين سهم انرژي‌هاي تجديدپذير جديد شامل انرژي خورشيدي و بادي از ۳.۲ درصد كنوني به ۱۴ درصد در سال ۲۰۵۰ افزايش مي‌يابد. گزارش چشم‌انداز جهاني نفت اوپك انتظار دارد افزايش انرژي‌هاي ‌تجديدپذيرها به‌طور عمده جايگزين زغال‌سنگ در تركيب انرژي شود. به‌طوري‌كه سهم زغال‌سنگ از حدود ۲۶ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۱۳.۱ درصد در سال ۲۰۵۰ كاهش خواهد يافت. انتظار مي‌رود تقاضاي جهاني نفت در ميان‌مدت، ۱۰.۱ ميليون بشكه در روز افزايش يابد و از ۱۰۲.۲ ميليون بشكه در روز در سال ۲۰۲۳ به سطح ۱۱۲.۳ ميليون بشكه در روز در سال ۲۰۲۹ برسد. بعد از اين سال، تقاضاي جهاني نفت با نرخ رشد كاهنده‌اي افزايش مي‌يابد و در سال ۲۰۴۰ به ۱۱۷.۸ ميليون بشكه در روز خواهد رسيد. در ۱۰ ‌سال آخر دوره پيش‌بيني، به‌دليل توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير و تغيير نظام انرژي نرخ رشد تقاضاي نفت كم مي‌شود و سرانجام تقاضاي جهاني در سال ۲۰۵۰ به سطح ۱۲۰.۱ ميليون بشكه در روز مي‌رسد. عرضه مايعات هيدروكربوري غير عضو بيانيه همكاري اوپك و غيراوپك در ميان‌مدت عمدتاً به‌دليل افزايش عرضه امريكا، از ۵۱.۷ ميليون بشكه در روز در سال ۲۰۲۳ به ۵۸.۸ ميليون بشكه در روز در سال ۲۰۲۹ افزايش مي‌يابد، اما در بلندمدت، روند عرضه مايعات خارج از ائتلاف اوپك‌پلاس از سال ۲۰۳۰ كاهشي خواهد شد و در سال ۲۰۵۰ به ۵۷.۳ ميليون بشكه در روز كاهش خواهد يافت. پيش‌بيني مي‌شود عرضه مايعات هيدروكربوري اعضاي بيانيه همكاري اوپك و اوپك پلاس از ۵۰.۳ ميليون بشكه در روز در سال ۲۰۲۳ به حدود ۵۳.۸ ميليون بشكه در روز ‌در سال ۲۰۲۹ برسد. با حداكثر شدن توليد غير عضو بيانيه همكاري، عرضه كشورهاي عضو بيانيه همكاري از سال ۲۰۳۰ روندي افزايشي مي‌يابد و انتظار مي‌رود تا سال ۲۰۵۰ به ۶۳.۹ ميليون بشكه در روز افزايش ‌يابد. در نتيجه، سهم اين كشورها در بازار نفت از ۴۹ درصد كنوني به ۵۲ درصد در سال ۲۰۵۰ مي‌رسد.